Startsida / Inlägg

Senaste snacket – och guide till Singapore GP i F1

av Anna Andersson

När det stod klart att Kimi Räikkönen bytte Ferrari mot Sauber flyttades fokus. Från att bara leverera en guide Singapore GP i F1 till säsongen 2019  till vad detta betyder för Marcus Ericssons fortsatta chanser att köra F1.
Det är en komplicerad och svår fråga som är knepig att besvara eftersom vi inte vet vilka parametrar vi ska jobba med. Vi  vet inte om Kimi tog den plats som Ferrari få rvara med och bestämma över hos Sauber eller om han förhandlade med sitt nygamla team utan Ferraris hjälp. Kan Ferrari  bestämma över den kvarvarande platsen eller inte? Det är en nyckelfråga när det gäller Marcus Ericssons framtid.

Därför är det extremt viktigt för Marcus att leverera, varje gång han sitter i bilen – precis som det har varit varje höst. Det han gör i garaget och på banan kommer att påverka hans framtid, svårare än så är det inte. Mer om det läser du här.
Nu flyttar vi tillbaka fokus och en onsdag ger er, precis som vanligt, förutsättningarna inför helgens lopp. Det blir en guide till Singapore GP i F1.

Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany, left, and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
Kollisionen i Singapore 2017. (AP)
Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
Smällen som avgjorde VM förra året?(AP)

Går vi tillbaka ett år så  var det en väldigt spektakulär start på det racet, avgörande också för den delen. Det var Sebastian Vettel som var för aggressiv och kolliderade, med bland annat sin teamkollega och Max Verstappen. Det resulterade i att Lewis Hamilton vann loppet och i förlängningen också VM.
Det påminner lite om det som hände på Monza senast – men bilderna var naturligtvis betydligt fräckare. I Singapore handlar det om ett nattrace – bara en sådan sak.

Guide till Singapore GP i F1

Guide till Singapore GP i F1 – tider

Fredag 14 september:
Träning 1 kl 10.20 (svensk tid)
Träning 2 kl 14.30
Lördag 15 september:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 16 september:
Singapore GP kl 14.10.

Guide till Singapore GP i F1 – statistik:

Marina Bay Street Circuit

Längd: 5,063 km/ 61 varv ( motsols)

The Singapore F1 Grand Prix's Marina Bay City Circuit is illuminated during a light test as seen from Swissotel The Stamford, Tuesday, Sept. 16, 2014 in Singapore. (AP Photo/Wong Maye-E)
Banan från luften  (AP Photo/Wong Maye-E)

Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck:   Hypersoft/Ultrasoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Omkörningar 2016: 48 ( 14 med hjälp av DRS)
Vinnande strategi 2017: 4 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )

Säkerhetsbilen har varit på banan under sex lopp sedan 2008 ( nio gånger totalt)

Guide till Singapore GP i F1 – Siffror:

Kval 2017 (topp 8):
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Fernando Alonso, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Formula One F1 - Singapore Grand Prix 2017 - Singapore - September 17, 2017 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates winning the race REUTERS/Edgar Su
Lewis Hamilton var lycklig 2017 (TT)

 Singapore GP 2017 (topp 8)

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Carlos Sainz, Toro Rosso
5. Sergio Perez, Force India
6. Jolyon Palmer, Renault
7. Stoffel Vandoorne, McLaren
8. Lance Stroll, Williams
(Marcus Ericsson bröt)
 Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:47.187 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:50.041 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:50.417 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:48.574 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Sebastian Vettel  Ferrari
2014  Lewis Hamilton  Mercedes
2013  Sebastian Vettel  Red Bull

Förarna med flest segrar:
Sebastian Vettel  (4)
Lewis Hamilton  (3)
Fernando Alonso  (2)
Nico Rosberg  (1)

Vi kan notera att…

…banan i Singapore är hela två meter kortare i år jämfört med tidigare år. Anledningen är att man har gjort en förändring i kurva 16-17, på det stälet  där Nelson Piquet Jr körde in i muren debutåret 2008.

…det går åt 600 strålkastare, 10 mil kabel och förarna tappar ungefär två kilo under ett lopp i Singapore GP. Det är en riktig utmaning.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 22, 2018 Renault's Nico Hulkenberg poses for a photo REUTERS/Brandon Malone
Hulken kör sitt 150:e F1-lopp ( REUTERS)

…Nico Hülkenberg, Renault, kör sitt 150:e F1-lopp i Singapore. Han har ännu inte tagit en pallplats.
…Niki Lauda inte finns på plats i Singapore heller, han lär inte se fler race på plats i år. Han återhämtar sig efter sin lungtransplantation. Enligt uppgifter i tysk media får han fortfarande intensivvård och de enda som får besöka honom är hans familj. Infektionsrisken är för stor.
…Mercedes, som det ser ut nu, är det enda team som har en intakt föraruppställning 2019. Snacka om att det snurrar i karusellen. I går blev Kimi Räikkönen klar för Sauber och läget på förarfronten hittar du här.

I morgon är planen att bloggen ska handla om snacket från pressträffarna, om förarnas däckval och en väderprognos – bland annat. Men som vanligt är det nyhetsläget som bestämmer.

Väl mött

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB