Startsida / Inlägg

Ericsson oskadd efter krasch inför Italien GP

av Anna Andersson

Jag höll andan under det andra träningspasset. Marcus Ericssons krasch inför Italien GP 2018 var fruktansvärd.

Det var problem med bakvingen som orsakade olyckan.

– Precis som man tydligt såg på bilderna var det den reglerbara bakvingen som stannade i öppet läge, säger stallchef Frederic Vasseur till Motorsporttotal.

– Vi hade ett liknande problem på Charles bil, men det var inte lika allvarligt. Därför hämtade vi tillbaka honom till garaget. Han körde vidare när vi hade löst det och ja, vi hade redan insett vilket problem det var.

Svensken kunde lämna banan utan fysiska skador, men av bilen återstod inte mycket. Den måste byggas om till morgondagen.

Marcus Ericsson dök inte upp på den internationella mediaträffen efter fredagens träningspass, teamet ställde in den. Vi får avvakta ett pressmeddelande från Sauber.

Tufft för Ericson inför Italien GP 2018

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson (L) waves after a medical check-up following a crash during the second practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2018 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. (Photo by Miguel MEDINA / AFP)
Ericsson vinkar efter kraschen inför Italien GP 2018 (AFP)

För både Ericsson och Leclerc måste det vara fruktansvärt jobbigt psykiskt att ha problem med bakvingen. Monza är en höghastighetsbana, det går enormt fort på raksträckorna och konsekvenserna kan bli förödande.

Att inte veta om det DRS fungerar, att inte våga lita på sin bil och ha förtroende för den måste vara väldigt frustrerande.

Mer om kraschen läser du här.

Annars var Ferrari snabbst på Monza. Sebastian Vettel, något före Kimi Räikkönen och först därefter VM-ledaren Lewis Hamilton från Mercedes. Det var väldigt jämnt mellan teamen och jag utgår i från att det kommer att bli ett mycket tight kval i morgon eftermiddag. Just nu känns det som om det är en liten fördel för Ferrari.

Bakom de tre toppteamen såg Force India återigen vassa ut, teamet tog 18 poäng förra veckan och behåller de farten kommer de att bygga på det kontot och troligen avancera i VM -tabellen.

 

Ericssons krasch inför Italien GP 2018

Resultat träning 2 – inför Italien GP 2018:

1) Sebastian Vettel, Ferrari  1.21,105
2) Kimi Räikkönen, Ferrari  +    0,270
3) Lewis Hamilton, Mercedes +   0,287
4) Valtteri Bottas, Mercedes  + 0.698
5) Max Verstappen, Red Bull +1,049
6) Daniel Ricciardo, Red Bull +     1,191
7) Esteban Ocon, Force India + 1,825
8) Sergio Perez, Force India  + 1,837
9) Charles Leclerc, Sauber + 1,860
10)  Nico Hülkenberg, Renault + 1,958
11) Romain Grosjean, Haas + 1,972
12) Carlos Sainz Jr, Renault  + 2,088
13) Kevin Magnussen, Haas + 2,128
14) Pierre Gasly, Toro Rosso  + 2,297
15) Sergei Sirotkin, Williams + 2,40
16) Brendon Hartley, Toro Rosso + 2,42
17) Lance Stroll, Williams + 2,461
18) Fernando Alonso, McLaren + 2,636
19) Stoffel Vandoorne, McLaren +2,97
20) Marcus Ericsson Sauber ingen tid

 

Vi  kan notera att…..

…det regnade inför och under det första träningspasset, inte under det andra. Nu har prognosen inför helgen förändrats något och det är risk för regn även under kvalet.

…Daniel Ricciardo har bytt motor och kommer att starta Italiens GP i sista led.

…Nico Hülkenberg har en tuff helg framför sig, tio platsers nedflyttning efter startkollisionen i Spa och en ny motor. Därmed startar han också  längst bak.

…det snackas om att Daniil Kvyatt kan vara på väg till F1 och till Toro Rosso. Han har tidigare kört för Toro Rosso och är nu utvecklingsförare hos Ferrari. Toro Rosso tappar Pierre Gasly till Red Bull  och behöver minst en förare. Det kan hända at de behöver två. Brendon Hartley han har haft en enormt tung säsong och frågan är väl om han får vara kvar.

…F1-stannar i Japan. Liberty Media är överens med arrangören i Suzuka.

….fakta och statistik läser du här. En väderprognos hittar du här och alla tider och däckval  som gäller här.

 

Däcktillverkarens tankar inför Italien GP 2018

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Italiens Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 30.08.2018 13:10 CEST

Till helgens Grand Prix i Monza i Italien har Pirelli valt ut däcken medium, soft och supersoft. Pirellis ”hemmaplan”, som också kallas ”The temple of speed”, är en av de snabbaste banorna i hela Formel 1 och en av endast fyra banor som varit med i tävlingen ända sedan 1950. Italien förblir synonymt med Formel 1 och fansen här är några av världens mest hängivna.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Fjolårets snabbaste varv var mer än två sekunder snabbare än motsvarande under 2016. De flesta förarna valde att göra ett depåstopp. Red Bulls Daniel Ricciardo använde sig av en alternativ soft-supersoft-strategi och tog sig förbi tolv bilar för att slutligen komma i mål på en fjärdeplats. Det var också Ricciardo som stod för loppets snabbaste varv.
  • I år är bilarna visserligen snabbare än någonsin, men det lär eventuellt inte märkas på en bana som Monza. Prestandaförbättringen blir som tydligast i kurvor och Monza präglas främst av raksträckor.
  • Vädret är vanligtvis varmt och torrt, även om kraftigt regn påverkade förra årets kvalificering.

VAD ÄR NYTT?

  • De tre topplagen skiljer sig åt i sina val av däck: samtliga sex Mercedes-, Ferrari- och Red Bull-förare har valt olika uppsättningar.
  • Efter helgens lopp fortsätter Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 vid Paul Ricard i Frankrike. Under 5-6 september kommer McLaren att testa våtdäck.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB