Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson och hans framtid i F1

av Anna Andersson

Är det Kimi Räikkönen som står i vägen för Marcus Ericsson och hans framtid i F1 ?

Ställer Kimi Räikkönen till problem för Marcus Ericsson och hans framtid i F1? (Reuters)
Kimi ny ledare i Sauber? (REUTERS)

Så går snacket lite mer än tio dagar efter det att finländaren har skrivit ett nytt kontrakt med Sauber.
– Han har ett bra rykte, det sägs att han är en bra tekniker och att han ger bra feedback, säger Saubers stallchef Frederic Vasseur till Motorsporttotal.
– När man bara har 450 medarbetare är det viktigare att ha en sådan person i teamet än om man har tre gånger så många medarbetare. Vi behöver en stark ledare i teamet.

Marcus Ericsson och hans framtid i F1?

Sauber inledde ett samarbete med Alfa Romeo inför säsongen, under året har teamet kört in poäng regelbundet och med Räikkönen hoppas man att ta ytterligare ett kliv upp i märkes.VM.
– Vi tog ett rejält steg framåt med Alfa Romeo och hoppas att vi får en liknande effekt tillsammans med Kimi. Det är viktigt. Vår rekrytering har ingenting med antalet medarbetare,  vi behöver de verkliga experterna, säger Vasseur och han erkänner att ett antal sponsorer har visat intresse.
– De kommer från alla möjliga områden, det är en märklig känsla. Vi har verkligen underskattat den effekten.
Men vad betyder det för Marcus Ericsson? Han har varit den rutinerade föraren i Sauber. Nu kommer en man som har betydligt tyngre meriter och ta den positionen.
Han vet fortfarande inte vad han gör nästa säsong. Han hoppas på att han ska nå de resultat som krävs under de avslutande tävlingshelgerna.’

 

Giovanazzi till Toro Rosso?

 

Ferrari är intresserade av att ge Antonio Giovanazzi chansen och nu handlar det om förhandligar, mellan de som stöttar Marcus Ericsson och som äger endel av teamet och Ferrari som ingår i samma koncern som Alfa Romeo.
Sammanlagt är det fortfarande nio förarplatser som är lediga till F1 2019.
Två hos Toro Rosso, två hos Haas, två hos Force India, två hos Williams och en hos Sauber.

Närmast F1 verkar nu Daniil Kvyat vara, det sägs att han presenteras för Toro Rosso i samband med Ryssland GP nästa helg även om Helmut Marko, som är motorsportkonsulent säger följande till Sky:

– Vi diskuterar tre namn, Daniil Kvyat, Antonio Giovanazzi och Robert Kubica.

Det faktum att han nämner Giovanazzi gör att det kan tolkas som om Ericsson är närmare ett nytt kontrakt med Sauber än italienaren, men det är bara spekulationer.

Haas meddelade tidigare i dag att de ska presentera sina förare inom två veckor, det flesta experterna tippar på att teamet behåller sina förare Kevin Magnussen och Romain Grosjean ännu en säsong.

Ny däck leverantör

Pirelli är inte den enda däckfabrikanten som vill leverera däck till F1. Från och med 2020 är Hankook intresserade att ta över uppdraget. Det vore den tionde fabrikanten  sedan 1950.
Här är alla leverantörerna till F1:
– Pirelli (1950-58, 1981-86, 1989-91, seit 2011)
– Firestone (1950-60, 1966-75)
– Dunlop (1950-70)
– Englebert (1950-58)
– Continental (1954-58)
– Avon (1954-59, 1981-82)
– Goodyear (1964-98)
– Bridgestone (1976-77, 1997-2010)
– Michelin (1977-84, 2001-06)

Vi kan notera att….

…Ferrari är intresserade av Mick Schumacher.
– Hur kan man säga nej till ett sådant namn, säger teamchefen Maurizio Arrivabene.
– De resultaten som han gjort i F3 den senaste tiden har varit riktigt bra och jag önskar att han får en fantastisk karriär.
…Red Bulls stallchef Christian Horner tror att teamet har en realistisk chans kvar att ta en seger 2018.
– Under normala omständigheter är Mexiko vår enda chans, säger han.
Där vann Max Verstappen 2017

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Practice, Hockenheim, Germany, Friday 20 July 2018.
Charles Leclerc har testat för Ferrari (Sauber).

…Charles Leclerc har testat för Ferrari. Han genomförde ett däcktest och körde 129 varv åt Pirelli, Valtteri Bottas körde för Mercedes och han fick ihop 102 varv. Under däcktesterna vet varken förarna eller teamen vilken typ av däck de kör, jo de vet om de testar slicks eller regndäck, men inte vilken specifikation. I dag körde Sebastian Vettel för Ferrari.
…Nico Rosberg har vunnit VM, det har hans pappa Keke också – men Rosberg vill inte att hans egna barn ska syssla med motorsport.
– Det skulle jag aldrig tillåta, säger Rosberg som har två döttrar.
….det snackas om Daniel Ticktum kan köra för Toro Rosso nästa år. Problemet är bara att han inte har de poäng som krävs för en superlicens – och det räcker inte heller om han vinner EM i Formel 3. Det pratas om att Red Bull nu vill låta honom köra den asiatiska vinterserien för att ha chansen att nå det antal poäng som krävs för att köra F1.

…McLaren gjorde en förlust på 15 miljoner Euro förra säsongen.

….Marcus Ericsson hejar på sin bror Hampus i helgen. Lillebror debuterar i brittiska F3 som kör på Donington. Mästerskapet leds av Linus Lundqvist från Stockholm.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB