Senaste snacket – och guide till Singapore GP i F1
avNär det stod klart att Kimi Räikkönen bytte Ferrari mot Sauber flyttades fokus. Från att bara leverera en guide Singapore GP i F1 till säsongen 2019 till vad detta betyder för Marcus Ericssons fortsatta chanser att köra F1.
Det är en komplicerad och svår fråga som är knepig att besvara eftersom vi inte vet vilka parametrar vi ska jobba med. Vi vet inte om Kimi tog den plats som Ferrari få rvara med och bestämma över hos Sauber eller om han förhandlade med sitt nygamla team utan Ferraris hjälp. Kan Ferrari bestämma över den kvarvarande platsen eller inte? Det är en nyckelfråga när det gäller Marcus Ericssons framtid.
Därför är det extremt viktigt för Marcus att leverera, varje gång han sitter i bilen – precis som det har varit varje höst. Det han gör i garaget och på banan kommer att påverka hans framtid, svårare än så är det inte. Mer om det läser du här.
Nu flyttar vi tillbaka fokus och en onsdag ger er, precis som vanligt, förutsättningarna inför helgens lopp. Det blir en guide till Singapore GP i F1.
Går vi tillbaka ett år så var det en väldigt spektakulär start på det racet, avgörande också för den delen. Det var Sebastian Vettel som var för aggressiv och kolliderade, med bland annat sin teamkollega och Max Verstappen. Det resulterade i att Lewis Hamilton vann loppet och i förlängningen också VM.
Det påminner lite om det som hände på Monza senast – men bilderna var naturligtvis betydligt fräckare. I Singapore handlar det om ett nattrace – bara en sådan sak.
Guide till Singapore GP i F1
Guide till Singapore GP i F1 – tider
Fredag 14 september:
Träning 1 kl 10.20 (svensk tid)
Träning 2 kl 14.30
Lördag 15 september:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 16 september:
Singapore GP kl 14.10.
Guide till Singapore GP i F1 – statistik:
Marina Bay Street Circuit
Längd: 5,063 km/ 61 varv ( motsols)
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Omkörningar 2016: 48 ( 14 med hjälp av DRS)
Vinnande strategi 2017: 4 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )
Säkerhetsbilen har varit på banan under sex lopp sedan 2008 ( nio gånger totalt)
Guide till Singapore GP i F1 – Siffror:
Kval 2017 (topp 8):
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Fernando Alonso, McLaren
Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Singapore GP 2017 (topp 8)
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Carlos Sainz, Toro Rosso
5. Sergio Perez, Force India
6. Jolyon Palmer, Renault
7. Stoffel Vandoorne, McLaren
8. Lance Stroll, Williams
(Marcus Ericsson bröt)
Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:47.187 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:50.041 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:50.417 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:48.574 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Senaste fem segrarna:
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull
Förarna med flest segrar:
Sebastian Vettel (4)
Lewis Hamilton (3)
Fernando Alonso (2)
Nico Rosberg (1)
Vi kan notera att…
…banan i Singapore är hela två meter kortare i år jämfört med tidigare år. Anledningen är att man har gjort en förändring i kurva 16-17, på det stälet där Nelson Piquet Jr körde in i muren debutåret 2008.
…det går åt 600 strålkastare, 10 mil kabel och förarna tappar ungefär två kilo under ett lopp i Singapore GP. Det är en riktig utmaning.
…Nico Hülkenberg, Renault, kör sitt 150:e F1-lopp i Singapore. Han har ännu inte tagit en pallplats.
…Niki Lauda inte finns på plats i Singapore heller, han lär inte se fler race på plats i år. Han återhämtar sig efter sin lungtransplantation. Enligt uppgifter i tysk media får han fortfarande intensivvård och de enda som får besöka honom är hans familj. Infektionsrisken är för stor.
…Mercedes, som det ser ut nu, är det enda team som har en intakt föraruppställning 2019. Snacka om att det snurrar i karusellen. I går blev Kimi Räikkönen klar för Sauber och läget på förarfronten hittar du här.
I morgon är planen att bloggen ska handla om snacket från pressträffarna, om förarnas däckval och en väderprognos – bland annat. Men som vanligt är det nyhetsläget som bestämmer.
Väl mött