Senaste snacket – Ryssland GP i F1
avFerrari gör en aggressiv satsning i Stotji, på den banan som där Mercedes har vunnit alla lopp.
Det är dags för Ryssland GP i F1.
Ferrari och Sebastian Vettel satsade inför helgen på nio set hypersoft på en bana som är väldigt snäll mot däcken. Tidsskillnaden mellan den mjukaste gummiblandningen hypersoft och den näst mjukaste blandningen ultrasoft beräknas vara ungefär en sekund.
Efter den andra träningen såg Mercedes piggast ut, Lewis Hamilton var snabbast före Valtteri Bottas.
– Jag har aldrig mått så här bra och inte heller känt mig så vältränad, säger Hamilton.
Därefter följde de båda bilarna från Red Bull och Ferraris Sebastian Vettel var femma. Notera dock att båda bilarna från Red Bull har bytt motorer och kommer att straffas.
– Vi har problem både på ett varv och med longrunsen. Det verkar som om vår bil sliter däcken betydligt snabbare än de andra bilarna, säger Vettel.
– Jag hade ingen bra känsla i bilen, det finns betydligt mer att hämta.
Marcus Ericsson var tionde man på träningen, före Charles Leclerc vars tid räckte till plats 13.
Under den första träningen var Vettel snabbast, 1:34.488, före Verstappen och Hamilton. Ericsson körde inte pass ett.
Väderprognos för Ryssland GP i F1
Det kan bli lite regn under under tävlingshelgen i Ryssland, men det väntas under söndag morgon. Enligt prognosen ska det vara torrt under fredagen, ävenom det är molningt, samma sak under lördagen och även under söndagen. Temperaturen kommer att ligga mellan 21 och 24 grader.
Mer fakta om banan hittar du här:
F1 – förare till F1 2019
Kevin Magnussen och Romain Grosjean kör för Haas även 2019. Det blev klart i dag.
– Vi har förbättrat oss väldigt mycket och därför var det ett lätt beslut. Vi vill arbeta vidare med båda förarna, kommenterar stallchef Günter Steiner.
Det ger oss följande förare till F1 2019:
Mercedes Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Charles Leclerc
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly
Renault Nico Hülkenberg Daniel Ricciardo
Haas Romain Grosjean Kevin Magnussen
Force India Lance Stroll? Sergio Perez? Esteban Ocon?
McLaren Carlos Sainz Lando Norris
Toro Rosso Brendon Hartley? Stoffel Vandoorne? Jake Dennis? Daniil Kvyat?
Sauber Kimi Räikkönen Antonio Giovianazzi
Williams Stroll? Sergey Sirotkin? Robert Kubica? George Russell? Esteban Ocon?
Fotnot: ? betyder att förarna inte är bekräftade utan att det ryktas om det.
Vi kan notera att….
…Red Bull har varit lite sena med sina nya bilar de senaste åren, men så ska det inte vara 2019. Redan nu fokuserar Red Bull på utvecklingen bilen 2019.
….Mika Häkkinen fyller 50 år i dag. Han berättar om sin karriär här.
… Artem Markelov körde den första träningen för Renault i Ryssland. Han kör annars Formula 2.
…Antonio Giovanazzi körde första träningen för Sauber och var tia. Han var snabbare än Charles Leclerc, monegasken klagade på att bakvagnen var instabil nä rhan körde med hypersoft.
…Fernando Alonso, Brendon Hartley, Pierre Gasly, Daniel Ricciardo och Max Verstappen har en sak gemensamt. Nya motorer och samtliga startar Ryssland GP i F1 längst bak i kön.
…Dan Ticktum fällde något ogenomtänkta kommentarer kring Mick Schumacher. Du läser dem här.
Det har fått Red Bulls stallchef Christian Horner att reagera:
– Ibland pratar han innan han tänker. Han har talang, men han måste mogna innan han når F1-nivå, säger Horner till Sky.
••••
Däcken inför Ryssland GP i F1
Pirelli Tyre Nordic AB – 28.09.2018 13:58 CEST
Inför helgens Grand Prix i Ryssland har Pirelli valt ut däcken hypersoft, ultrasoft och soft. Precis som i Singapore har Pirelli ”hoppat över” däcket supersoft, som befinner sig mellan ultrasoft och soft i hårdhet. Istället har Pirelli valt ut sitt snabbaste och mjukaste Formel 1-däck, hypersoft, som bidragit till slagna rekord varje gång det använts.
BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
- Banan i Sotji var vid premiären 2014 känd som mjuk och hal. Nu har asfalten mognat något, trots de varma vår- och hösttemperaturerna i området.
- För första gången sedan 2016 äger loppet rum på hösten.
- Nivån på däckslitage är generellt sett låg, men hypersoft är två steg mjukare än ultrasoft, det mjukaste däcket som användes i Ryssland förra året.
- Förra året vann Valterri Bottas sin första seger någonsin i Formel 1, tack vare sin ett-stop-strategi, där han bytte från ultrasoft till supersoft efter 27 varv.
- Den tredje svängen, en s.k. ”multi-apex left-hander”, är banans mest krävande ur ett däckperspektiv.