Startsida / Inlägg

Singapore GP i F1: Första bilderna på framtidens bil

av Anna Andersson

Inför Singapore GP i F1 fortsätter vi att snacka om Kimi Räikkönen och Charles Leclerc. Kimi har en framtid i Sauber.
Charles vill vinna VM med Ferrari.

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Inför Singapore GP i F1 pratar han om att vinna VM 2019. (Sauber).

Redan på den första pressträffen efter tillkännagivandet satte han mycket höga mål.
– Jag känner inget tryck. Jag fokuserar enbart på det som händer och resultatet kommer, säger han.
– I år har Ferrari en bil som kan vinna titeln, om det är samma sak nästa år är mitt mål naturligtvis att vinna titeln. Det är en stor uppgift.
Med andra ord kan Sebastian Vettel inte räkna med någon som bär vattenflaskorna redan till premiären i Australien.
– Som jag förstår det börjar båda förarna på noll varje säsong och under säsongen kan det komma till en punkt då det finns order, men så är det i alla stall.

Bråket som stör inför Singapore GP i F1

En av de stora snackisarna inför Singapore GP i F1 handlar om bråket mellan Haas och Renault, kampen om viktiga placeringar i märkesmästerskapet och Renaults protest som ledde till att Romain Grosjean diskades efter Italien GP. Renault fick reda på att det fanns tveksamheter mot golvet på Grosjeans Haas, men man valde att inte protestera förrän efter loppet. Detta för att Haas inte skulle kunna göra några förändringar och dessutom förlora viktiga VM-poäng.
– De tänkte väl  ”Vi måste göra någonting, annars blir vi femma”, säger Haas stallchef Günter Steiner till motorsporttotal.
– Vi ansåg inte att vårt golv bröt mot reglerna.
Istället påpekar han att reglerna ändrades i juli, men det rent produktionsmässigt var en sådan stor förändring att man inte klarade av att göra den när fabrikerna var stängda under sommarlovet. Därför valde man att låta bli för att inte riskera att bilen stod utan golv till tävlingen i Belgien.
– Det ger en marginell fördel, ibland ingen fördel alls, hävdar Steiner.
Haas har överklagat tävlingsledningens beslut och nya förhandlingar ska inledas den 1 november.
– Chanserna är 50-50, säger han och det som han irriterar sig mest över är att Renault bröt mot ett så kallat Gentleman’s Agreement  när man avvaktade med protesten till efter loppet.

 

F1 efter 2021?

Här är för övrigt en spännande bild. Är det så som F1 ser ut efter 2021?

Detta är den första konceptbilden som jag har sett och den presenterades av Ross Brawn under ett möte i Singapore.

Vi kan konstatera att….

…..Daniel Ricciardo trivs i Singapore. De senaste fyra säsongerna har han varit trea två gånger och tvåa lika många gånger. Fernando Alonso och Lewis Hamilton har fem pallplatser var Sebastian Vettel sex.
…Stoffel Vandoorne går en osäker framtid till mötes.
– Jag är i samma situation som Esteban, det har varit en mycket speciell utveckling på förarmarknaden de senaste veckorna. Varje dag blir det färre bilar kvar. De är väldigt små chanser att jag kör F1 nästa år, säger han.

Force India driver Esteban Ocon of France waits in his car during the first practice session at the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Kör han F1 2019? Mercedes jobbar för honom, men det ser tufft ut. (AP Photo/Eugene Hoshiko)

…Esteban Ocon också har svårigheter att hitta ett team till 2019.

– Man kan knappt tro att jag hade ett sådant bra utgångsläge för två månader sedan och det nu har blivit så som det är, säger han.

– Det är klart att jag hoppas, men hoppet krymper och krymper. Att inse att det inte bara är resultate som spelar någon roll utan också andra saker är en av grejerna som jag är så besviken på. Det måste handla om andra saker.
…Kimi Räikkönen är klar för Sauber, men vem blir hans kollega 2019? Läs Marcus Ericssons tankar här.
…banan i Singapore har fått ny asfalt på flera ställen, kring kurva 1, mellan kurva 5 och 7, mellan kurva 15 och 17 och i den sista kurvan. Vill du ha statistik och baninformation? Kolla in gårdagens guide här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB