Startsida / Inlägg

Guide och däckval till Japan GP i F1 2018

av Anna Andersson

Ryssland är historia. Vi laddar med en guide och däckval till Japan GP i F1 2018.

Ska Lewis Hamilton ta ett ännu större grepp om VM-titeln?

– Eftersom han kan avgöra själv är pressen stor. Han kan köra hem det, medan Vettel inte har något att förlora och måste attackera. Det är en enorm press, men Lewis är en förare som kan hantera det. Det är het otroligt att Lewis är på väg att bli femfaldig världsmästare. Det är riktigt imponerande, säger den förre kollegan Nico Rosberg till sport1.

– Han är troligen den bäste föraren i fältet och en av de bästa som någonsin har kört F1.

Nu väntar också en bana som många förare gillar. Det handlar om fart, flyt och riktig racing.

– Det är min favorit. Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, säger Marcus Ericsson.

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Ericsson trivs i Japan, han var framgångsrik i F3 (Sauber).

Tiderna som gäller – Japan GP

Fredag:

Träning 1 kl 03.00

Träning 2 kl 07.00

Lördag:

Träning 3 kl 05.00

Kval kl 08.00

Söndag:

Japan GP:  07.10.

Ladda med kaffe, självklart kan du hänga med mig på vår livebevakning redan kl 06.55. Kolla på sportbladet.se

Guide och däckval till Japan GP i F1 2018:

Återigen väljer Ferrari och Sebastian Vettel att vara aggressiva, de har egentligen inget annat alternativ. Lewis Hamilton leder VM med 50 oäng och det är fem lopp kvar – då gäller det att inte bara ta in någon poäng här och var utan Sebastian Vettel måste vinna och helst ha hjälp av att kollegan Kimi Räikkönen tar en andraplats – eller tekniska fel från Mercedes sida. Vettel och Räikkönen kör båda med tio set supermjuka däck, Mercedes förare har bara sju var. Hos Ferrari väljer man två däck av soft och ett däck av medium.

Det gör att Ferrari inte är riktigt lika flexibla när det gäller strategin.

 

 

Notera att Saubers förare Ericsson och Leclerc har gjort olika däckval.

 

Fakta – Japan GP

Suzuka International Racing Circuit
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däck: Medium, Soft och Supersoft
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2017: 1 stopp, majoriteten av förarna gjorde dock två stopp.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Omkörningar: 2016: 54 ( 19 med DRS)
2017: 40 (8 med DRS)

 

Statistik – guide till Japan GP i F1  2018

 

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 8, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain throws his trophy into the air as he celebrates winning the race. REUTERS/Toru Hanai
Seger från pole position 2017. (TT)

Kval 2017 – topp åtta
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Esteban Ocon, Force India
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Sergio Perez, Force India
8. Felipe Massa, Williams

Snabbaste varvet i kvalet:

Absolut: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:30.647 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:32.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:32.506 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:30.915 (Mark Webber, Red Bull)

Flest pole positions:

Michael Schumacher  (8)
Sebastian Vettel  (4)
Nico Rosberg  (3)
Ayrton Senna  (3)
Gerhard Berger  (2)
Jacques Villeneuve  (2)
Ralf Schumacher  (1)
Felipe Massa  (1)

Lewis Hamilton (1)

Ferrari driver Michael Schumacher, left, of Germany is congratulated by Ferrari team technical director Ross Brawn during the award ceremony of Japanese F-1 Grand Prix at the Suzuka circuit in Suzuka, central Japan, Sunday, Oct. 10, 2004. (AP Photo/Shizuo Kambayashi) COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN Code: 436
Flest poles och segrar – Michael Schumacher (TT)

Race 2017 – topp åtta:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Marcus Ericsson bröt på varv åtta, kollision.

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:51.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.587 (Mark Webber, Red Bull)

Senaste fem segrarna:

2017: Lewis Hamilton, Mercedes

2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015:  Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)

Lewis Hamilton (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)
Riccardo Patrese (1)
Rubens Barrichello (1)
Jenson Button (1)

 

I morgon torsdag får du en nyhetsuppdatering – och en väderprognos. Det brukar vara tyfoner i Japan i oktober och det kan hända att helgen blir väldigt blöt….

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB