Startsida / Inlägg

USA GP i Formel 1 – Vettels chanser att vända på VM

av Anna Andersson

Ska regnet spela en avgörande roll när VM avgörs? Eller är det dags att ta fram snökedjorna till USA GP i Formel 1?
Det är Fernando Alonsos förslag. Spanjoren frös när han mötte media inför tävlingen i Austin, Textas.
Termometern visade nämligen sju grader.
Annars kan jag meddela att jag har sysslat med att titta tillbaka i historien för att se om någon har lyckats vända på det underläge som Sebastian Vettel har inför söndagens lopp – och det ser inte speciellt ljust ut för tysken inför USA GP i Formel 1 – även om Ferrari inte har gett upp.
– Uppdraget verkar omöjligt, men det är inte över än, säger Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene till Gazzetta dello Sport.
– Jag är övertygad om att Vettel en dag blir världsmästare med Ferrari.

Kan Vettel hota Hamilton i kampen om VM?

FILE - In this Nov. 17, 2013 file photo, Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany kisses his trophy after winning the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas in Austin, Texas. Formula One boss Bernie Ecclestone dismissed on Wednesday, Feb. 26, 2014, any clash between Formula One and NASCAR after the top executive at Texas Motor Speedway called F1 "arrogant" for scheduling the United States Grand Prix in Austin on the same weekend that his track hosts NASCAR in Fort Worth. (AP Photo/Darron Cummings, File)
2013 vann Sebastian Vettel USA:s GP – kan han hindra Hamilton från att ta sin femte VM-titel på söndag?(TT)

Vettel ligger 67 poäng efter Hamilton när fyra lopp återstår. Det känns som en omöjlig uppgift eftersom han inte bra kör mot en förare utan mot två som båda kör för det team som varit överlägset sedan 2014 och som dessutom har en tydlig rollfördelning.

Dessutom drog han på sig en bestraffning under den första träningen. Vettel körde för fort när det var rödflagg och domarna flyttar tillbaka honom tre platser i starten av söndagens lopp.

Det gör förutsättningarna gick från att vara svåra till att kännas näst intill omöjliga. Kvalar Vettel in på pole – lär han ändå starta bakom Mercedes båda förare…

Men vi ska naturligtvis inte ge upp utan hoppas på en makalös vändning så att säsongen lever ett par veckor till. Annars blir de svårt att hålla liv i de tre avslutande loppen.
Jag har kikat tillbaka i historien och hittar ett par fantastiska vändningar i kampen om VM.
2010 hade Vettel 25 poäng upp till Fernando Alonso när två lopp återstod men lyckades vända och ta hem titeln. Ändå känns det inte relevant. Den gången var både Mark Webber och Lewis Hamilton med i kampen om titeln och när fyra lopp återstod var inte avståndet lika stort som i år. Den bästa jämförelsen hade varit om det hade skiljt två segrar mellan Vettel och Hamilton i år, men det gör det inte. Det skiljer två segrar plus 17 poäng.
Hade vi haft dagens poängsystem 2007 hade Kimi Räikkönen då legat 43 poäng från Hamilton VM-ledning när loppen i Kina och Brasilien återstod  – men och den gången var Fernando Alonso också med i kampen om titeln och det var avgörande.
Finländaren lyckades vända på det, men det året skakades McLaren med dess förare Hamilton och Alonso av ett internt krig och de båda lyckades köra bort varandra från titeln.

Full uppbacknig inför USA GP i Formel 1

Så är inte läget i år när Mercedes Hamilton har full uppbackning av Valtteri Bottas.
Tittar vi tillbaka till 1900-talet – det var länge sedan – hittar vi tre exempel.

British driver John Surtees at the wheel of the new eight cylinder Italian Ferrari car, with which he will compete in the April 12, 1964 Syracuse Grand Prix Formula One Auto Race. (AP Photo/Girolamo di Majo)
John Sturees – världsmästare på både två och fyra hjul.Här i en Ferrari april det år han vann VM i F1, 1964. (AP)

1964 hade Jim Clark tre gånger så många poäng som John Surtees efter halva säsongen, men den förre mc-mästaren tog två segrar och två andraplatser i avslutningen av säsongen samtidigt som Clark bara var femma vid ett tillfälle.
1976 hade Niki Lauda 61 poäng medan James Hunt hade 30 när efter nio av 16 lopp, men sedan kom den fruktansvärda olyckan på Nürburgring som tvingade Lauda till en paus och dessutom gav han upp finalen i Japan eftersom han ansåg att vädret var för dåligt medan Hunt fortsatte och tog den tredjeplats som gav honom titeln.

1981 var det en liknande historia. Nelson Piquet låg 17 poäng efter Carlos Reutermann, men tog bara poäng i de sex avslutande loppen samtidigt som Reutermann bara tog poäng i två.

Det var sådant som kunde hända under förra seklet. Det händer inte längre.

Klassiska vändningar i VM-kampen

År         Tidpunkt         Förare i kampen om VM-titeln                                  Mästare
1964     Efter 5 av 10 GP   Clark 30 (75)*, G.Hill 24 (60), Surteees 10 (25)         John Surtees
1976     Efter 9 av 16 GP   Lauda 61 (153) Hunt 30 (75)                                            James Hunt
1981     Efter 9 av 15 GP   Reutemann 43 (108) Piquet 26 (65), Laffite 21 (53) Nelson Piquet
2007    Efter 15/17 Hamilton 107 (268), Alonso 95 (238), Räikkönen 90 (225)   Räikkönen
2010    Efter 1/19 GP     Alonso 231, Webber 220, Hamilton 210, Vettel 206      Vettel

Fotnot: Inom parantes är poängen som det hade sett ut med dagens system.

Väderprognosen inför USA GP i Formel 1

A Force India crew member walks across pit road as rain falls before the scheduled start of the third practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 24, 2015, in Austin, Texas. (AP Photo/John Locher)
Regn – en vanlig syn i Austin. Här i samband med kvalet 2015.(AP)

Fredagen väntas ge en temperatur på 18 grader och under den första träningen är risken för regn 30 procent, under den andra ligger risken för nederbörd på 25 procent.
Under lördagen ska det visserligen vara runt 20 grader varmt, men risken för regn ökar till 40 procent.
Under söndagen väntas det vara uppehåll under loppet och kring 25 grader – men det kan ju ändras.
Ni minns väl hur det var 2015? Då väntade vi i en evighet på ett kval som aldrig startade. Det slutade med att kvalet sköts upp i tre timmar innan man bestämde att det inte kunde genomföras.

Missa inte tiderna för helgens  event. Här är de och den stora guiden till USA GP i Formel 1:

 

Snabba nyheter inför USA GP i Formel 1

•••
Sergio Perez kör för Force India 2019. Det är bekräftat. Därmed finns det tre platser kvar – två i praktiken eftersom Lance Stroll lär ta den andra platsen hos Force India. Det är en plats hos Toro Rosso och en hos Williams.
•••
Robert Kubica har haft möte med sina polska sponsorer och jobbar hårt för att ta den kvarvarande förarplatsen hos Williams 2019.
•••
Esteban Ocon är tydlig med sin relation till Sergioe Perez.
– Vi skulle inte åka på semester tillsammans.
•••
Maurizio Arrivabene ser Sebastian Vettel som en framtida mästare tillsammans med Ferrari.
– Han påminner mig varje dag om Michael Schumacher.  Han är en tysk förare med ett hjärta som en italienare och han har haft ett band till Maranello sedan han var barn.

Däcktillverkarens tankar inför USA GP i Formel 1

En saxning ur det pressmeddelande som Pirelli skickar ut ger följande information:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför USA:s Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 19.10.2018 09:44 CEST

 Pirelli är titelsponsor till helgens Grand Prix i Austin i USA. Till loppet har däcktillverkaren valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft – samma uppsättning som i säsongspremiären i Australien för sju månader sedan (och som i Azerbajdzjan, Frankrike och Österrike).

I samband med att Lewis Hamilton närmar sig titeln lär helgens lopp bjuda på extra mycket dramatik. Circuit of the Americas har flera unika egenskaper, samtidigt som några inslag liknar de mest intressanta från andra banor. Hittills under säsongen har hela 14 rekord slagits (både lopp- och varvtider). Ett femtonde väntar sannolikt i helgen.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Sett till namnen har Pirelli valt ut samma däck till loppet i Austin som i fjol, men eftersom samtliga däck blivit ett ”steg” mjukare den här säsongen är det i själva verket ett “mjukare” val jämfört med 2017.
  • Circuit of the Americas körs motsols och bjuder på en stor variation av kurvor.
  • Den kanske mest intressanta egenskapen är den skarpa kurvan som börjar i uppförsbacke och avslutas i nerförsbacke – bromsningen här är extremt utmanande.
  • Tre långa raksträckor bidrar ofta till att däcken tappar i temperatur under varje varv.
  • I fjol vann Lewis Hamilton för Mercedes med ett depåstopp, medan Ferraris Sebastian Vettel kom på en andraplats efter två depåstopp. Samtliga förare valde att göra antingen ett eller två stopp.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB