Startsida / Inlägg

Förarnas däckval – dags för Brasilien GP i F1 2018

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har tagit VM-titeln.
Men det betyder inte att säsongen är över.

Williams driver Nico Hulkenberg of Germany steers his car during the qualifying session at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Saturday Nov. 6, 2010. Hulkenberg set the pole position at the Brazilian Formula One Grand Prix to be held Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Så såg det ut när Nico Hülkenberg tog pole position i regnet 2010. Då i en Williams (TT)

Brasilien GP i F1 2018 och finalen i Abu Dhabi återstår. Den här helgen kan vi vänta oss ett spännande lopp – det brukar det nämligen alltid vara i Brasilien och detta beror bland annat på vädret. Förhållandena kan växla extremt fort och just i dag tisdag visar en titt på väderprognosen 60 procents risk för regn under lördagen och 50 procents risk för regn under söndagen.

Ni minns väl Hamiltons VM-titel i ösregn 2008 eller skrällen i kvalet 2010?

Hulken har för övrigt aldrig tagit en pallplats.

 

Här är tiderna som gäller för Brasilien GP i F1 2018:

Fredag:
Träning 1 kl 14.00
Träning 2 kl 18.00
Lördag:
Träning 3 kl 15.00
Kval kl 18.00
Söndag:
Race kl 18.10.
Självklart kommer det en liverapportering från Brasilien GP i F1 2018. Ni vet var ni hittar mig.

 

Fem frågor inför Brasilien GP i F1 2018

 

Även om förar-VM är avgjort så finns det ett par spännande saker att hålla koll på.

•Tappar Hamilton fokus ?

De senaste två gångerna som han avgjort VM två lopp från slutet, 2015 och 2017, så vann han inget mer lopp efter det. 2016 när han jagade Nico Rosberg vann han de avslutande fyra loppen.
Själv menar han att han behåller fokus för att vinna även märkes-VM
– Det betyder ännu mer för killarna och tjejerna i fabriken, säger han. Vårt mål är att vinna båda titlarna, inte bara en av dem, därför har vi känslan att vi inte är klara än när vi åker till Brasilien.
Men frågan är om han han klarar av det och om han betalar tillbaka till Valtteri Bottas som har fått kliva åt sidan ett par gånger i år? Är det Bottas tur att vara snabbaste Mercedesförare nu när VM är avgjort?

TOPSHOT - Red Bull's Dutch driver Max Verstappen celebrates on the podium after winning the F1 Mexico Grand Prix, at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2018. - Mercedes' British driver Lewis Hamilton became only the third Formula One driver in history to capture a fifth world title on Sunday as Max Verstappen won the Mexican Grand Prix. (Photo by ULISES RUIZ / AFP)
Verstappen vann i Mexiko, trivs han på Interlagos också?(AFP)

•Fortsätter Red Bulls trend?

Teamet tog årets  fjärde seger i Mexiko, Verstappen var tvåa i USA veckan innan dess. Fortsätter den positiva trenden? I Mexiko var de vassa på hög höjd, i Brasilien är det inte lika extremt ( 700 meter mot 2200 meter i Mexiko), men det är alltid något.
För övrigt kör Daniel Ricciardo i helgen om någon undrade. Han var så frustrerad efter tävlingen i Mexiko att han sa att det var lönlöst att köra mer, men har nu klargjort att han kör för Red Bull i Brasilien och Abu Dhabi.

•Kan Mercedes hitta farten?

I USA fungerade det inte för silverpilen och i Mexiko säkrade Hamilton titeln, men det var ett mardrömslopp för teamet. De hittade inte rätt arbetsfönster för däcken och förstod inte heller varför. Kan de lösa den problemet?
– Vi kan inte vara nöjda med det vi presterade i Mexiko utan har analyserat det och gjort framsteg, säger stallchef Toto Wolff till motorsportmagazin.com.
– Det är viktigt att vi nu gör allt för att säkerställa att vi är starka i Brasilien.

•Kan Vettel vinna igen?

Han vann på Spa, sedan tog Mercedes över. Förra året tappade han VM-titeln i Mexiko och vann sedan i Brasilien.
– Vi behöver ett par poäng till, men den senaste helgen var bra och jag hoppas att vi kan fortsätta på det inslagna spåret, säger tysken.
Ferrari har 55 poäng upp till Mercedes i kampen om märkes-VM och det är 100 poäng kvar att slåss om.

•Vem vinner kampen om plats fyra?

Mercedes, Ferrari och Red Bull är de tre i toppen. På plats fyra återfinns Renault, 30 poäng före Haas. Det amerikanska teamet har inte tagit några poäng på de två senaste loppen.
– Jag brukar köra bra här, konstaterar Nico Hülkenberg som faktiskt hade pole position med Williams i Brasilien 2010.
– Jag vill jobba vidare på det, säkra min sjundeplatsen i VM och plats fyra till teamet.
Men även Haas förare är positiva;
– Vi har tappat lite, men jobbar till hundra procent med att gottgöra det, Interlagos borde passa oss, säger Romain Grosjean.

Förarnas däckval inför Brasilien GP i F1 2018

Notera att Räikkönen och Bottas har valt ett hårdare alternativ än Hamilton och Vettel. Så är det också hos Sauber där Ericsson har ett hårdare alternativ än Leclerc.

Vi kan notera att…

….Sergio Sette Camara är ny testförare hos McLaren. 20-åringen från Brasilien har varit teamkollega med Lando Norris i Formula 2 och ligger sexa i mästerskapet under F1 . Han har tagit åtta pallplatser. Hans enda seger kom på Spa 2017.
…kampen om märkes-VM lever, men Ferrari måste ta in tolv poäng på Mercedes i  helgen  för att det mästerskapet ska leva vidare till finalen i Abu Dhabi den sista helgen i november.

FILE PHOTO: Formula One - F1 - Korean Grand Prix 2011 - Korean International Circuit, Yeongam, South Korea - 14/10/11 Felipe Massa of Ferrari with his then Race Engineer Rob Smedley (L) Mandatory Credit: Action Images / Crispin Thruston/File Photo
Rob Smedley jobbade med Felipe Massa redan hos Ferrari (TT)

…Rob Smedley lämnar Williams efter säsongens slut. Han var Felipe Massas tävlingsingenjör och därefter ledande tävlingsingenjör på banan. Det är den tredje nyckelpersonen som lämnar Williams efter aerodynamikchef Dirk de Beer och chefkonstruktör Ed Wood. Vid årsskiftet lämnar också huvudsponsorn Martini och pappa Stroll lär dra tillbaka sina pengar.
…Porsche kommer inte att kliva in i F1 2021. Det meddelar företaget.
…F1 ska köra i Vietnam  2020 meddelar arrangören, men det är inte bekräftat av F1:s ägare Liberty Media.
…Lando Norris kör en McLaren under PF1, Nicholas Latifi kör en Force India.

VI hörs i gen i morgon. Då är det dags för en guide inför Brasilien GP i F1 2018.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB