Startsida / Inlägg

Teamchefen kritisk mot F1: ”Omöjligt att nå en pallplats”

av Anna Andersson

Onsdag betyder en guide inför Brasilien GP i Formel 1 och även om VM-titeln är utdelad frångår jag inte den principen. Du får också de senaste snacket, nyheterna och en detalj som jag har svårt att släppa. I helgen avgörs det 98:e F1-loppet sedan hybridmotorn gjorde sitt intåg i F1 2014.

Och statistiken är skrämmande. Varför?

Jo, det är bara tre team som har vunnit GP-lopp de senaste fyra säsongerna.

Mercedes har vunnit 72 lopp ( Hamilton 49 av dem), Ferrari 14 deltävlingar och Red Bull 12.  Kikar vi tillbaka ännu längre är det  faktiskt så att de tre teamen har vunnit de 116 senaste loppen och även dominerade innan hybridmotorerna infördes 2014.

Det är tråkig läsning, det gör sporten förutsägbar och det som känns mest trist är nog det faktum att det inte verkar vara någon förändring i sikt heller – flera andra tillverkare har sagt nej till F1 efter 2021. Senast Porsche.

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 9, 2018 Ferraris Sebastian Vettel (C) celebrates qualifying in pole position with Mercedes Valtteri Bottas (L) in second and Red Bulls Max Verstappen in third REUTERS/Carlo Allegri
Vinnare sedan 116 race – Mercedes, Ferrari och Red Bull. (TT)

Även Saubers teamchef Frederic Vasseur anser att läget är kritiskt:

– Vi klarar av att ta startplatser bland de tio främsta och det borde räcka för att vara med och slåss om en pallplats, men det är omöjligt. Se på de senaste loppen, även om förare från toppteamen varvats eller gjort många depåstopp klarar att ta en av de garanterade platserna längst fram, säger han till Blick.

Han har rätt. I Austin körde Nico Hülkenberg och Carlos Sainz in på plats sex och sju – och de varvades två gånger var….

Hur ska man lösa detta? Det finns knappast något annat sätt än ett budgettak. Skillnaden mellan teamen och det antal miljoner som sprutas ut är helt enkelt för stor. De tävlar inte på lika villkor. Inte ens på liknande villkor. Kanske är det läge att införa vissa standarddelar, sådant som finns under huven och ändå inte syns.

Vad tycker ni om denna intresssanta fråga?

Guide till Brasilien GP i Formel 1

Redan i går fick du tiderna som gäller och förarnas däckval inför Brasilien GP i Formel 1. Du hittar det här.

Autodromo José Carlos Pace

Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Bromszoner: 6 (3 hårda).
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Maxfart utan DRS; 315 km/tim.
Lägsta hastighet: 80 km/timmen.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrar från pole position: 14.
Segrare från lägsta startposition: Giancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.
Vinnande strategi 2016: 4 depåstopp ( Flest förare använde sig av två depåstopp)
Tävlingar med säkerhetsbil sedan 2003: 7 (totalt var säkerhetsbilen ute 12 gånger under de sju deltävlingarna)

Omkörningar per varv:
2016 101 ( ingen med DRS)
2017:  52 ( 20 med DRS)

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Qualifying, Hockenheim, Germany, Saturday 21 July 2018.
Marcus Ericssons sista F1-lopp i Brasilien? (Sauber).

Marcus Ericsson om Brasilien GP i Formel 1:
”Detta är en klassisk bana, men vädret gör det hela intressant. Förutsättningarna kan förändras på bara någon minut. Banan är ganska kort vilket gör att du måste sätta kurvorna perfekt i kvalet, det är en mix av snabba kurvor och långa passager. Den körs också motsols, det är en utmaning.”

Statistik  – inför Brasilien GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2017:

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Fernando Alonso, McLaren
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:8.322 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:8.322 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:10.736 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.282 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:26.479 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Topp 8 i racet 2017:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Felipe Massa, Williams
8. Fernando Alonso, McLaren

Snababste varvet i racet:
Absolut: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull, 2017)
2017: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull)
2016: 1:25.305 (Max Verstappen, Red Bull)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull)

Senaste fem segrarna
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes
2013  Sebastian Vettel  Red Bull

Flest segrar i Brasilien GP i Formel 1:
Michael Schumacher (4)
Sebastian Vettel (3)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (2)
Jacques Villeneuve (1)

 

Det snackas om att…

…Robert Kubica har fått erbjudande om jobbet som simulator- och testförare hos Ferrari. Det  jobb som Daniil Kvyatt hade i år, men  ryssen kör för Toro Rosso nästa år. Det sägs att Kubica han fortfarande hoppas på att få chansen intill Georg Russel hos Williams. Den platsen vill även Sergej Sirotkin ha.

Formula One F1 - Japanese Grand Prix - Suzuka Circuit, Suzuka, Japan - October 7, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel ahead of the race REUTERS/Issei Kato
Har Vettel passerat zenit?  (REUTERS)

…David Coulthard är kritsk i sin krönika i Daily Mail. Han anser att Ferrari lämnat Sebastian Vettel i sticket.

– Jag har känslan av att han inte fick samma stöd som vad Hamilton fick hos Mercedes, skriver  skotten och påpekar att det var en tydligare rollfördelning hos Mercedes.

– Valtteri fick sin chans, men när det gällde var det Lewis deras nummer ett. När saker och ting ställs på sin spets är det han som vinner lopp och kör om VM-titeln.

…Rich Energy är ny huvudsponsor hos Haas.

…F1-legendaren Jackis Stewart menar att Sebastian Vettel har nått sin höjdpunkt i karriären och är på väg att dala.

– Sebastian har nått zenit, medan Lewis fortfarande utvecklar sig som förare, säger han till Bild.

– Samtidigt ser jag ingen anledning till att Vettel inte kan komma tillbaka.

Vi får väl se 2019 – då har Vettel Charles Leclerc intill sig. Det blir spännande.

 

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB