Presentation av årets F1-bilar 2019
av3 januari 2019. I dag fyller Michael Schumacher 50 år.
Jag och många med mig, hade önskat att han fick fira den dagen rejält tillsammans med sin familj. Det är han värd, en av tidernas absolut största racerförare.
Dagen till ära hyllas han bland annat av Mercedes chef och delägare.
– Michael la grunden till de framgångar som vi har haft de fem senaste åren, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Det finns ingen förare som är som han och hans erfarenheter har haft en enorm betydelse för ss som team. Det går inte att sätta siffror på det värdet. Han spelade en mycket avörande roll när Mercedes gjorde comeback i F1 och han är en av de människorna som har lagt grunden till de framgångar som vi har haft. Vi är enormt tacksamma för allt som han har gjort för vårt team.
FIA:s president Jean Todt berättar om sin relation med Schumacher här.
Presentation av årets F1-bilar 2019
Nu ska den här bloggen inte bara handla om Schumi, utan också om det senaste snacket och stallens presentation av årets F1-bilar 2019.
12 februari – Renault i Enstone Storbritannien
13 februari – Racing Point, Toronto Kanada
14 februari – McLaren – ort okänd
15 februari – Ferrari – troligen i Maranello, Italien.
Övriga team har inte satt något datum för sin presentation av årets F1-bilar 2019, men den 18 februari inleds testerna i Spanien och Barcelona. Då ska alla bilarna ha presenterats.
De avslutande testerna avgörs mellan den 26 februari och 1 mars, även de i Barcelona.
Chefens fina ord om Marcus
Läste en intervju med Frederic Vasseur, stallchef hos Alfa Romeo Sauber och han påpekar att det viktigaste för teamet var att man avslutade samarbetet med Honda, gick tillbaka till Ferrari och inledde ett samarbete med namnsponsorn Alfa Romeo.
– Det är ett välkänt märke, som är sammankopplat med F1. Vi kunde skriva kontrakt med nya sponsorer, vi får en större räckvidd och trovärdighet, säger Vasseur till Motorsporttotal.
– Konceptet passade.
Men det var en tuff start på säsongen, sedan arbetade sig teamet upp genom fältet och Charles Leclerc körde in i Q3 vid ett antal tillfällen, tog många poäng och imponerade så stort att han körde till sig en plats hos Ferrari.
– Han började prestera riktigt bra, men det gjorde att Marcus reagerade, säger Vasseur.
– Marcus tryckte på som en galning hela säsongen. Han gick ner i vikt och gjorde allt han kunde till dess att säsongen var över och han höll då samma nivå som Charles och det lade grunden till vår prestation som team.
Vasseur ser att Sauber, med Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi, ska ligga med i toppen av mittfältet 2019, före team som Haas, Force India och Williams. Sedan ser han fram emot den stora regeländringen 2021.
– Det ger oss en mycket bra möjlighet, säger fransmannen.
För Marcus Ericsson fortsätter karriären i Indy Car. Mer om den serien hittar du här.