Startsida / Inlägg

Ericsson tillbaka i depån – till Australien GP 2019

av Anna Andersson

Nu är det snart dags – Australien GP 2019 betyder F1-premiär och redan i måndags presenterade FIA en regeländring.
Från och med i år ger snabbaste varvet en poäng i VM – om föraren tar en plats bland de tio främsta i loppet.
Mer om det läser du här.

Mästare 2018 – men efter Ferrari och Red Bull 2019?  (AP/TT)

Dessutom meddelar nu Red Bull att teamet ska kunna vara med och slåss om segern i Australien GP 2019. Trots att både Pierre Gasly och Max Verstappen kraschade bilen under den andra testveckan och teamet tappade värdefull tid på banan ligger man i fas  eller till och med före sin tidsplan.
Den uppdatering som skulle komma till tävlingen i Kina kommer att sitta på bilen redan den här helgen.
Detta tack  vare Adrian Newey.
– Han är enormt motiverad, bekräftar Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko för motorsport-magazin.
– Bland annat syns det genom att han har pressat på så att delar som egentligen skulle vara klara till säsongens tredje lopp är tillgängliga redan i premiären.

 

Australien GP 2019 – Red Bull med uppdatering

Red Bull som har bytt motorleverantör från Renault till Honda är väldigt positiva inför säsongsstarten.
– Vi var överraskade över den tillförlitlighet som vi hade under testerna. Det finns en bra grund till vår optimism, men vi vet inte riktigt var vi står, säger Marko.
Han pratar om att Red Bull bör kunna vinna fem lopp under den första halvan av säsongen och anser att stallet ligger något efter Ferrari, men före Mercedes.
– Ser man till de längre stinterna under testerna så lovar vår fart mer, jag tror att vi har ett bra paket, men exakt var vi står vet vi naturligtvis först till kvalet till Australien GP 2019, säger Max Verstappen till motorsportmagazin.
– Då får vi se om vi lyckats stänga den luckan.

För övrigt minns du väl att det var tre tusendelar som skiljde Sebastian Vettels och Lewis Hamiltons varvtider åt under testerna i Barcelona, Spanien.

 

Marcus Ericsson tillbaka i F1-depån

Marcus Ericsson tillbaka i F1 redan denna helgen.  (Sauber) .

Det är inget skämt, han är kvar hos Alfa Romeo som tredjeförare och ambassadör 2019  och i säsongens första lopp presenteras han som Alfa Romeos reservförare. Han är alltså tillbaka i F1-depån.

Men någon körning blir det först om Kimi Räikkönen eller Antonio Giovanazzi skadar sig eller blir sjuka. Så räkna inte med någon comeback. Ericssons huvudfokus i år är Indy Car där han tyvärr bröt det första loppet.
Men oavsett om det är svenskt på startlinjen eller inte – ställ klockan och välj en irriterande signal.
Kvalet startar redan klocka 07.00 på lördag.

Fakta inför Australien GP 2019

Tider Australien GP 2019:

Fredag:
Träning 1 kl 02.00.
Träning 2 kl 06.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Australien GP kl 06.10

Albert Park Circuit – fakta inför Australien GP 2019:

Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T3 och T 15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T8)
Toppfart: 315 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.
Däck: C2, C3 och C4 – vad det betyder  och förarnas däckval läser du här.
Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004

Säkerhetsbil: Ja, i åtta av de 11 senaste loppen på Albert Park

Ralf Schumacher flög fram år 2002 (AP/TT)

Värt att veta: Banan debuterade  i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position i sitt allra första lopp i Formel 1. 2002 var också ett minnesvärt år, då startade hemmasonen Mark Webber från ruta 18. Han gick i mål på plats fem. Mycket tack vare att Ralf Schumachers Williams flög över Rubens Barrichellos Ferrari och tog med sig åtta bilar ur racet.

Sportbladets kommentar om banan

Albert Park är en blandning av en racerbana och vanliga gator. Banan är belägen mitt i Melburne och underlaget kan vara väldigt smutsigt under inledningen av helgen, men ju fler bilar som kör på banan ju bättre blir fästet. Detta är också en bana som inte påminner om någon annan under kalendern, det gör att en bil som lyckas bra här inte nödvändigtvis behöver göra det på andra ställen.
Australien GP brukar vara platsen för ett par överraskningar, i fjol hade exempelvis Haas tagit poäng med båda bilarna om de inte hade haft ny personal vid depåstoppet och klantat sig  – två gånger om.

Statistik

Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Sebastian Vettel tre segrar, Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton två var.

Pole position 2018: Lewis Hamilton, Mercedes 1.21,164.

Topp åtta i Australien GP 2018:
1) S. Vettel, Ferrari
2 ) L. Hamilton, Mercedes
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) D. Ricciardo, Red Bull
5) F. Alonso, McLaren
6) M. Verstappen, Red Bull
7) N. Hülkenberg, Renault
8) V. Bottas, Mercedes

Senaste fem segrarna:

2018  Sebastian Vettel  Ferrari
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:28.997 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:30.945 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:32.478 (Nico Rosberg, Mercedes)

 

Missa inte årets racingmagasin – unik F1-bibel

Vill du läsa ännu mer inför säsongen föreslår jag att du letar upp en kiosk eller matvaruaffär som säljer magasin och köper årets F1-bibel, eller väljer PLUS PREMIUM  och laddar ner magasinet. Du får verkligen allt om F1 2019.
Jag har gjort det magasin som jag vill läsa inför säsongen. Jag har varit på ett unikt besök i Renaults F1-fabrik, jag har intervjuat den fyrfaldiga världsmästaren i F1 Alain Prost, pratat med Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Robert Kubica, Charles Leclerc och Daniel Ricciardo.

Du kan läsa om hur det går att byta fyra däck på mindre än två sekunder och det förklarar en av mekanikerna som var med och satte världsrekordet, jag har pratat om framtiden och fördomarna med kvinnan närmast F1, Tatiana Calderon och självklart gjort en lång intervju med årets succédebutant i Indy Car Felix Rosenqvist och en guide till den amerikanska racingserien.
Där finns guider till samtliga 21 F1-lopp, statistik, nostalgi och mycket mer. Kort och gott, jag har jobbat med den hela vintern och du får 100 sidor om just racing.
Den kostar 79 kronor – säljs enbart mellan den 12 och 27 mars.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB