Startsida / Inlägg

Kina GP i F1 2019 – guide till det historiska loppet

av Anna Andersson

Det är ett historiskt lopp den här helgen. Kina GP i F1 2019 är också det 1000:e F1-loppet.

Om man nu har räknat rätt.

Men så ska det firas i alla fall.  I fjol vanns det av Daniel Ricciardo, då  körde han för Red Bull. I år kör han för Renault och jag tror inte att han ska våga hoppas på någon pallplats. Det hade varit en rejäl skräll.

Daniel Ricciardo, inför Kina GP i F1 2019
Lycklig vinnare 2018 (TT)

Men han kan i alla fall ge oss sina tankar inför loppet – och de bästa omkörningsmöjligheterna.

– Fram till för ett år sedan så körde jag alltid bra i Kina, även om jag aldrig lyckades ta någon pallplats. Jag visste att jag skulle kunna ta en pallplats där och i fjol lyckades jag med det. Det var en bra vinst, med tanke på att jag startade från plats sex och att jag gjorde en av årets bästa omkörnignar när jag körde om Valtteri Bottas in i den trånga kurva sex. Det gjorde inte saken sämre., säger Daniel Ricciardo.

– Sedan finns det långa rakor och kurva ett som är svårast av alla. Dessutom finns det många bra omkörningsmöjligheter, som kurva sex, nio och 14. Det finns flera bra ställen där det går att bromsa sig förbi och det är häftigt.

Fakta – Kina GP i F1 2019

Bana: Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 380  m
Genomsnittsfart: 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Vinnande strategi 2018; 2 depåstopp ( mest valda strategi var också två stopp)
Antal växlingar per varv: 57
Bromszoner: 8 ( tre hårda)
Banan debuterade 2004, under 3 lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan (totalt 6 gånger).

Omkörnignar:

2016: 182 ( 70 med DRS)

2017: 54 (10 med DRS)

Tider och förarnas däckval

German Ferrari driver Michael Schumacher reacts after winning the Formula One Chinese Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, Oct. 1, 2006. (AP Photo/Shizuo Kambayashi)
Jublande Schumacher 2006. (AP)

Vinst från sämsta startposition: Startposition sex. Daniel Ricciardo 2018 och Michael Schumacher 2006. Det var det sista loppet som Schumi vann, det regnade rejält, men när banan torkade fungerade hans Bridgestonedäck bättre än de Michlindäck som Fernando Alonso hade på sin Renault. Efter loppet återstod två race av säsongen och Schumacher och Alonso hade lika många poäng…men en vecka senare i Japan, gick Schumis motor sönder och därmed sprack drömmen om VM-titel nummer åtta.
Segrar från pole position: 9
Flest segrar: Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015, 2017). Han har också flest pole positions (6).

Statistik inför Kina GP i F1 2019

Topp 8 i kvalet 2018:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)
2018: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Daniel Ricciardo – vinnare av Kina GP i F1 2018 (AP Photo/Andy Wong)

Topp 8 i racet 2018:

1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sebastian Vettel, Ferrari

 

Snabbaste varvet – i år ger det VM-poäng.

Absolut: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2018: 1:35.785 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:35.378 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:39.824 (Nico Hülkenberg, Force India)
2015: 1:42.208 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:40.402 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste vinnarna av Kinas GP i F1

2018  Daniel Ricciardo  Red Bull
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Snabba nyheter

Det snackas om att…

…. en Schumacher ska lyfta Leclerc. Arthur Leclerc. Den yngre brodern till Charles  får chansen hos Saubers juniorteam i tyska Formel 4. Teamet samarbetar med US Racing, ägt av Gerhard Unger och Ralf Schumacher, bror till Michael Schuamcher och tidigare F1-förare. För övrigt en av tre icke världmsästare som finns med på listan äver de F1-förare som tjänat mest i historien. Du läser mer här.

inför Kina GP i F1 2019
Stirling Moss vann det 100:e GP:t, Kina GP i F1 2019 är det 1000:e loppet i historien. (TT)

…det 1000:e GP-loppet i F1. Det avgörs på söndag. Det 100:e vanns av Stirling Moss och han är legend – även om han aldrig vann VM-titeln. Eller vad sägs om citatet:

– Om gud hade velat att vi skulle gå, varför gav han oss fötter som passade på pedaler?

…F1-loppet i Miami verkar skjutas på framtiden igen. Det skulle ha hållit en omröstning den 28 mars, den har flyttats fram och det nya datumet är nu klart, 23 maj. Det verkar bli knappt om tid för att arrangera ett lopp 2020….

…Mika Häkkinen gör comeback. Han kör 10-timmarsloppet på Suzuka i augusti tillsammans med Katsuaki Kubota och Hiroaki Ishiura, de kör en McLaren 720S GT3.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB