Startsida / Inlägg

Däckval och tider – Kina GP i Formel 1 2019

av Anna Andersson

Vilken vecka vi har framför oss. Kina GP i Formel 1 2019 – och Indy Car med två svenskar som kör på Long Beach i Kalifornien. Det betyder att det gäller att vara vaken – både morgon och kväll.
F1 kör på söndag morgon, samtidigt som IndyCar kör sent på söndag kväll. Värt att notera denna helg är att det är det 1000:e F1-loppet i historien som avgörs denna helg.

När vi ändå är inne på historia kan  vi konstatera att Lewis Hamilton har gått om Michael Schumacher – i lönelistan. Britten har nu dragit in 4,5 miljarder kronor – enbart på sin racing.

Mer läser du här.

 

Tiderna – Kina GP i Formel 1 2019

Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00
Söndag:
Kina GP kl 08.10

Förarnas däckval till Kina GP i Formel 1 2019

Kina GP i Formel 1 2019
Mercedes väljer mjukare däck än Ferrari till Kina GP i Formel 1 2019 (TT)

Inför helgens GP lopp i Shanghai väntar en helt annan utmaning än den som förarna stod inför senast, i Bahrain. En annan typ av bana, vilket ni kan läsa mer om i morgon, och andra förutsättningar.
Den här gången har Mercedes båda förare och även Max Verstappen en aggressivare däckstrategi med fler mjuka däck än exempelvis Ferrari och Verstappens kollega Pierre Gasly.
Men allra aggressivast satsar McLaren där båda förarna har nio mjuka däck den här helgen.
Jämfört med tävlingen för ett år sedan så har Pirelli gjort ungefär samma däckval, men då tyckte teamen att det var svårt att hantera däcken. Den gången var dock temperaturerna förhållandevis låga, den här gången väntas temperaturen ligga kring 20 grader och det i kombination med de förändringar som Pirelli gjort under vintern talar för att däcken ska fungera bättre än 2018.

 

IndyCar – Kalifornien nästa för Felix och Marcus

Felix Rosenqvist (Felixracing)

I IndyCar gjorde Marcus Ericsson ett riktigt bra lopp i söndags och körde upp sig 13 placeringar, medan Felix Rosenqvist hade lite otur i samband med en gulflagg.
– Det här var ett långt race, och tyvärr hade jag helt enkelt inte tillräckligt bra fart den här gången, säger Felix Rosenqvist som slutade tia.
– Det var svårt att få däcken att hålla på den här banan och bilen blev väldigt överstyrd. Dessutom hade vi otur i samband med en gulflaggsperiod när depån stängde precis samtidigt som jag svängde in. Jag fick fortsätta genom depån och ut på banan igen utan att göra mitt stopp, så vi blev tvungna att gå in igen ett par varv senare. Det kostade oss ett par platser. Jag tror att vi som bäst hade kunnat bli femma-sexa, men från 17:e startruta är väl topp tio ändå okej.
Mer om loppet läste du här redan i söndags.

 

McLarens satsning på Indy 500

McLaren har presenterat bilen inför Indy 500 2019 och Fernando Alonso är tydlig med sitt mål. Han vill vinna Grand Slam:
– Mitt mål är att vinna Indy 500 och ta hem Grand Slam. Jag ser verkligen fram emot att träffa alla fans i USA som bidrog till att jag kände mig så hemma förra gången, säger Alonso.
Den gången ledde han loppet innan motorn gav upp. Sedan dess har han vunnit Le Mans och är ett steg närmare att upprepa Graham Hills bedrift.

I morgon är det onsdag. Ni vet vad som väntar. En rejäl genomgång av banan där helgens GP lopp avgörs – säsongens tredje och det körs i Shanghai.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB