Klarar Bottas starten av Monaco GP 2019?
avMercedes igen.
Är du förvånad över att Lewis Hamilton har pole position i Monaco GP 2019?
Nej. Inte jag heller. Lewis Hamilton fick, trots en miss i Rascasse, till en tid som räckte till både pole position och ett nytt banrekord. Han var 86 tusendelar före Valtteri Bottas och finländaren var besviken efter kvalet. Efter tre pole positions i rad fick han stryk på en bana där pole position i stort sett är samma sak som en seger.
– Valtteris radiomeddelande var jävla trafik, så vi tror att det var för mycket trafik på utvarvet vilket gjorde att däcken inte var tillräckligt varma, förklarar Merceds pressavdelning efter kvalet.
Nu får finländaren det tufft i morgon, från tredje startrutan kommer Max Verstappen att satsa allt – och han satsar så snart han får en lucka. Bakom Bottas står även Sebastian Vettel som är pressad att lyckas.
Dessutom måste Bottas arbeta med sitt eget psyke – om Hamilton tar segern i morgon så rycker han till sig ett försprång i VM-sammandraget.
Det handlar inte om allt för många poäng, men alla som följer F1 vet hur svårt det är att besegra Hamilton när denne väl har nått in i zonen.
Ferrari missar igen
För Ferrari var lördagen en riktig missräkning. Dagen började med att Sebastian Vettel kraschade under den tredje träningen och fortsatte med att Charles Leclerc missade avanceang till Q2. Det var otroligt jämnt i den första kvalomgången, det skiljde åtta tiondelar från första till 17:e plats i Q1 och Ferraris strateger satt och tänkte på annat.
De räknade snett och missade att skicka ut honom på banan igen.
– Jag har ingen aning om vad som hände, jag måste prata med stallet. Jag är väldigt besviken, säger Leclerc.
– Jag tror inte att det finns något som jag kan göra om det är torrt i morgon, men regnar det så blir det lite mer av ett lotteri.
Oliver Panis vann från startplats 14 när det regnade 1996
Leclerc hade snabbaste tid på träning 3. Sedan åkte han ut i Q1 – och återigen gjorde Ferarri ett strategiskt misstag. Det har varit lite för många missar på för många ställe i det teamet det här året.
Som jag ser det är det en stor anledning till att Mercedes dominerar så stort, deras konkurrenter gör helt enkelt bort sig – gång efter annan.
Startuppställningen i Monaco GP 2019
1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) M. Verstappen, Red Bull
4) S. Vettel, Ferrari
5) P. Gasly , Red Bull
6) K. Magnussen, Haas F1
7) D. Ricciardo, Renault
8) D. Kvyat, Toro Rosso
9) C. Sainz, McLaren
10) A. Albon, Toro Rosso
11) N. Hülkenberg, Renault
12) L. Norris, McLaren
13) R. Grosjean, Haas F1
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo
15) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
16) C. Leclerc, Ferrari
17) S. Perez, Racing Point
18) L. Stroll, Racing Point
19) G. Russell, Williams
20) R. Kubica, Williams
Träff med Mika Häkkinen inför Monaco GP 2019
Jag gjorde för övrigt en exklusiv intervju med Mika Häkkinen tidigare i veckan. Vi hade ett långt och intressant samtal om bland annat hans karriär, hans väg tillbaka efterden svåra kraschen i Adeleide 1995 och dagens F1. Han hyllade bland annat Mercedes teamarbete och McLaren med deras unga förare Lando Norris och Carlos Sainz.
– Zak Brown har gjort ett fantastiskt jobb med att få teamet att arbeta tillsammans.
Vill du läsa artikeln hittar du den här eller i dagens papperstidning. Den är för dig med PLUS.
Korta nyheter inför Monaco GP 2019
Det snackas om att….
…. Lewis Hamilton och Romain Grosjean har dragit i gång en aktion för att alla förarna ska ha röda kepsar på sig inför loppet i morgone. Detta för att hylla Niki Lauda.
– En tyst minut räcker inte till för att hylla honom, säger Roamin Grosjean till Blick.
…Alfa Romeos dåliga kval, Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi var trettonde och fjortonde i kvalet.
– Vi hade inte farten och kunde inte höja oss så mycket osm det krävdes mellan det tredje tärningspasset och kvalet, förklarade Räikkönen.
…Daniel Ricciardos fina lördagar, han leder kvalstatistiken mot kollegan Nico Hülkenberg med 5-1 efter sex tävlingshelger.
…Monaco GP är säsongens längsta lopp rent tidsmässigt. Räkna med två timmar, det handlar om 78 varv , 19 kurvor och 50 växlignar per varv. Mer statistik hittar du här.
Direkt efter den tävlingen så får du hänga kvar på Viasat – då är det dags för Indy 500.
I går gav Stefan Johansson, som är ende svensk som kört båda loppen, sin syn på årets häftigaste motorsöndag. Här läser du det.
…Racingpanelens tankar inför Monaco GP och Indy 500 läser du här.