Startsida / Inlägg

Däckval inför Spanien GP i F1 2019

av Anna Andersson
Spanien GP i F1 2019
Valtteri Bottas har två segrar 2019. Lyckas han i Spanien också eller slår Ferrari tillbaka? (TT)

Vi har kommit in i maj och det är dags för säsongens femte lopp. Det handlar om Spanien GP i F1 2019 – ett lopp som de flesta brukar säga ska ge en fingervisning av resten av säsongen. En bil som går bra i Barcelona har en tendens att fungera bra på de flesta andra banor under året också. Men den här veckan kommer vi till Spanien med en helt annan känsla än den vi hade när vi lämnade landet efter testerna i mars. Då såg Ferrari riktigt stabila ut.
Nu har Mercedes vunnit fyra lopp dubbelt.
Intressant inför helgens deltävling är att Ferrari som var väldigt konservativa med sina däckval inför den senaste deltävlingen i Baku den här gången är betydligt mer aggressiva, båda deras förare har  nio set av den mjukaste gummiblandningen, Mercedes förare har åtta och Red Bulls förare har sju. Renault och Alfa Romeo väljer en liknande strategi som Ferrari.
Mer om däcken läser du längre ner i bloggen. Vi börjar med en genomgång av veckans tider.

Tiderna som gäller till Spanien GP i F1 2019:

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag: Spaniens GP kl 15.10

 

Vad betyder däcken för uppdateringarna?

 

Hamilton vann i Spanien 2018. (TT)

Spanien GP är väldigt krävande för däcken, framförallt är den långa högerkurvam (3) en utmaning och sett över hela loppet så brukar väster framdäck slitas riktigt hårt. Pirelli har  valt alternativen C1 (vitt) C2 (gult) och den mjukare varianten  C3 (rätt) den här helgen.
Men det som är intressant är att teamen under testerna använde sig väldigt mycket av de mjukare gummiblandningarna vilket kan göra att de saknar en del data för de två hårdare varianterna. Jämfört med fjolårets däck är den hårdaste varianten C1 något mjukare än fjolårets hårdaste alternativ, däremot är både mediumdäcket och det mjukaste däcket jämförbart med de gummiblandningar som användes 2018 när Lewis Hamilton vann efter en enstoppare.
– Som vanligt kommer flera av teamen med rejäla uppdateringar till Spanien och det blir spännande att se hur de påverkar däcken i kombination med den utvecklingen vi såg av banan redan under testerna, säger Pirellis Mario Isola och påpekar därmed att den nya asfalten som lades i fjol har fått lite mer tid på sig att mogna under året.
– Ser vi till testerna så var bilarna väldigt snabba så jag tror att vi i år, precis som i fjol, får se flera rekord.

Förarnas däckval till Spanien GP i F1 2019

Snabba nyheter inför Spanien GP i F1 2019

Det snackas om att….
….W-Series snart blir en av supportklasserna till F1. Det är den serie där ett antal tjejer får chansen att tävla.
….Haas stora uppdatering inte kommer att ge någpot resultat alls. Romain Grosjean är orolig för att den stora uppdateringen som teamet har med sig inte alls fungerar tillsammans med däcken.
….Nyck de Vries McLaren har lämnat samarbetet med McLaren. Han gjorde det i hemlighet inför säsongen. Då hade de samarbetat i tio år.
…Williams får ersättning. Försäkringsbolaget kommer att ersätta alla kostnaderna för de skador som Georg Russels bil drabbades av när den träffades av ett brunnslock.
…Valtteri Bottas anser att Lewis Hamilton och Sebastian Vettel är de två största konkurrenterna i kampen om VM-titeln 2019.
…Max Verstappen stannar hos Red Bull.
– Han har ett kontrakt och jag är övertygad om att han kör för oss nästa år också, säger Christian Horner.

Nyheter – inför Indy 500 2019

Det är dags för Indycar den här helgen  och nu bärjar uppladdningen inför Indy 500 2019.

Indy 500 2019
Felix Rosenqvist har inlett satsningen inför Indy 500 2019 (motorsportpublication)

Startskottet går i samband med Indy Road Course som avgörs på söndag och därefter väntar ett antal träningar och kval.

Vad som gäller hittar du här.

Där finns datum, tider och förutsättningar. Dag för dag.

Här hittar du startlistan, de 36 förarna som slås som 33 platser i Indy 500 2019.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB