Startsida / Inlägg

Ny motor – Ferrari satsar inför Spanien GP i Formel 1

av Anna Andersson
Spanien GP i Formel 1 2019
Är Leclerc redo för en seger? (TT)

Fyra dubbel segrar till Mercedes har fått Ferrari att agera.
Till Spanien GP i Formel 1 kommer en uppdaterad motor, en uppdatering som egentligen var planerad till Kanadas GP. Dessutom har teamet nytt bränsle från Shell och ny aerodynamik.
– Vi ligger efter i mästerskapet och måste attackera, säger teamchefen Mattia Binotto i en kommentar.
– Vi vet att det är hur vi utvecklar bilen som kommer att vara avgörande i år och efter det att vi har några uppdateringar till aerodynamiken i Baku kommer vi nu med ytterligare nyheter. Dessutom har vi den nya motorn och Shell har utvecklat ett nytt bränsle. Allt detta ska göra att vi blir starkare och presterar bättre.

Ferrari med uppdaterad motor

Därmed är Ferrari den andra motortillverkaren efter Honda som uppdaterar motorn och Sebastian Vettel och Charles Leclerc kommer att använda sin andra motor för året, det är inom den tillåtna kontingenten.  Värt att notera är att Red Bull inte alls kommer med någon större uppdatering.
– Det är ingenting som märks utan en utveckling av bilen, säger stallchef Christian Horner.
I fjol hade teamet  flera stora nyheter just till Spaniens GP.
I år handlar det om det vanliga, framvinge och bakvinge, säger Horner till motorsportmagazin.
– Vi fokuserar på en utveckling av balansen och däckslitaget.

Mercedes vill inte prata någonting om några uppdateringar utan bara om hur bra deras konkurrenter är – trots att teamet tagit 173 poäng på fyra lopp.

Tiderna och  förarnas däckval inför Spanien GP i Formel 1 hittar du här.

 Guide till Spanien GP i Formel 1

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( Två depåstopp var den vanligaste strategin förra året)
Antal depåstopp i loppet: 37
Omkörningar per race: 2016: 64 (38 med DRS)
2017: 36 (18 med DRS)
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 21
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

Spanien GP i Formel 1
Vettel anser att den tredje sektorn är nyckeln till ett snabbt varv i Barcelona (AP )

– De mest spännande kurvorna är väl kurva tre och kurva nio, men det är den tredje sektorn som är avgörande i Barcelona. Innan du har klarat den har du inte satt varvet, säger Sebastian Vettel när han beskriver banan och faktum är att den tredje sektorn skiljer sig väldigt mycket från de två övriga.
– Det är väldigt lätt att göra ett litet misstag där, överköra däcken lite och tappa viktig tid.

Fakta och statistik – Spanien GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Fernando Alonso, McLaren

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2018: 1:16.173 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:19.149 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:22.000 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:24.681 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:25.232 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole position:
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (4)
Kimi Räikkönen (2)

Topp 8 i Spanien GP i Formel 1 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kevin Magnussen, Haas F1
7. Carlos Sainz, Renault
8. Fernando Alonso, McLaren

Snabbaste varvet i loppet
Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2018: 1:18.441 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:23.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:26.948 (Daniil Kwjat, Toro Rosso)
2015: 1:28.270 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.918 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Mercedes interna fajt – och kollision gav Max Verstappen segern i hans första lopp med Red Bull. (AP)

Senaste fem vinnarna
2018 Lewis Hamilton, Mercedes

2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Max Verstappen  Red Bull
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Förare med flest antal vinster
Michael Schumacher (6)
Mika Häkkinen (3)
Lewis Hamilton (3)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Kimi Räikkönen (2)
Sebastian Vettel (1)
Jacques Villeneuve (1)
Max Verstappen (1)
Felipe Massa (1)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB