Startsida / Inlägg

Det bästa racet på väldigt många år

av Anna Andersson
Max, en vinnare i Österrike? (TT)

Efter Frankrikes GP gnällde alla på Formel 1.
Förare, experter och fans.
Jag hoppas att det inte fick dig att välja solen istället för Österrikes GP. För då gjorde du ett stort misstag – detta var det bästa racet jag sett på väldigt många år.

Efter åtta segrar tog det stopp för Mercedes. I Österrike GP var teamet inte bara mänskligt, båda deras förare var omkörda, frånåkta och avklädda. Det var ett race där framtidens förare gav oss en tro på sporten igen. Efter ett bedrövligt statiskt GP-lopp i Frankrik för två veckor var det otroligt befriande att se Max Verstappen efter hans depåstopp. Hans omkörning av Ferraris Sebastian Vettel fick de hundratusentals orangeklädda fansen på läktaren att hurra och när han sedan flög förbi Valtteri Bottas sex varv senare och tog sig upp på andra plats var jublet ännu högre.
Därefter inledde han jakten på Charles Leclerc, den första attacken kunde Ferraris monegask stå emot, men två varv från mål gjorde Verstappen nästa försök och tryckte sig förbi. Det var fajt man mot man, hjul mot hjul och och enligt domarna så var den omkörningen godkänd.

Ett av de bästa loppen i F1

Oavsett vilket beslut som domarna tar så var det ett makalöst bra lopp och det gav mig tillbaka tron på Formel 1 och på varför det är  – och ska fortsätta vara  – racingens kungaklass.
Samtidigt får ingen av oss tro att vågen har vänt, att Mercedes plötsligt är borta från kampen om VM-titeln och att deras dominans är över. Nej, ska vi tacka omständigheterna  för ett välkommet avbrott i Mercedes vardag.
Banlayouten. Den passar Ferrari  och Red Bull vars motorer nu är i klass med Mercedes, framförallt på en bana där det går rejält uppför i kurva ett och två. Då betyder motorstyrkan väldigt mycket.
Hettan. Det var 35 grader varmt i luften när loppet startade och Red Bull Ring är placerad 670 meter över havet. Det är en fördel för de team som har haft svårigheter att värma däcken, medan Mercedes däremot har haft svårare med kylningen.
– Den tunna luften gör det inte bättre. Dessutom saknar vi farten på rakorna, beklagade sig teamchefen Toto Wolff till Bild efter kvalet.
Uppdateringarna. De senaste tävlingshelgerna har Ferrari kommit med nyheter till bilen var helg och de har arbetat hårt i fabriken för att ta in det försprång som Mercedes har haft sedan säsongen startade. De verkar som om Ferrari äntligen har hittat någonting.
Red Bulls fantastiska söndagar. På ett varv har Red Bull inte alls kunnat konkurera, därför har kvalresultatet varit sämre i år. Under racen har det däremot sett annorlunda ut för Max Verstappen och farten han hade i Österrike var imponerande.

Är Mercedes dominans över?

Igen pallplats för Lewis (TT)

Vad betyder så allt detta egentligen?
Inte speciellt mycket mer än att Mercedes svit är bruten. Sett till mästerskapet har det ingen större betydelse eftersom Mercedes har ett så enormt stort övertag när nio av säsongens 21 lopp är avklarade. Det krävs betydligt mycket mer än en seger för att hota Lewis Hamilton och Mercedes i kampen om titeln.
Samtidigt spred deltävlingen i Österrike en glädje över alla fans. De som följde loppet fick njuta av fantastisk racing, av två 21-åriga förare överst på prispallen och av ett av de bästa loppen jag sett på väldigt, väldigt länge.
Det ger mig en tro på framtiden – oavsett vad domarna gör för bedömning.

Snabba nyheter efter Österrikes GP

Vi kan konstatera att….
…Mick Schumacher kommer att köra Ferrari F2004 i samband med Tysklands GP på Hockenheim. Det är den bil som pappa Michael vann sin sista VM-titel med.
– Det känns fantastiskt att få köra den bilen på Hockenheim. Senast jag körde där var när jag vann EM i Formel 2 och nu får jag köra en av de starkaste bilarna i F1-historien. Jag känner hur jag ler med hela mitt ansikte, säger Mick Schumacher.

Eftersom Formel 2 inte kör i Tyskland kan man väl misstänka att detta är ett PR-trick för att öka antalet sålda biljetter. Tyskarna älskar sin Schumi och tävlingen stöttas ekonomiskt av Michaels senaste arbetsgivare i F1, Mercedes. Det känns som om ett plus ett blir två.

…Honda är vinnare igen. Det var den första segern sedan 2006.
…Pierre Gasly var sjua och klart distanserad av Max verstappen, men han är trött på ryktena om att han ska lämna Red Bull.
– Det är sådant man får leva med, säger han.
– Jag är inte heller nöjd med min prestation.
…nästa F1-lopp avgörs på Silverstone om två veckor. Då väntar en helt annan typ av bana, där Lewis Hamilton har vunnit fyra av de fem senaste loppen.
Nästa vecka får vi njuta av rallycross i Höljes.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB