Startsida / Inlägg

Vad betyder Vettels pole för Kanada GP i F1 2019?

av Anna Andersson

Ferrari var snabbast under den första andra och tredje träningen av Kanada GP i F1 2019.

Deras bil var också snabbast i kvalet.

Kanada GP i F1 2019
Vettel tog pole position – räcker det? (TT)

Men kan det räcka i morgondagens race? Det tror inte experterna.
– Jag tror inte att Ferrari kan vinna här, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsportmagazin.
En analys av fredagen visar också att Ferrari inte alls hade någon bra pace i sina längre stinter, där de istället för att utmana Mercedes var tvugna att koncentrera sig på att vara före Red Bull. Intressant är också det faktum att Bottas i fredags var snabbare på sina hårda däck än vad Ferraris förare var på medium ( notera dock att Ferraris förare var snabbare under inledningen av stinten, Bottas tog in tiden i slutet av sin stint på de hårda däcken).

Rosberg sågar Ferrari

Lägg där till att Nico Rosberg totalsågar Ferrari – trots att hans landsman har pole position.
– Ferrari har ingen startegi, ingen bra bil. Där finns ingenting just nu, förklarar den förre världsmästaren för tyska Bild.
– I Montreal är Lewis oslagbar, hans akilleshäl var i Monaco, men där vann han också.
Sebastian Vettel förklarade i går att han är förbannad och att han vill se en vändning. Kan han lösa det i Kanada? Den artikeln läser du här.

– Det var en väldigt positiv överraskning, sa Ferraris teamchef Matti Binotto efter kvalet.
Nu blir det spännande att se hur värmen och däckslitaget kan påverka förarna i Kanada, efter fredagens träningar visste inte ens Pirelli vad man har att vänta sig.
– Eftersom banan blir betydligt snabbare under en väldigt kort tidsperiod vet vi inte alls vad som väntar, säger företagets Mario Isola.

Magnussen kraschade i Kanada GP i F1 2019

Kvalet till Kanada GP bjöd annars på ett par överraskningar, som att Kimi Räikkönen lämnade kvalet i Q1 för första gången sedan Österrikes GP 2015, som att Lance Stroll åkte ur i Q1 för elfte tävlingen i rad – och det på hans hemmabana.

Kanada GP i F1 2019
Kevin Magnussen missnöjd med kvalet, start från depån? (TT)

Och som att Kevin Magnussen kraschade häftigt under Q2, han klarade sig utan skador men det gjorde inte hans bil. Frågan är om chassit är så pass okej efter den smällen i betongmuren eller om han kommer att behöva byta chassi och starta från depån? Magnussen ställde till det för sin teamkamrat Romain Grosjean som missade avancemang till Q3 men även för Max Verstappen, Red Bull, som skulle sätta ett snabbt varv – men inte hann innan Q2 avbröts.

– Vi försökte på mediumdäcken, men det gick inte  eftersom det var för mycket trafik. Normalt sett så kan du hämta hem det genom att köra med de mjukare däcken, men det gick inte eftersom Magnussen kraschade, säger Verstappen när han möter media efter kvalet.

– Man kan inte räkna med att det är någon som sitter i muren, det är otur men det är sådant som kan hända.

Han får välja startdäck och får starta från ruta tio, om Magnussen startar från depån, men även Ferrari och Mercedes kommer att starta på mediumdäcken så där har han ingen större fördel.

En guide inför helgens deltävling hittar du här.

Här är texten från kvalet

Snabba nyheter från Kanada GP i F1 2019

Vi kan notera att…

….Mercedes känner en oro efter det att Lance Strolls motor gått sönder. Den är skickad tillbaka till Mercedes fabrik och kanadensaren som kör för Racing Point använder en äldre specifikation av motorn i Kanada GP i F1 2019.
…Antonio Giovanazzi flyttas tillbaka fem platser i starten, han tog sig vidare till Q2 och notera att han kvalade ut Kimi Räikkönen.
…Toto Wolff inte tror på något GP-lopp i Tyskland 2020. Det meddelade han pressen i Montreal. I år har Mercedes bidragit ekonomiskt för att arrangera loppet, men så verkar alltså inte bli fallet nästa år. Mer om racen som kan försvinan 2020 ser du här
…Renaults Daniel Ricicardo tror inte på någon enstoppare utan på väldigt många oliks strategier.
– De dagar då det var en enkel och smidig strategi med ett stopp är förbi, i alla fall i år. Men allt som hjälper till för att göra racen mindre statiska är bra, citeras han av motorsporttotal.
…Williams har en nu hjulupphängning fram. Båda förarna är nöjda med den.

…reglerna för 2021 är ännu inte klara och det senaste beskedet är att de ska vara klara i oktober 2019.

– Vi är överens om grunden, men itne om detaljerna, säger Red Bulls Christian Horner till Sky.

– Vissa saker måste morgna och det vore bra om vi kudne sätta oss ner vid ett bort och diskutera.

…vad betyder förarnas nummer? Ni är några stycken som har frågat efter det. Här är förklaringen.

 

Racestart för Kanada GP – söndag klockan 20.10

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB