Startsida / Inlägg

Motorhelg – IndyCar i Texas och Kanada GP i F1 2019

av Anna Andersson
Kanada GP i F1 2019
Ericsson tvåa senast – vad kan han göra i Texas? (TT)

Kanada GP i F1 2019 – och IndyCar på Texas Motor Speedway. Det är återigen en mycket hektisk motorsporthelg, men medan F1 körde i Monaco för två veckor sedan har IndyCar hunnit med två lopp i Detroit. I det första var Felix Rosenqvist fyra och i det andra slutade Marcus Ericsson tvåa.
Nu kör serien ovalracing igen, det handlar om 600 kilometer och 248 varv på den bana där Kenny Bräck skadade sig så svårt hösten 2003.
– Efter hela Indy 500-upplevelsen har jag en betydligt bättre känsla för ovalracing nu, och det ska bli intressant att se vad det resulterar i den här helgen, säger Felix Rosenqvist.
– Jag tror att vi kan förvänta oss en helt annan typ av race än vi hade på Indy. I Texas brukar det vara mycket mer omkörningar och ”pack racing”, alltså tätare mellan bilarna än på Indianapolis. Dessutom har jag hört att däcken kan gå av fullständigt om man inte passar sig. Strategi och förmågan att ta sig fram genom trafik kommer att bli nyckeln till ett bra resultat den här helgen. Jag är grymt taggad och måste säga att jag fick en häftig känsla för ovalracing på Indy 500!

Kanada GP i F1 2019 – och Indy i Texas

Kanada GP i F1 2019
Hemska smällen 2007 (TT)

Men vill du kika på loppet live blir det en sen kväll, alternativt tidig morgon. Start kl 02.40 natten till söndag.
För F1 handlar det också om höga hastigheter på den klassiska banan i Montreal, där faktiskt Robert Kubicas namn finns med bland segrarna. Han tog sin och Saubers enda seger där 2008.
Ett år efter hans svåra krasch på samma bana 2007.

I fjol vann Sebastian Vettel här och han är positiv inför helgen. Ska han äntligen kunna utmana Mercedes?

– Vi vill göra allt för att vi ska kunna vända på den här säsongen och Kanada ska vara starten på den vändningen, säger Sebastian Vettel till Auto Bild Motorsport.

Snabba nyheter inför Kanada GP i F1 2019

Det pratas om ….
…vädret i Kanada, tja runt 23 grader och sol på fredagen och lördagen och något varmare under söndagen. Det väntas blåsa en lätt bris.

…Williams och hur imponerade teamet är av georg Russel.

…McLaren som komemr med en uppdatering av bilen till Kanada.
…Renault som har positiva ord att säga, igen. Vad betyder det? Hittills har det varit mycket snack och liten verkstad. Det heter att det kommer en ny uppdatering till Frankrikes GP under midsommarhelgen och det finns en grund för det positiva tonläget.
– Det finns data som backar upp det, säger Daniel Ricciarod.
Vi får väl se om ett par veckor.
…den cancersjuka pojken från Storbritannien, Harry Shaw, som fick besök av Lewis Hamiltons bil efter Spaniens GP har somnat in. Han blev fem år.
– Harry, tack för att du ar ett sådan ljuspunkt för oss alla, skriver Lewis Hamilton på sociala medier.

Tider inför helgen och förarnas däckval hittar du här.

Guide inför Kanada GP i F1 2019

Bana: Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Avstånd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Bromsslitage: Högt.
Däckslitage: Lågt
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2018: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)
Segrar från pole position: 19.
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981,  Jacques Laffite, Ligier.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent. Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute 13 gånger under 5 lopp.

Marcus Ericsson om banan:

Kanada GP i F1 2019
Han kör ni i IndyCar, men drömmer om en comeback i F1. (Zoltan Balogh/MTI via AP)

– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger svensken.
– Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna.

Fakta och statistik inför Kanada GP i F1 2019

Topp 8 i kvalet:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Esteban Ocon, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:10.764 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)
2018: 1:10.764 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:14.874 (Nico Rosberg, Mercedes)

Topp 8 i Kanada GP 2018
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault

Vettel vann i Kanada 2018 (TT)

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2018: 1:13.864 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.551 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:18.504 (Felipe Massa, Williams)
Senaste fem segrarna:
2018  Sebastian Vettel  Ferrari
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull

Flest segrar i Kanada GP i F1
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Sebastian Vettel (2)
Gilles Villeneuve (1)
René Arnoux (1)
Daniel Ricciardo (1)
Ralf Schumacher (1)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB