Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1

av Anna Andersson

Ordet Mercedes är nog det ord som jag skrivit flest gånger i år.
Bortsett från dominans då.
Men går den att bryta?
Det är klart att den gör, men frågan är när? I helgen väntar Kanada GP, en bana där Lewis Hamilton trivs väldigt bra och på förhand känns det som om han är favorit – men mycket kan naturligtvis hända.

En kul nyhet förra helgen var ju Marcus Ericssons pallplats i IndyCar och han har inte gett upp drömmen om en comeback i F1.

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1
Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1 och en test senare i år (Sauber).

Han vill tillbaka  redan i år

– Jag hoppas att jag kan få en F1-test senare i år så att jag kan behålla kontakten med bilarna och med teamet, säger han till Racer.
– När jag har pratat med Alfa Romeo har jag försökt att trycka på för att få göra ett test i år.

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1

Vid sidan av hans engagemang i Indy Car är han är tredjeförare hos Alfa Romeo och Marcus Ericsson drömmer om en comeback i F1.
– Ingenting är bestämt, men planen är att jag ska vara med teamet på ett par F1-lopp när säsongen i IndyCar är över, säger Ericsson.
– Och det som är bra är att säsongen i Indycar är slut redan i september.

Däremot tror han inte tat det blir någon fredagsträning utan hans målsättning är att få göra ett av testerna.

– Jag är ju fortfarande reserv så det vore naturligt så att jag har känslan för bilen om något händer, men där svårt att ta en FP1 från en raceförare, säger Marcus Ericsson.

– Därför försöker jag få till ett test och sedan fokusera på IndyCar just nu.

Marcus Ericsosn tog sig upp på pallen i helgen. Hans första pallplats i IndyCar och efter fem tuffa år i F1 har han äntligen nått en framgång.
Mer läser du i min krönika efter andraplatsen i Detroit.

Tider under Kanada GP

Fredag 7.6
Träning 1 kl 16:00
Träning 2 kl 20:00

Lördag 8.6
Träning 3 kl 17:00
Kval kl 20:00

Söndag 9.6
Kanada GP 20:10

Förarnas däckval till Kanada GP

McLaren och Alfa Romeo det är de två teamen som har aggressivast däckstrategi inför helgens deltävling i Monaco, båda teamen hr valt nio set av den mjukaste gummiblandningen, men värt att notera är att Lewis Hamilton och Valtteri Bottas har olika strategier.
Bottas har två set av den hårdaste gummiblandningen, medan Hamilton har ett extra set medium. Båda har sedan åtta av den mjukaste gummiblandningen.
Ferrari väljer däremot att enbart ha sju set av den mjukaste gummiblandningen och även Red Bull väljer en konservativ däckstrategi.
Nedan ser du alla förarnas däckval.

Vi kan notera att…
…Sebastian Vettel inte har några tankar på att lägga av.
– Jag tänker inte sluta, jag tycker fortfarande att Formel 1 är extremt roligt och jag har någonting som jag ska uppnå tillsammans med Ferrari, säger ha till Auto Bild Motorsport.
…Charles Leclerc var på besök under MotoGP på Mugello och han blev också sugen på att testa. Precis som Lewis Hamilton vill han absolut testa motoGP.

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1
Ny strategi 2020? (AP Photo/Joan Monfort)

… Renault funderar över en helt ny strategi till 2020, att ställa in bilen enbart för kvalet och inte för racet.
– Vi kikar på två eller tre varianter och det skulle kunna vara ett alternatiiv, säger teamchef Cyril Abiteboul enlgit motorsporttotal.
– Alla banor är ju ändå ungefär som Monaco numera.
Med andra ord en bil ska kvala bra, för att köra om går ändå inte….

…även IndyCar kör i helgen. För tredje veckan i rad och den här gången så handlar det om att orka hålla sig vaken på en oval i Texas. Start klockan 02.00 natten till söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB