Startsida / Inlägg

Inför Österrikes GP i F1: Ferrari och Red Bull förlorade

av Anna Andersson

F1 behåller däcken från 2019 säsongen ut – troligtvis. Det meddelas inför Österrikes GP i F1.

Är det en nyhet?

Nja, det är en definitionsfråga. Förslaget från Ferrari och Red Bull om att återta  däcken från 2018 diskuterades, men röstades ner. Vi tar det från början.

Under förmiddagen träffades teamen, fem förare (Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Romain Grosjean, Lewis Hamilton samt Alex Albon), Liberty Medias sportslige chef Ross Brawn, FIAs teknikchef Nikolas Tombazis och Mario Isola från Pirelli för att diskutera om man skulle ta tillbaka däcken från 2018 redan i höst. Anledningen var att framföralllt Ferrari och Red Bull ville göra en förändring och återgå till fjolårets däck eftersom de anser att det arbetsfönster där däcken verkligen fungerar bra är allt för smalt i år. Det  nya fönstret tycks bara passa Mercedes. För att man skulle kunna genomföra en förändring hade sju team behövt rösta för förslaget.

Österrikes GP i F1
Mercedes fick sin vilja igenom (TT)

Ferrari, Red Bull, Toro Rosso, Haas och Alfa Romeo röstade för förslaget, men Mercedes, Force India, Williams, Renault och McLaren röstade emot.

Därmed behåller F1 däcken för 2019 i år, eller kanske hela säsongen. Det är lite oklart.

De nya däcken för 2020 kan komma att användas redan i år. Troligen under fredagsträningarna i slutet av säsongen.

– Om Pirelli klarar av det rent tekniskt att producera däcken till 2020 så tidigt kan vi absolut göra det, säger Toto Wolff enligt motorsporttotal.

Han säger att han även kan tänka sig att använda de nya däcken i kval och race i slutet av säsongen.

– Om det visar sig att de är bättre, fortsätter Wolff.

– Möjligen kan det bli aktuellt under de två eller tre avslutande tävlignarna.

Då hoppas Mercedes naturligtvis att man redan avgjort säsongen så att det inte spelar deras team någon roll….

Bottas krasch – 23 g

Valtteri Bottas kraschade under den andra träningen och det var en rejäl smäll.

– Men jag är okej, även om det var häftigt, säger Valtteri Bottas.

Anledningen till olyckan är inte fastställd än, men bilen fick rejäla skador och passet avbröts med rödflagg.

– Det var en väldigt märklig smäll, möjligen en kastvind. Även andra förare pratar om problem med vinden, säger Toto Wolff.

Det är ännu inte klart om Bottas behöver några nya komponenter till bilen och om det då påverkar hans startposition.

Charles Leclerc toppade den andra träningen tidsmässigt, före Valtteri Bottas ( + 0,331), Red Bulls Pierre Gasly  (+ 0,401) och Mercedes Lewis Hamilton ( + 0,443) och Carlos Sainz, McLaren ( + 0,459).

Även Max Verstappen gjorde ett besök i muren och skadade sin bil och Sebastian Vettel snurrade han på samma ställe ( kurva tio) men klarade sig från närkontakt med både mur och däckstaplar.

 

Värmebölja inför Österrikes GP i F1 – vad betyder det?

Vad ska vi ta med oss till helgen? Jo, det väntas bli runt 35 grader varmt i Österrike och det på en bana som ligger 670 meter över havet. Det betyder att luften där är tunn och det kommer att bli svårt att hålla kylan i systemen, dessutom är banan kort och den saknar rakor som kan användas för att kyla ner de system som annars riskerar att överhettas.

Därför finns det en risk att det blir ett mycket tufft race för materialet den här helgen.

– Det kommer att vara omöjligt att köra på gränsen varje varv, som jag gjorde  Montreal, säger Lewis Hamilton.

Snabba nyheter inför Österrikes GP i F1

 

Vi kan notera att….

Österrikes GP i F1
Hård press på Gasly (TT)

…Pierre Gasly förklarar att det även var tekniska problem som låg bakom misslyckandet i Frankrike förra veckan. Exakt vad avslöjar han inte.

…Helmut Marko fortsätter att vara kritisk mot Gasly, han har tagit 37 poäng – kollegan Verstappen  har tagit 100.

– Det är inte acceptabelt, säger Marko till APA.

– Max är en extrem talang, han har en enorm kunskap, men det gapet som Gasly har till honom kan vi inte acceptera. De senaste två loppen, i Montreal och Paul Ricard, var inte ens genomsnittliga. Avståndet mellan dem är för stort.

…Alex Albon och Carlos Sainz kommer att flyttas tillbaka i startuppställningen. Motorbyten.

...Valtteri Bottas hade motorproblem under det första passet, men teamet lyckades byta motor så att han hann ut innan passet var över. Problemet berodde på att det läckte olja och teamet uppt’ckte det en timme innan passet startade.

…Daniel Ticktum har fått lämna Red Bulls juniorprogram. Han har tappat sin plats i Super Formula och förlorade även platsen hos Red Bull. Teamet har inte berättat varför.

…guiden till helgen är publicerad. Du hittar den här.

…Marcus Ericsson får köra en F1:a igen. Redan nästa vecka.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB