Startsida / Inlägg

Formel 1 och reglerna till 2021

av Anna Andersson

Vad händer med Formel 1 och reglerna till 2021?

Det är en mycket intressant fråga och den kommer att få sin lösning inom ett par månader. Redan nu har FIA och F1 släppt ett par detaljer och här kan du läsa mer om Formel 1 och reglerna till 2021.

Det handlar bland annat om fyra viktiga punkter:

• Både bilar och däck ska locka fram bättre racing.

Den bil som kör bakom en konkurrent ska bara tappa mellan fem och tio procent i downforce. I dag handlar det om en förlust på 50 procent.

•Startfältet ska bli jämnare.

•Bilarna ska se spektakulära ut.

•Lägre kostnader.

Det är inte pengarna som ska avgöra om ett team ska kunna slåss om segrar eller inte.

Vad tycker du om det nya förslaget?

Formel 1 och reglerna till 2021
Hamilton och Bottas vill köra lättare bilar (TT)

Personligen tycker jag det vore positivt om tankningen under racen kunde återtinföras, dels för att det minskar på bilarnas vikt och dels för att det blir ytterligare ett moment som kan öka möjligheterna för att spela med strategin.

– Om bilarna blir lättare är det bättre, för racingen, däcken  och för allting. All vikt man kan plocka bort är en bonus, säger Valtteri Bottas.

– Det blir roligare för oss och för alla som tittar.

Även Ferraris Charles Leclerc är positiv, trots att han själv aldrig har tävlat i en serie där tankningen varit tillåten. Tankningen förbjöds i F1 2010.

– Varför inte? Jag skulle gärna testa, säger han enligt motorsporttotal.

– Det stora problemet är att bilarna är för tunga.

Lewis Hamilton är inne på precis samma linje och vill se att bilarna återgår till de 595 kg som de vägde i början av 2000-talet:

– Bilarna måste inte väga 730 kg, de behöver inte vara så tunga, säger de senaste årens mästare.

– Jag har pratat med ingenjörerna, de säger att om man tar bort ett par saker från bilen blir den lättare det går absolut att komma ner till den vikten igen.

 

Snabba nyheter från F1-veckan

 

Nico Rosberg lämnade F1 efter VM-titeln 2016, men han kan inte hålla sig borta. Han är expert i tysk TV och nu har han uttalat sig hos Ilta Sanomat.

Han är kritisk mot Kimi Räikkönen.

– Man måste säga att Kimi hade uppnått mer om han hade arbetat hårdare, säger Rosberg.

– Men han är sann mot sig själv, han gör det som han vill och det som är bra för honom.

 

Annars kan vi konstatera att

….Jan Monchaux, född i Frankrike, är ny teknisk direktör hos Alfa Romeo från och med den 1.8. Simone Resta lämnar teamet och återvänder till Ferrari lagom till 2020.

…historien om Rich Energy verkar ha fått ett slut:

Firman jobbar vidare under namnet Lightning Volt, men vad det betyder för Haas är det ingen som kan svara på än så länge.

…Jules Bianchi. I dag är det fyra år sedan han somnade in. Allt för tidigt.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB