Startsida / Inlägg

Kvalrapport Tyskland GP i Formel 1 2019

av Anna Andersson
Tyskland GP i Formel 1 2019
Leclerc fick bryta kvalet i Q3. (TT)

Problemen fortsätter för Ferrari. Den här gången i Tysklands GP i Formel 1. Inte nog med att Sebastian Vettel fick bryta redan i Q1 sedan han fått problem med turbon utan även Charles Leclerc fick lämna kvalet sedan han fått problem med bränslesystemet i Q3.
– Det är synd, vi hade verkligen kunnat utmana om pole position, säger Charles Leclerc efter kvalet.
– Detta var verkligen en tung dag för Ferrari.
Båda förarna hade olika problem under kvalet och nu blir det tuffa förutsättnignar inför racet. Leclerc startar från ruta tio och Sebastian Vettel från ruta 20. Det kommer att göra det otroligt svårt för Ferrari att ha någonting med segern att göra. Vettel kommer inte att kunna ta den där efterlängtade segern på Hockenheimring.  Inte i år när han startar från sista led och troligen inte framöver heller eftersom Tysklands GP inte har något kontrakt med F1 efter årets lopp. I år fick Tyskland chansen eftersom Mercedes öppnade plånboken och räddade sitt hemmalopp.

Ferrari med stora problem i Tysklands GP i F1 2019

Tyskland GP i Formel 1 2019
Tungt, tungt Vettel (TT)

Frågan är vad som är anledningen till att Ferrari så ofta tappar i det avgörande läget, att det är små detaljer som går sönder.

Jag tänker på Bahrain GP där Charles Leclerc borde ha tagit sin första seger, men tappade den sedan han fått problem med motorn, jag tänker på Kanadas GP där Vettel var först i mål, men fick ett tidstillägg vilket gjorde att han tappade en placering, men också på  missen i depån i Österrike som kostade honom många placeringar och nu det faktum att ingen av Ferraris bilar kunde avsluta kvalet till Tysklands GP.
Är det så att teamet måste ligga så på gränsen för att kunna hota Mercedes och att de blir så pressade att de tvingas över den?
Mercedes är en otrolig tuff motståndare  som har en förmåga att vända på varje sten och hela tiden förbättra sig, när det gäller Ferrari känns det däremot som om det allt för ofta är små misstag som kostar teamet enormt mycket i slutändan. Det känns som om det är lite slarvigt här och där.
Jag har skrivit det förr och gör det igen.
Det är tillförlitligheten som avgör VM.

Redo för regn?

Alla pratade om regnet som skulle komma till kvalet. De kom aldrig. Däremot säger prognosen att det ska bli både regn och åska under morgondagens race, men det kan naturligtvis ändras. Temperaturen kommer att ligga över 26 grader och om det blir varmare än så kan det ställa till stora problem för Mercedes. Det blir intressant att se vad Max Verstappen kan göra från andra startruta, han har en annan däckstrategi än Lewis Hamilton och han har en bra racepace. Mer om Mercedes problem med hettan kan du läsa här.

Mer om kvalet och Vettels tunga kval läser du här.

Guiden med fakta och statistik hittar du här.

Startuppställnignen  Tysklands GP i Formel 1 2019

1) L. Hamilton, Mercedes
2) M. Verstappen, Red Bull
3) V. Bottas, Mercedes
4 ) P. Gasly, Red Bull
5) K. Räikkönen, Alfa Romeo
6) R. Grosjean, Haas F1
7) C. Sainz, McLaren
8) S. Perez, Racing Point
9) N. Hülkenberg, Renault
10) C. Leclerc, Ferrari
11) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
12) K. Magnussen, Haas F1
13) D. Ricciardo, Renault
14) D. Kvyat, Toro Rosso
15) L. Stroll, Racing Point
16) L. Norris, McLaren
17 ) A. Albon, Toro Rosso
18 ) G. Russell, Williams
19 ) R. Kubica, Williams
20) S. Vettel, Ferrari

Snabba nyheter från Tysklands GP i Formel 1 2019

Vi kan konstatera att…
….Hamilton tog pole position i Mercedes 200:e lopp. Det var Hamiltons 87:e pole position, men han mår inte alls bra världsmästaren. Han lämnade banan snabbt, iklädd en tjock jacka. Han verkar ha dragit på sig en rejäl förkylning, men Mercedes kan inte ersätta honom med någon annan förare om han mår sämre i morgon. En ersättare måste ha kört något av de tidigare passen under en tävlingshelg för att få köra racet och så har det itne varit i det här fallet.
…Hamilton, Leclerc och Bottas startar loppet på medium. Resterande förare startar Tysklands GP på soft. Enligt Pirelli är den snabbaste strategin medium-hard med ett depåstopp mellan varv 24 och 29. Den näst snabbaste är soft-hard med depåstopp mellan varv 18 och 22.
…Daniel Ricciardo åkte ut i Q2. Nico Hülkenberg gick däremot vidare och startar bland de tio bästa.
…Mick Schumacher körde tre demovarv i pappas Ferrari från 2004. Mer om det läser du här.
…Mercedes medarbetare använder kläder som inspirerats av 1950-talet den här helgen. Allt för att man firar 125 år av Mercedes Benz Motorsport den här helgen. Tävlingen på Hockenheimring är också Mercedes 200:e F1-lopp.

…Georg Russel och Sergio Perez har vunnit kvalkamperna i sina team. De leder med 11-0 och med tanke på att det är 21 lopp i år så går det inte att ändra på det.

…Racingspanelen där jag och Janne Blomqvist tycker till om veckans  snackisar hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB