Startsida / Inlägg

Stora nyheter för framtiden avslöjas inför Belgiens GP i F1 2019

av Anna Andersson

Inför Belgiens GP i F1 fick vi besked om att det blir 22 lopp i F1 2020. Nu kommer nästa intressanta nyhet.
Nästa säsong ska bli ett test för framtiden – då vill ägarna Liberty Media experimentera med både kvalformat och lopp.
– Jag skulle  gärna vilja att vi testade ett par grejer 2020, säger F1:s sportchef Ross Brawn till Sky.

Belgien GP i Formel 1 2019
Får han starta sist 2020? (TT)

Auto, Motor und Sport från Tyskland berättar om fyra tävlingshelger där tävlingsformatet kommer att förändras. Det handlar bland annat ett kvalrace på lördagen, om ett sprintlopp med omvänd startordning – sett till hur VM-tabellen ser ut.
Med VM-ledaren och tvåan i sista startled.

Kvalrace med omvänd startordning?

Enligt tidningen ska man testa det på banor där det inte varit så mycket action de senaste åren, som i Barcelona, på Paul Ricard, i Shanghai och ett försök vill man göra på Zandvoort som gör comeback nästa år.
– I och med att vi har ett stabilt utgångsläge när det gäller bilarna nästa år kommer det inte att ske så stora förändringar och det kan ge oss goda möjligheter att göra vissa förändringar på ett par lopp, säger Brawn till Sky.
– Jag kan tänka mig att stallen är öppna för att pröva ett par varianter under lördagen och se vad som är den bästa lösningen.
Liberty Media och stallen kommer att ha en diskussion, mellan deltävlingarna i Italien och Singapore.
– Senast vi träffades diskuterade vi ett par alternativ för lördagen så att vi kunde få en mer spännande söndag, säger Racing Points stallchef Otmar Hizfeld.
Man har även diskuterat om det finns en möjlighet att kortaner fredagarna och köra två pass under eftermiddagen för att teamen ska kunna komma till banan något senare och på så sätt spara pengar.
Vad tycker du om förslagen?

Bestraffningar inför Belgien GP i Formel 1 2019

Belgien GP i Formel 1 2019
Inte nog med att han lämnar Renault. Han får också ett straff inför söndagens lopp (TT)

En annan viktig sak att notera inför söndagens lopp är det flera bestraffningar som ger förändringar i startuppställningen.
Nico Hülkenberg, har en ny ICE och flyttas ner fem platser. Samma sak gäller Daniel Ricciardo.
Det gäller även McLarens Carlos Sainz.
Alex Albon, Red Bull, Daniil Kvyat Toro Rosso och Lance Stroll, Force India har alla bytt motorer och startar längst bak.

 

Snabba nyheter – och snack

Vi kan konstatera att…
..samtliga bilar med motorer från Mercedes får nya aggregat den här helgen. Ferrari är favoriter men Mercedes gör allt för att kunna konkurrera om segern.
…Red Bull planerar för 2020 med samma fyra förare som teamet har i år, frågan är bara vem som ska ta platsen intill Max Verstappen?
…Alain Prost är tydlig med varför Hülkenberg ersätts av Ocon. Tysken ville ha ett kontrakt på två år. Renault ville bara skriva ett plus ett avslöjar fransmannen.

…Marcus Ericsson har tillbringat dagen på reservbänken. Kimi Räikkönen var inte så illa skadad som teamet befarat och har kört båda passen.

– De är okej, jag kan köra, hälsar finländaren.

…Ferraris bilar var helt överlägsna i den första sektorn, den med flest raksträckor. Teamets bil var en halv sekund snabbare än Mercedes och det är svårt att hämta in på resten av banan. Ferrari hade också de två snabbaste varvtiderna under den andra träningen:

Resultat träning 2 inför Belgiens GP i F1 2019

1) C. Leclerc, Ferrari, 1:44.123
2) S. Vettel, Ferrari, 1:44.753
3) V. Bottas, Mercedes , 1:44.969
4) L. Hamilton, Mercedes, 1:45.015
5) S. Perez, Racing Point, 1:45.117
6) M. Verstappen, Red Bull 1:45.394
7) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:45.708
8) L. Stroll , Racing Point 1:45.732
9) D. Ricciardo, Renault 1:45.735
10) A. Albon, Red Bull, 1:45.771
11) C. Sainz, McLaren, 1:45.999
12) R. Grosjean, Haas, 1:46.120
13) N. Hülkenberg, Renault, 1:46.209
14) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:46.214
15) L. Norris, McLaren, 1:46.258
16) A. Giovinazzi, Alfa Romeo,1:46.328
17) P. Gasly, Toro Rosso, 1:46.374
18)K. Magnussen, Haas, 1:46.399
19) G. Russell, Williams, 1:47.887
20) R. Kubica, Williams , 1:48.331

Under lördagen väntar kval klockan 15.00 vi hörs efter det.

Tack för att ni läste så här långt.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB