Startsida / Inlägg

Italien GP i F1 2019 – däckval och tider

av Anna Andersson

Vi har lämnat Belgien och reser vidare till Italien. Till nästa klassiker, Italien GP i F1 2019.

En bana som arrangerat F1 sedan 1950 och som har mer historia än vad du och jag klarar av att ta in. Monza andas F1, det är som ett bultande hjärta där fansen är blodet som flyter genom varje ven.

Italien GP i F1 2019
Så firade fansen Michael Schumachers seger år 2000 (TT)

Själv kan jag inte gå in genom grindarna till slottsparken utan att få gåshud. Det är som om det är två skilda världar.

En innanför portarna och en utanför. Jag skrev en text om det för fem år sedan. Om du har PLUS kan du läsa den.

Italien GP i F1 2019

Fredag:
Kl 11.00 Träning 1
Kl 15.00 Träning 2

Lördag:
Kl 12.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag:
Kl 15.10 Italien GP i F1 2019

Förarnas däckval inför Italien GP

Den mest aggressiva däckstrategin den här helgen väljer Max Verstappen, Sergio Perez och Lance Stroll, Samtidigt håller sig Mercedes och Ferrari något mer åt det försiktiga hållet  – men det finns skillnader mellan Hamilton och Bottas, samt mellan Vettel och Leclerc..

Du kan se själv:

F1 framöver – lämnar Toto Mercedes?

I samband med Belgiens GP har det pratats mycket om framtiden. Om Charles Leclerc och ett tronskifte hos Ferrari.

Men även om antalet lopp framöver. Sebastian Vettel var tydlig med att han gärna hade sett att det gick tillbaka till 16. Samma sak anser Romain Grosjean.

Italien GP i F1 2019
En framtida F1-chef? (AP Photo/Luca Bruno)

Istället blir det en utökning till 22 race nästa år, vilket du kan läsa mer om här. Det pratas om ett nytt tävlingsformat redan från och med nästa år och det ryktas om att F1:s marknadschef avslutar sitt uppdrag till årsskiftet. Enligt BBC vill Sean Bratches kliva av, däremot tänker hans kollegor Chase Carey och Ross Brawn fortsätta i alla fall fram till regeländringen 2021 är genomförd. Sedan snackas det om att det är Toto Wolff som tar över VD-posten  efter Carey som i sådant fall tar över som styrelseordförande.

Spännande tider.
När det gäller regeländringen så kan vi meddela att Renault ska testa 18-tumsdäcken med en ombyggd bil redan i september. Testet genomförs i samråd med däcktillverkaren Pirelli på Le Castellet.

Felix fina facit

Det blev en ny pallplats för Felix Rosenqvist och han har ett bra facit 16 lopp, två pallplatser, en pole positions och nio race i topp tio och fem i topp fem. Han har dessutom haft ledningen i 71 varv.

Texten om hans senaste andraplats hittar du här och jag måste erkänna att jag gillar hans inställning. Inga bortförklaringar utan oavsett vad så hittar han detaljer att förbättra.

För det är trots allt så att den som slutar att bli bättre slutar att vara bra.

Har du börjat fundera över att se något lopp live nästa år?

Här kan du hitta alla datum och banor för IndyCar 2020.

Marcus framtid?

Ännu en pallplats för Felix – som är klar för 2020 (IndyCar)

När det gäller Marcus är ingenting klart än, men efter helgen i Belgien har många frågetecken dykt upp och kommer ett intressant uttalande från hans chef hos SMP Sam Schmidt. Ägaren pratar om Marcus Ericssons utflykt till F1-loppet på Spa och han gjorde uttalandet i samband med att han bekräftade att James Hinchcliffe är klar för teamet 2020.

– Marcus är absolut ett av alternativen till nästa år och han kommer att vara tillbaka i bilen till Laguna Seca, säger Schmidt till motorsport.com.

– Jag vet verkligen inte vad som hände där (med Alfa i Belgien), jag fick besked om att Räikkönen inte skulle kunna köra och  att det var därför de behövde Marcus och sedan åker han dit, men utan att ens få chansen.

– Han var rätt förbannad för han ville vara här och han har kört bra den senaste tiden. Därför är vi också besvikna. Men vi ville göra dem en tjänst och det är ingen stor grej eftersom han bara är 17:e i mästerskapet och vi ville vara snälla.

– Men Marcus är absolut med bland de som är aktuella för  bil#7 nästa år för jag tror att han kan göra det riktigt bra när han har ett års erfarenhet. Det han har gjort i racen har var fantastiskt bra. Han har bara testat på tre banor och han har varit bra på de banorna. Visst har han gjort misstag, men farten finns där och det finns många fördelar med att behålla honom.

Värt att notera är att Rasmus Lindh körde in på en femteplats och en tredjeplats i helgen och är tvåa i Indy Pro 2000.

IndyCar gör nu uppehåll till finalen på Laguna Seca den 22 september. Då handlar det om dubbla poäng.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB