Ferraris bråk – snacket efter Ryssland GP 2019
avEfter tre segrar för Ferrari slog Mercedes tillbaka. Med en perfekt strategi, en bra teaminsats och en dubbelseger i Ryssland GP 2019. Mercedes är obesegrade i Sotji sedan 2014.
Efter kvalet funderade vi över om Lewis Hamilton som hade den hårdare gummiblandningen skulle kunna stå emot Ferrari som startade med mjukare däck. Det kunde han inte. Ferrari valde att vara strategiska, låta Vettel ta ledningen och på så sätt köra hem en dubbelseger.
Men det övertaget tappade de, Mercedes valde en smart alternativ strategi.
Hamilton körde en lång första stint, väntade på en säkerhetsbil och tog över ledningen i loppet efter sitt depåstopp. Han gick in i depå under den VSC som kom ut på banan sedan Sebastian Vettel parkerat med en trasig motor.
Charles Leclerc hade ingenting att svara med och när han gjorde ytterligare ett depåstopp för att ha bäst däck av alla under avslutningen av loppet fastnade han bakom Valtteri Bottas. Nyckeln till Mercedes framgång i Ryssland låg i det hårdare däckvalet och sedan skadade det inte att Vettels bil stor olägligt till när han bröt loppet.
Ryssland GP 2019 – Ferraris förare tjafsar igen
Den stora diskussionen efter loppet är vad som händer inom Ferrari. Hur ska teamet hantera de två tävlingsinriktade tjurarna som slåss om vem som ska vara först? Efter det att Charles Leclerc inte gav Sebastian Vettel hjälp under kvalet till Italiens GP och bröt en överenskommelse håller sig ingen av dem sig till det som är bestämt. I Ryssland hände det igen.
Dealen var att Leclerc skulle ge Vettel slipstream så att Ferrari kunde köra hem en dubbelseger och sedan skulle Vettel betala tillbaka genom att släppa över ledningen till sin kollega ganska omgående. Det gjorde han inte, istället tryckte han på, varv efter var, i ett riktigt bra tempo.
Leclerc, som inför loppet lovat att han inte skulle gnälla över radion, la en massa energi på att just gnälla över radion och Vettel struntade blankt i den uppmaning han fick från teamet.
Ni minns Multi 21
Leclerc gick in i depå först och han hade visserligen tagit Vettel i samband med depåstoppet, men när Vettel sedan tvingades bryta och de kvarvarande förarna var tvungna att dra ner på tempot under VSC så kunde Hamilton som kört en väldigt lång första stint byta däck, gå upp i ledningen och vinna loppet.
Efteråt ville varken Vettel eller Leclerc diskutera situationen, men det är tydligt att Ferrari har ett stort arbete att ta tag i och de måste göra det nu. Annars är risken att stallet inte kommer att kunna kontrollera sina förare framöver.
Ni som kan er F1 vet precis hur Sebastian Vettel brukar hantera överenskommelser eftersom ni minns omtalade Multi 21 under tiden med Mark Webber i Red Bull.
Det har gått sex år, men Vettel är fortfarande lika tjurig och det är den vinnarskallen som gett honom fyra VM-titlar. Nu är det bara så att det sitter en lika tjurig kille i den andra röda bilen. Han vill också vinna och ni märkte under kvalet till Italiens GP vad Charles Leclerc är kapabel till.
Detta är en story som vi kommer att följa efter många tävlingshelger framöver.
Mer om loppet och hela resultatlistan hittar du här.
Möte om framtidens F1
Veckans motorsida handlar om de förslag sin F1 lagt för framtiden och det faktum att förarna kallar det för skräp, idioti och plåster. Du läser mer här. I samband med Rysslands GP har F1:s sportchef Ross Brawn och F1:s chef Chase Carey träffat förarna för en diskussion.
– Mötet handlade om ett par förslag och det ville de diskutera, säger Max Verstappen till motorsporttotal.
– Det var inte så att de sa att de ska göra så och så. De sa inte att de ska införa ett kvalrace.
Snabba nyheter
Alexander Albon startade i depån – och slutade femma. Imponerande.
Undrar om Günter Steiner är nöjd med att han förlängde kontraktet med Romain Grosjean? Föraren har inte tagit en enda poäng på fem lopp, han har tagit åtta på hela säsongen. Rysslands GP bröt han efter en incident med Antonio Giovinazzi under loppets inledning. Haas andra förare, Kevin Magnussen tog VM-poäng efter en bra insats i Ryssland.
Sergio Perez tog nya VM-poäng. Det har han alltid gjort i Ryssland. I varje race som kört i Sotji.
Lewis Hamilton satte ett nytt varvrekord och fick även poäng för snabbaste varvet.
Valtteri Bottas startade fyra och slutade tvåa. Det var en bra insats av finländaren som är tvåa i VM, men har mer än 70 poäng upp till kollegan i topp.
Fem lopp återstår 2019. Det är många kul race kvar. Vi hörs väl?