Singapore GP i Formel 1 2019 – guide, tips och snack
avHej onsdag! Det är dags för en guide inför Singapore GP i Formel 1 2019, F1 har lämnat Europa och nu väntar något helt annat.
Varför?
Vi går från motorbana till en bana med långsamma svängar som kräver traction. Dessutom är det ett race där förarna behåller sin europeiska klocka, trots att de rest till en annan tidszon. Det betyder att man äter middag vid fyra på morgonen och lägger sig någon timme senare. Teamets medlemmar sover till eftermiddagen och äter frukost vid 17 lokal tid. Man kan tänka sig att kroppen inte skulle klara det, men strålkastarljuset vid banan gör att kroppen aldrig noterar att det blir natt. Däremot krävs det en ordentlig mörkläggningsgardin på hotellet.
Vad förväntar vi oss resultatmässigt?
Ferrari har nog tagit säsongens två sista segrar. Tillsammans med Charles Leclerc vann stallet de två senaste loppen, på de två banor som passat teamet absolut bäst. Det har varit två banor som krävt hög fart och mindre downforce. Nu väntar en helt annan typ av banor.
– Visst kommer det att finnas race som det i Tyskland, Kanada eller Bahrain där vi kanske kan konkurrera om en seger och sedan finns det banor som kommer att visa upp svagheterna med vår bil och där vi inte kommer att kunna slåss om någon vinst, säger stallchefen Mattia Binotto.
– Självklart fortsätter vi att arbeta på fabriken i Maranello, vi försöker hitta mer downforce. Kanske har vi ett par nyheter, småsaker, till helgen.
Banposition kommer att vara avgörande på söndag och kan Ferrari ta pole position så finns det naturligtvis en möjlighet att vinna. Glöm inte att Sebastian Vettel har tagit fyra segrar på banan och kan han göra ett bra kval så….samtidigt känns det som om detta är Mercedes bana. Om de nu klarar av att kyla materialet, något som varigt ett problem under den här säsongen. Lewis Hamilton har, precis som Vettel, tagit fyra segrar på banan och är naturligtvis ett bra förhandstips, men jag tror på Red Bull. Ett team som bytt sina motorer med tanke på att de ska vara så bra som möjligt i Singapore på en bana som bör passa deras bil.
Jag ser verkligen fram emot den här helgen.
1403 kurvor – årets tuffaste race
I helgen väntar den bana som har flest kurvor av alla, 23 stycken, och det väntar också en mycket hög luftfuktighet. Förarna växlar 62 gånger på ett varv och förlorar ungefär tre kilo i vikt under det närmare två timmar långa loppet.
– Det är det tuffaste loppet på säsongen, säger Nico Hülkenberg.
– Ett varv är otroligt psykiskt påfrestande och du blir väldigt trött. Det är en lång bana med många kurvor och det finns inga raksträckor där du kan återhämta dig.
Totalt är det 1403 kurvor som förarna ska igenom och i fjol tog tävlingen 1 timme och 51 minuter.
"It's so hard to do this…"@HulkHulkenberg previews the #SingaporeGP ?? while drawing the Marina Bay Street Circuit, blindfolded! ?#RSspirit pic.twitter.com/ZrUPBSi4qd
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) September 17, 2019
Hans Renault har valt en väldigt aggressiv däckstrategi. Den hittar du här.
Singapore GP i Formel 1 2019 – statistik:
Marina Bay Street Circuit
Längd: 5,063 km/ 61 varv ( motsols)
Helgens tider: Här är schemat
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil på order av teamet, anledningen var att Asonso som gått in tidigt i depå skulle ha en taktisk fördel. Och det lyckades. )
Säkerhetsbilen har varit på banan under sex lopp sedan 2008 ( nio gånger totalt)
Guide till Singapore GP i Formel 1 – Siffror:
Topp åtta i kvalet 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
8. Romain Grosjean, Haas F1
Varvtid för pole position
Snabbaste någonsin: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2018: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Förare med flest poles
Lewis Hamilton (4)
Sebastian Vettel (4)
Felipe Massa (1)
Nico Rosberg (1)
Fernando Alonso (1)
Topp 8 i racet 2018:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Carlos Sainz, Renault
Snabbaste varvet 2018:
Absolut: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1, 2018)
2018: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1)
2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:47.187 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:50.041 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:50.417 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Senaste fem segrarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari
2014 Lewis Hamilton Mercedes
Flest segrar:
Lewis Hamilton (4)
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (2)
Nico Rosberg (1)
Tack för att du läste ända hit – i morgon blir det fokus på IndyCar i bloggen. Det är trots allt säsongsfinal med en svensk förare som har goda vinstchanser.
Missa inte det!