Startsida / Inlägg

Inför USA GP i F1 och efter Mexiko GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog hem segern i Mexiko och var gladas av alla. Surast var däremot Charles Leclerc och innan vi fokuserar på USA GP i F1 2019 så är det en fråga att ta tag i.
Charles Leclerc hade pole position, men kunde inte omvandla det till en seger.

USA GP i F1 2019
Besviken efter den förlorade segern (TT).

– Jag är självklart besviken. När du startar från pole så vill du alltid vinna, men de två senaste gångerna som jag har startat först så har jag inte vunnit och det är jag självklart inte nöjd med, säger han.
Anledningen till den förlorade segern i Mexiko vart strategin. Han körde på en strategi med två stopp, som Pirelli inför loppet trodde var snabbast.

Det var den inte och han tappade segern.
– De senaste helgerna var strategin inte alls bra, säger han.
– Jag skulle ju ha sagt till över radion och bett om något annat, jag måste vara mer bestämd och se till att hjälpa teamet i den här situationen. Så som Sebastian gjorde. Jag hoppas att jag lär mig av detta.

Överraskade av däckvalet

Ett av problemen var att Ferrari valde medium/medium/ soft och eftersom man satte på medium i det första depåstoppet fanns det inget annat alternativ. Hade de väntat lite med det första stoppet och satt på hårda däck hade Leclerc förmodligen kunnat köra till mål  och ta en pallplats eftersom det alternativet höll betydligt längre än förväntat.
– Det insåg vi för sent. När Charles stoppade var det för tidigt för enbart ett stopp. Det vore för riskabelt eftersom vi låg i täten. Efter fredagen och lördagen hade vi inte trott att däcken skulle hålla så bra, säger Ferraris teamchef Matti Binotto.
– Alla var överraskade, jag tror inte att någon hade planerat för bara ett enda stopp utan de chansade.

Därmed var Mexiko GP ännu en tung läxa för Ferrari.

Snabba nyheter från Mexiko

En annan intressant sak efter USA:s GP var Lewis Hamiltons uttalande efter loppet när han passade på att trycka till Max Verstappen verbalt efter incidenten underinledningen av loppet då Hamiltons bil drabbades av skador :

USA GP i F1 2019
Lämnar plats åt Max (AP )

– Jag lämnar alltid extremt mycket plats när Max kommer.

– I de tidigare racen har jag alltid lämnat Max tillräckligt mycket plats och det är det smartaste man kan göra, men den här gången fanns det inte så mycket plats att ge honom.

Efter söndagens lopp pratas det också om att Haas bara längtar till dess att den här hemska säsongen är över, om att Red Bull förstörde Alexander Albons chanser till en pallplats när de valde en strategi med två depåstopp och om Kimi Räikkönens kritik mot Alfa Romeo.

– Bilen är bara bra när däcken är nya, sa finländaren trumpet efter ännu ett lopp mitt i fältet.

Mer om det loppet läser du här.

Nu byter vi fokus.

Tider USA GP i F1 2019

Här är tiderna som gäller i helgen:

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 19.00
Kval kl 22.00

Söndag:

Race kl 20.10

Förarnas däckval till USA GP i F1 2019

Inför deltävlingen i USA har återigen Renault gjort det mest aggressiva däckvalet, men det som är intressant är att både Ferrari och Mercedes har olika däckstrategier för sina förare, medan Red Bull väljer samma.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB