Startsida / Inlägg

Japan GP i Formel 1 2019 – nyheter och guide

av Anna Andersson

Innan vi vänder blickarna till Japan GP i F1 2019 måste vi vända dem till USA.

Snacka om dreamteam, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i ett team. Den nyheten kom  redan i veckan och även om det har pratats om det känns det mycket positivt att det nu är klart att vi har två svenskar i IndyCar 2020 och dessutom svenskar i två av Chip Ganassi Racings tre bilar nästa år.

Nu är det också dags att kika på Japan GP i Formel 1, mot Suzuka och en bana som förarna älskar. Den här helgen kommer de att gå undan på banan som påminner om en åtta, på de flesta banorna är nämligen det tekniska partiet något långsammare, men så är det inte här.

– Det är min absoluta favorit.  Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, har Marcus Ericsson sagt om banan och han har kört både F3 och F1 här.

Värt att notera att väderprognosen fortfarande ser dyster ut. Det är risk att en tyfon drar in över Suzuka och det kan påverka så väl fredagens träningspass som lördagens kval.  Om kvalet måste skjutas upp, på grund av regn och starka vindbyar, är det troligt att det avgörs under söndag morgon japansk tid. Den typen av förändringar har gjort tidigare i F1.

Däremot säger prognosen att det ska vara uppehåll och sol under söndagens race.

Guide till Japan GP i Formel 1 2019

Suzuka International Racing Circuit

Tider och förarnas däckval hittar du här.
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)

Japan GP i Formel 1 2019
Makalös prestation av Kimi 2005 (TT)

Längd till kurva 1: 545 m
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2018: 1 stopp, majoriteten av förarna gjorde dock två stopp.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Statistik och resultat

Kvalet till Japan GP 2018 (topp 8)
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Romain Grosjean, Haas F1
6. Brendon Hartley, Toro Rosso
7. Pierre Gasly, Toro Rosso
8. Sebastian Vettel, Ferrari

Snabbaste varvet till pole position:
Absolut: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2018: 1:27.760 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:30.647 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:32.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:32.506 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole position:
Michael Schumacher (8)
Sebastian Vettel (4)
Nico Rosberg (3)
Ayrton Senna (3)
Gerhard Berger (2)
Lewis Hamilton (2)
Jacques Villeneuve (2)
Ralf Schumacher (1)

Resultat Japan GP ( topp 8)
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
8. Romain Grosjean, Haas F1

Japan GP i Formel 1 2019
Lewis Hamilton trivs i Japan (TT)

Snabbaste varvet :
Absolut: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
2018: 1:32.318 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:51.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)
Lewis Hamilton (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)

Förarna med flest poäng:
Lewis Hamilton (151)
Sebastian Vettel (150)
Michael Schumacher (97)
Kimi Räikkönen (94)
Jenson Button (85)
Nico Rosberg (70)
Fernando Alonso (65)
Mark Webber (55)

Snabba nyheter inför Japan GP i Formel 1 2019

Pirelli har gjort däckstester inför 2020, de kördes i Barcelona av Mercedes (Ocon), Red Bull (Albon) och Ferrari (Vettel). Tillsammans körde de tre 404 varv.

– Vi testade intensivt med de tre toppteamen och vi kunde samla den data vi ville. Det gör att vi nu kan nominera specifikationerna till 2020, förklarar Mario Isola, Pirelli.

När det gäller framtidens F1 är det någonting som FIA:s president Jean Todt funderar mycket på. Från och med 2021 ska teamen ha 175 miljoner dollar i budget, men enligt fransmannen är den siffran allt för hög och enbart påverkar toppteamen. Mercedes hade en budget på 350 miljoner dollar 2018.

– Det kommer bara att påverka tre team, säger han.

– Det viktigaste är att vi har enat oss, men jag betonar att budgetgränsen är för hög.

När vi kikar mot helgens race så har Mercedes tagit ett steg till. Stallet kommer med mindre uppdateringar till Japan, en bana där de har dominerat sedan 2014, men nu känner de av pressen från Ferrari och från Red Bull som satsar allt den här helgen.

Sedan är frågan vad som händer med konflikten mellan FIA och Haas stallchef Günther Steiner. Chefen var enormt kritisk till domaren Emanuele Pirro efter loppet i Ryssland och enligt Motorsporttotal anser FIA att han är en återfallsförbrytare och därmed riskerar han ett tufft straff, det pratas om böter på 2,5 miljoner kronor eller poängavdrag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB