Startsida / Inlägg

Abu Dhabi GP i F1 2019 – teamkrascher att minnas

av Anna Andersson

Vi laddar för säsongens sista race – Abu Dhabi GP i F1 2019. Men innan vi går in på det helt kan jag inte släppa Brasilien GP och den kollisionen som Ferraris båda förare ställde till med. Den kommer att följa oss in i den här helgen och jag har roat mig med att kika på lite andra, äldre teaminterna kollisioner och tänkte ladda upp dem här i  inlägg. Scrolla ner så hittar du dem.

Först kommer som vanligt helgens klockslag – och förarnas däckval.

Abu Dhabi GP i F1 2019 – helgens tider

Fredag 29/11:

Träning 1 kl 10.00

Träning 2 kl 14.00

Lördag 30/11:

Träning 3 kl 11.00

Kval kl 14.00

Söndag 1.12:

Abu Dhabi GP 2019: 14.10

Förarnas däckval i Abu Dhabi GP i F1 2019

Det är dags för årets sista tävling, den som alltid avslutas med årets fräckaste donuts. Det är dags för en färgsprakande avslutning av Formel 1 2019 och precis som det varit de senaste åren så avgörs säsongen på Yas Marina i Abu Dhabi.

Notera att majoriteten av teamen väljer att ligga på åtta set mjuka däck, men Red Bull, Toro Rosso och Williams  väljer nio set av de mjukaste röda däcken.

Nedan har du hela listan.

Teamkollisioner vi inte glömmer

Det har varit krissamtal på Maranello efter kollisionen mellan Sebastian Vettel och Charles Leclerc och kollisionen från Brasilien kommer att finnas med i säsongsfinalen. Den kommer att fortsätta diskuteras och framförallt kommer ledarskapet hos Ferrari att ställas på prov. Som en uppladdning inför helgens race har jag  letat fram ett antal av de teamkollisioner som etsat sig fast i mitt minne. Du kanske minns någon annan? Dela då med dig av dem i kommentatorsfältet!

Ayrton Senna vs Alain Prost Japan GP 1989

Kampen om VM-titeln står mellan de två teamkollegorna och den eskalerar i säsongens  näst sista lopp. På Suzuka i Japan.

McLarens förare kolliderade på det 47:e varvet. Prost klev ur bilen, som världsmästare – trodde han. Senna tog hjälp av funktionärerna, via en nödutgång och fortsatte. I efterhand ansåg domarna att han bröt mot reglerna och Prost tog titeln – men än i dag diskuterar F1-fans runt om i världen om Senna gjorde en miss i omkörningsögonblicket eller om det var Prost som tog chansen att säkra titeln i förtid.

 

Mika Häkkinen vs David Coulthard – Österrikes GP 1999

Den regerande världsmästaren Mika Häkkinen och hans kollega David Coulthard hade flera bataljer. Inför säsongens nionde lopp hade Häkkinen ett försprång på 18 poäng och McLarens förare hade första startled.

I den andra kurvan försökte Coulthard köra om, men rörde vid Häkkinen som snurrade i 180 grader. Finländaren fick attackera från slutet av fältet och även om McLarens båda förare tog en plats på prispallen så stod ingen av dem överst. Det gjorde Eddie Irvine, Ferrari.

 

 

Sebastian Vettel vs  Mark Webber – Turkiets GP 2010

2010 var första gången som Red Bulls bil var tillräckligt bra och stallets båda förare hade chansen att slåss om VM-titel. Det gjorde de. Och de slogs även med varandra. Den stora frågan vem var nummer 1?

Mark Webber hade vunnit Monacos GP, han låg i toppen av VM och han hade pole position. Sebastian Vettel hade lika många poäng som Webber, men startade Turkiets GP från position tre.  Här på det 40:e varvet var Webber tvungen att börja spara bränsle, Vettel hade däremot sparat bränsle och kunde attackera. Efter kollisionen tvingades Vettel bryta, Webber slutade trea. I säsongsfinalen hade båda förarna chansen att vinna titeln, Vettel tog den.

Även om teamet diskuterade incidenten noga blev Vettel och Webber aldrig vänner. När VM skulle avgöras i Brasilien 2012 tryckte Webber till Vettel som snurrade och gick kämpa sig till titeln och Malaysias GP 2013 minns vi för Multi 21. Webber avslutade sin F1-karriär efter det, men minnena om deras interna bråk finns kvar.

 

Lewis Hamilton vs Nico Rosberg, Spanien GP 2016

Rosberg hade greppet inför Spaniens GP. Han hade vunnit de avslutande loppen 2015 och de inledande 2016. Han satsade allt på att vinna sin VM-titel.

Men rivaliteten mellan dem var otroligt stor i och Spanien GP hade Lewis Hamilton pole position. Han blev omkörd och satsade allt. Detta är en av de tuffaste dagarna i Mercedes historia. Teamet tappade 43 poäng.

I slutet av året vann Rosberg titeln med fem poäng – därefter lade han av.

Daniel Ricciardo och Max Verstappen, Baku 2018

Red Bull – igen och faktum är att detta är en en av anledningarna till att Daniel Ricciardo lämnade teamet.

– Det hade betydelse för mitt beslut. Efter det så trivdes jag inte lika bra som jag gjorde innan. Vid det tillfället, när han körde in i mig tänkte jag. De har ni förtjänat. Det var en idiotgrej, sa Ricciardo efteråt.

Vill du läsa kröänikan efter loppet? Om lagspel och egoister.

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB