Startsida / Inlägg

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?

av Anna Andersson

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?
Lämnar Mercedes F1 efter 2020? (TT)

Det är den stora frågan som diskuteras inför Brasilien GP.  Anledningen till att den frågan har kommit upp är att Mercedes koncernchef Ola Källenius, som i maj tog över efter Dieter Zetsche, under torsdagen berättade om en vinstvarning. Mercedes räknar med att vinsten blir mindre än vad man planerat ända fram till 2022.

Ändå är Källenius positiv till F1 – just nu.

– Vi har vunnit sex VM på rad och det är en enorm vinst marknadsföringsmässigt, citeras han av Auto, Bild, Motorsport och när han får frågan om Mercedes ska lämna F1 svarar han:

– Just nu är det inte aktuellt.

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?

Men Mercedes har inte skrivit på något Concorde Agreement efter 2020, ingen av förarna har kontrakt det har inte Toto Wolff heller. Lewis Hamilton var noga med att tala om att han inte förlänger sitt kontrakt innan han vet att Toto är kvar…

Wolff har inte heller varit speciellt tydlig när det handlar om framtiden, varken om sin egen framtid i F1 eller teamets.

– Det är en fråga vi diskuterar. De beror på vilken riktning som motorvärlden utvecklar sig åt. Vilken roll spelar Formel 1 när det gäller underhållning och även teknologi och är det den plattformen som vi vill att vår bil, som först var en racerbil, ska fortsätta att utvecklas på?

Det är stora frågor för F1-sporten att svara på. Ett reglemente finns det, vissa banor också.

Men ännu är inga inga team  klara för mästerskap som avgörs 2021

Ferrari snabbast i Brasilien

Lämnar Mercedes F1?
Ännu en seger i Brasilien? (TT)

Nu är vi kvar i F1 2019 och i Brasilien. I dagens racingpanel diskuterar vi frågan om Lewis Hamilton verkligen är den bäste föraren i fältet.

Du läser det här:

Vi snackade också om vad som hände med Ferrari och varför de tappade det mesta i USA. I Brasilien så visade teamet en annan fart igen och Sebastian Vettel var snabbast före Ferrarikollegan Charles Leclerc (+0,021) och Max Verstappen (Red Bull/+0,134). Intressant är att Vettel inte satte tiden på nya däck eftersom Valtteri Bottas stod i vägen  den gången. Notera också att Ferrari var väldigt snabba i sektor 1 och 3  och ni som läste guiden i går vet att Vettel är stark i Brasilien. Mer läser du här.

Bästa toppfarten hade Max Verstappen, när han hade lite draghjälp (335 km/tim), Charles Leclerc nådde 326 km/timmen. Ingen av Mercedes förare fanns med i topp sex, i någon av de tre sektorerna.

Kikar vi på longrunsen vart det däremot jämnt mellan de tre toppteamen.

– På ett varv är vi lite efter, men vi ser starka ut på längre stinter och vi har haft bra racefart hela året, säger Toto Wolff, som faktiskt inte är på plats i Brasilien, i en kommentar

Resultat träning 2 inför Brasiliens GP:

1) S. Vettel, Ferrari, 1:09.217
2) C. Leclerc, Ferrari, 1:09.238
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:09.351
4) V. Bottas, Mercedes, 1:09.373
5) L. Hamilton, Mercedes, 1:09.440
6) K. Magnussen, Haas F1, 1:10.143
7) D. Ricciardo, Renault, 1:10.194
8) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:10.210
9) A. Albon, Red Bull, 1:10.275
10) C. Sainz, McLaren, 1:10.310
11) N. Hülkenberg, Renault, 1:10.325
12) P. Gasly, Toro Rosso, 1:10.352
13) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:10.419
14) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:10.424
15) S. Perez, Racing Point, 1:10.443
16) R. Grosjean, Haas F1, 1:10.504
17) L. Stroll, Racing Point, 1:10.568
18) L. Norris, McLaren, 1:10.700
19) G. Russell, Williams, 1:11.818
20) R. Kubica, Williams –

Tuff krasch för Kubica

Annars kan vi notera att Toro Rosso tappade båda bilarna under det andra passet. Gasly meddelade att han hade motorproblem och Kvyat körde av på samma ställe som Alex Albon körde av under FP1. Albon var för övrigt snabbast i regnet  under FP1 men bara nia i FP2.

Robert Kubica kraschade under den andra träningen, en ett pass som kommenterades av Nicholas Latifi i brittisk TV och det var han som ersatte polacken under det första passet.

Latifi bekräftade då också att han inte kör Formel 2 nästa år. Räkna med att han tar Kubicas plats hos Williams.

Hulken som pizzabagare eller kirurg?

Nico Hülkenberg pratade också om framtiden när han mötte tysk media, han berättade om hur bittert det var att köra av under Tysklands GP  när han var på väg mot en pallplats och att det troligen var det som kostade honom ett fortsatt kontrakt. Han berättar också om och vad han ska  göra. Han anser inte att det är slutet på hans karriär att lämna F1 utan ser det som slutet på ett kapitel.

– Jag har inte känslan av att jag lägger av och inte heller att jag lämnar F1, säger han.

Lämnar Mercedes F1 efter 2020?
Pizzabagare, gynekolog eller comeback? (TT)

– När det dyker upp en möjlighet kommer jag att vara beredd.

Nu ska han se Australien Open på plats och ha semester.

– Nu tvingas jag inte att åka på semester när alla andra åker, mitt i högsäsongen. Då blir det lite billigare att åka till Mallorca…., säger Hülkenberg som också funderar över vad han ska göra sedan:

– Kanske blir jag pizzabagare, frisök, tandläkare, skönhetskirurg eller gynekolog. Nej vänta, det sista går inte för jag har inte tagit studenten och aldrig läst latin.

Han har en lite annat sätt att uttrycka sig än  vad andra F1-förare har, den mannen.

Tack för att du läst så här långt och missa inte filmen från när Mick Schumacher kör pappas Ferrari från år 2002.

Lyssna på ljudet. Det ger mig gåshud.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB