Nytt kring däck i F1 2020
avDet blir inga nya däck i F1 2020. Förra veckan genomfördes däcktester i Abu Dhabi och Mercedes avslutade dem. När resultaten nu har analyserats så har man även genomfört en omröstning – precis som reglerna säger.
Men det blev ingen förändring när det gäller däck i F1 2020.
Teamen var väldigt kritiska under testerna och samtliga röstade för att behålla specifikationen från 2019 ytterligare en säsong.
Enligt ett uttalande från Pirelli finns det flera faktorer som ligger till grund det beslut som fattades av Pirelli, FIA och teamen. Bland annat är det en fördel att att teamen nu inte behöver modifiera konstruktionen av sina bilar inför 2020, vilket annars hade varit nödvändigt. Dessutom skriver Pirelli att det också ger teamen stabilitet ”med fördelen att använda en välkänd produkt under den sista säsongen av de nuvarande reglerna.”
Det gör även att teamen, utan avbrott, kan fortsätta sin utveckling av bilarna fram mot 2020.
Däck i F1 2020 – första racen klara
Till 2021 blir det däremot en större förändring. Den beträffar så väl bilar som däck eftersom det kommer ett nytt reglemente . Däcken kommer från och med 2021 vara 18 tum.
De första testerna ska genomföras i februari 2020, då ska Ferrari testa i spanska Jerez.
När vi ändå är inne på däcken kan vi konstatera att Pirelli redan har bestämt vilka däck som ska användas i Australien, Bahrain, Kina och Vietnam. Premiären avgörs den 15 mars – och alla viktiga datum för nästa år hittar du här.
The #Fit4F1 tyre nominations for the 1st FOUR #F1 races of 2020 are out! ????????
More info: https://t.co/lsoDJvZTX8 pic.twitter.com/ZTUJIdrUgh— Pirelli Motorsport (@pirellisport) December 10, 2019
Korta nyheter
Annars finns det ett par snabba nyheter vi kan berätta om.
Exempelvis vann Valtteri Bottas vann ett rally i Frankrike i helgen (Rallycircuit Cote d’Azur). Han ska även köra ytterligare ett rally i finska Lappland i januari. VM-tvåan är övertygad om att det gör honom till en bättre F1-förare.
Christian Horner förväntar sig att Red Bull kommer att vara starka redan i samband med säsongsstarten 2020. Teamchefen påpekar att det var den dåliga inledningen av 2019 som gjorde att de inte var med i kampen om titeln.
Det var två förare som inte drog på sig några motorstraff under 2019. Två herrar klarade sig inom det reglerade antalet för samtliga kontingenter. Det var Lewis Hamilton (Mercedes) och Romain Grosjean (Haas). Tyngst var det för Daniil Kvyat som drog på sig 18 straff – vilket var nästan ett per race…
Renault, som nu bytt ut Nico Hülkenberg mot Esteban Ocon, sätter höga mål för 2020. Plats fyra räcker inte, enligt teamchefen Cyril Abiteboul.