Startsida / Inlägg

F1-test 2020 – säsongen är igång

av Anna Andersson

F1-säsongen är i gång – med F1-test 2020. De första två dagarna har inlett årets säsong i Barcelona och det är ett par saker som det snackas om.

F1-test 2020
Racing Point – en kopia? (TT)

Att Sebastian Vettel var sjuk och lämnade över sin Ferrari till Charles Leclerc den första dagen. Att Racing Point kör med en bil som är i stort sett en kopia av fjolårets Mercedes och att Mercedes snackar om DAS.

Vi tar det från början.

I år handlar det om två testperioder, precis som tidigare, men varje testperiod är nedkortad till tre istället för fyra dagar. Under den första dagen skulle Sebastian Vettel ha kört för Ferrari, men han mådde inte bra och ersattes av Charles Leclerc.

Monegasken, som inleder sin andra säsong med teamet var positiv efteråt.

– Med SF1000 har vi en större flexibilitet i vår set-up. Den här bilen ska inte bara fungera bra på vissa banor, sa Leclerc som körde 131 varv efteråt.

– Det är bra för båda förarna. Vi har kunnat anpassa bilen mer efter bådas körstil och vi har inte alls kört på max utan det finns betydligt mer att ta ut.

F1-test 2020 – hur mycket Mercedes är det i årets Force India?

Under den första dagen avslutade Mercedes med de två snabbaste tiderna, Lewis Hamilton före Valtteri Bottas.

– Jag har en riktigt bra känsla. Bilen är bra och snabb, även om jag är övertygad om att det går att köra betydligt snabbare, säger Bottas.

Samtliga bilar återfanns inom 1,5 sekunder, Racing Point och Sergio Perez var trea. Därmed återkommer vi till den stora snackisen just nu. Det handlar om att Racing Point är väldigt lik fjolårets Mercedes. Hur lik? Du kan göra en egen bedömning om du kikar på ett jobb som kollegorna på motorsport.com har lagt ut.

– Vi har låtit oss inspireras av fältets snabbaste bil, förklarar teamets Andrew Green enligt motorsportmagazin.

– Alla team betalar ju fotografer för att fotografera konkurrenterna.

Racing Point har lämnat Toyotas gamla vindkanal i tyska Köln och arbetar numera i Mercedes vindtunnel i brittiska Brackley. Sedan tidigare köper man växellådor och motorer av Mercedes. Men är det en kopia? Vad tycker du?

Snabbaste F1-någonsin?

F1-test 2020
Mercedes i form (TT)

Efter den första dagens tester är det förare som nu hävdar att F1 2020 kommer att vara det snabbaste mästerskap som någonsin kört.

– Det kändes extremt snabbt. En F1:a känns alltid snabb, men jag tror att F1 2020 kommer att vara den snabbaste bil som någonsin kört, säger Carlos Sainz.

– När jag körde lite snabbare under morgonen utan att trycka på så körde jag på 1.18 och och tänkte att jag kanske har hittat något extra. Sedan såg jag att alla körde på 1.17 eller 1.18, inte bara jag. Det betyder att alla är väldigt snabba.

Vi kan jämföra det med 2019 då den snabbaste tiden den första testdagen var 1,18. Lewis Hamilton var en sekund snabbare under den första testdagen i år.

Andra dagen av F1-test 2020 – DAS?

Den andra dagen var Kimi Räikkönen snabbast, men Mercedes fortsätter att imponera. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delade på körningen och hann med 183 varv. Detta trots att man hade problem med elektroniken och fick avsluta dagen i förtid.

F1-test 2020
Ska han jubla i år igen? (TT)

Men det var inte antalet varv som drog ögonen till sig utan det styrsystem som Mercedes verkar använda sig av. Den som var uppmärksam på de TV-bilder som kablas ut under testerna kunde notera att Mercedes hade en nyhet i bilen. Det verkade nämligen som om Lewis Hamilton drog ratten mot sig när han inledde körningen på rakan för att sedan släppa efter. Det handlar om ett mekaniskt system som Mercedes teknikchef James Allison kallar för DAS och som FIA ska ha godkänt.

– Vi har ett nytt system i bilen, det är en ny idé och ger föraren  ytterligare en dimension när han styr bilen. Hur det fungerar och varför vi har det behåller i för oss, säger Allison.

– Det är inget nytt för FIA, vi har pratat med dem under en lång tid. Reglementet är tydligt med vad som är tillåtet och vad som inte är det. Jag är övertygad om att vi håller oss inom de ramar som finns.

En dag återstår av de första testerna.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB