Oraklets plan: Mästare byter team och Mercedes lämnar F1
avVeckans hetaste snackis levererar Eddie Jordan. Den tidigare stallchefen som bland annat förutspådde Michael Schumachers comeback 2010 och att Lewis Hamilton skulle lämna McLaren för Mercedes. Nu hävdar han att de är dags för nästa stora transfer.
– Lewis går till Ferarri, citeras han av Sport1.
– De vet hans värde.
Jordan hävdar vidare att Sebastian Vettel går till McLaren.
– Han har inget annat val än att antingen lägga av eller gå till McLaren. Hans tid hos Ferrari är över sedan länge.
Samtidigt ryktas det dock om att Vettel har erbjudits ett nytt tvåårskontrakt av Ferrari.
Mercedes lämnar F1
Jordan tror att F1-scenen kommer att förändras dramatiskt de kommande åren och att de stora fabriksteamen kommer att lämna sporten. Han förutspår att Mercedes lämnar F1 och tillsammans med Honda och Renault är borta från F1 inom två år.
– Mercedes kan inte ta något annat beslut. De har vunnit allt som går att vinna och under rådande omständigheter kan de inte marknadsföra fler framgångar, säger han.
Jordan påpekar att Mercedes huvudsponsor Petronas också kan tvingas lämnna sporten.
– Oljepriserna faller och oljebolagen har inte råd att lägga ut miljonbelopp på att engagera sig i F1, säger han.
– Petronas kommer att behöva dra sig ur och det skapar ett enormt stort hål hos Mercedes.
F1 2020
Ni är fortfarande många som frågar vad som händer med racingen under 2020. Just nu är läget så att IndyCar planerar en start den 6 juni, F1 för en start den 5 juli.
WRC väntar på en uppdatering kring Rally Kenya den 15 maj och man diskuterar om Finlands VM-rally ska skjutas upp till september/oktober.
F1 bör komma med ett nytt besked om framtiden under maj. Detta för att teamen ska ha en chans att starta upp sina verksamheter igen, men enligt planen handlar det om mellan 15 och 18 lopp.
– Det kommer att vara sex fruktansvärt tuffa månader om vi ska köra 15 lopp, säger Haas stallchef Günther Steiner till RaceFans.net och just 15 lopp tror han är maxantalet som går att genomföra under årets säsong.
Andra snackisar är Nico Hülkenberg som hoppas på en comeback 2021.
– Det är fortfarande mitt mål, men just nu är det naturligtvis svårt att säga om det fungerar. Det är många faktorer som måste klaffa och på grund av den rådande pandemin är allt helt upp och ner, säger tysken som körde för Renault ifjol.
Fernando Alonso lär vi däremot inte se i F1 nästa år. Den förre världsmästaren har en annan plan:
– Jag vet ungefär vad jag ska göra 2021, jag hoppas på att kunna berätta det snart, säger han.
Däremot är han tydlig med att F1 var bara intressant om det kom nya regler, men de är uppskjutna till 2022.