Startsida / Inlägg

Nya regler för F1 2021

av Anna Andersson

FIA har klubbat igenom  nya regler för F1 2021 och framöver.

Bland annat ska budgettaket inledas på 145 miljoner dollar år 2021. Sedan sänkas stegvis med fem miljoner dollar om året till 135 miljoner dollar om året år 2023. Summan 135 miljoner dollar är sedan spikad för 2023 till 2025, förutsatt att kalendern innehåller 21 tävlingshelger.  Utökas kalendern, ökar budgettaket.

regler för F1 2021
Hur ser framtidens F1 ut? (TT)

När vi ändå är inne på budgettak måste vi notera att det finns ett antal saker som undantas budgettaket. Så som förarlöner, de tre bäst betalda medarbetarna i teamet, kostnade för underhållning av medarbetarna och kostnader för hållbarhetsarbete. Inte heller kostnaderna för medicinsk behandling av medarbetare, medarbetarnas bonus ( upp till 12 miljoner dollar) ingår. Det är ett stort antal undantag.

Nya regler för F1 2021 – tekniska reglementet

När det gäller det tekniska reglementet slog man bland annat fast att minstavikten ökar med tre kilo, till 749 kg år 2021. Dessutom fryser man utvecklingen av chassi, växellåda och mekaniska komponenter för 2020 och 2021. För att det ska kunna ske en individuell utveckling införs ett tokensystem . Det sker inskränkningar på uppdateringarna av motorer och till 2021 ska underredet vid bakhjulen förenklas.

Nyheter i det sportsliga reglementet

Även flera regeländringar i det sportsliga reglementet klubbades igenom. Bland annat har man hittat en struktur för tävlingar som avgörs utan publik och man ska genomföra en minskning av den aerodynamiska testkapaciteten.

Där kan vi notera en intressant förändring när reglerna för tester i vindtunneln förändras. Ju sämre placering ett team har i VM, ju mer tid får de använda till att testa i vindtunneln.

En annan nyhet är att det under 2020 är tillåtet att testa däck under det andra träningspasset om det är nödvändigt att ta in en ny däckspecifikation.

Det var en snabb sammanfattning av det som världsrådet bestämde sent i onsdags. I går sipprade också den provisoriska F1-kalendern för loppen i Europa ut.

Du hittar den här.

Värt att notera är också att inget team skrivit under något concordeavtal än. Det behövs ett nytt redan till 2021.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB