Startsida / Inlägg

F1 på Mugello – snart verklighet

av Anna Andersson
Linus satsar mot premiär

Raceweek. Inte för F1 och inte heller för IndyCar, men det börjar närma sig och  nu pratas det om F1 på Mugello.

Den här veckan är det premiär för Linus Lundqvist i det amerikanska formelbilsmästerskapet Formula Regional Americas. Där finns det en biljett till Indy Lights 2021. En seger i mästerskapet ger avancemang.
– Det har varit en längre väg till det här racet än till något annat jag kört förut, både bokstavligt och bildligt. Det har också fått mig att verkligen värdesätta att vara här, säger Linus Lundqvist.
– Den här säsongen blir så speciell på alla sätt. Nytt land, ny bil, nya banor och en ny miljö. Det blir en stor utmaning, men jag ser verkligen fram emot det här och jag har nog aldrig längtat efter racing så mycket som jag gör just nu.

Tufft mostånd

I år kommer 19 förare till start och i och med att IndyLights har ställt in säsongen är det ett par mycket kompetenta förare som väljer Lundqvists mästerskap istället för en time out.
– Min målsättning inför säsongen är att slåss om titeln. Det innebär absolut inte att jag tar någonting för givet.Tvärtom inser jag att det här är en särskilt svårförutsedd säsong. Man kan konstatera att motståndet har vässats rejält de senaste veckorna. Ett gäng förare som kliver ner från Indy Lights, och som varit i toppen där redan. Det blir en rejäl värdemätare för mig som debutant här i USA.

F1 på Mugello i höst

När vi kikar vidare mot F1 har vi i veckan kunnat notera att Williams tidigare sponsor är på väg tillbaka till F1. Mercedes sägs vara på väg mot en deal med ROKiT. Ingenting är officiellt. Det går dock inte att låta bli att dra vissa kopplingar mellan ROKiT och familjen Wolff. Teamet lämnar Williams, där Toto Wolff äger fem procent, är på väg till Mercedes där Toto Wolff är teamchef – och är även sponsor till Formula E-teamet Venturi. Där är Totos fru Susie teamchef.
Williams presenterar en ny look lagom till nästa veckas premiär.

Andra nyheter är att Renault kommer med en rejäl uppdatering till Spielberg och att den framtida kalendern – efter Italiens GP på Monza – börjar ta form.

Enligt Auto, motor und sport är det klart att nästkommande lopp avgörs på Mugello. Det skulle i sådant fall bli Ferraris 1000:e lopp, passande för det italienska teamet som testade på Mugello förra veckan.
– Efter allt som jag har hört verkar det troligt att det blir Mugello, säger McLarens VD Zak Brown till Sky Sports.
– Alla säger att det är en fantastisk bana.

16  lopp?

F1 på Mugello
MotoGP trivs på Mugello (TT)

Vad som händer sedan är fortfarande oklart, går det att arrangera ett lopp i Sotji? Eller kan Hockenheimring hoppa in som ersättare i slutet av september? Portimao i Portugal är beredda att kliva in som arrangör den 4 oktober.
När det gäller deltävlingarna i Asien så verkar det nu som om Kina är det enda alternativet. Singapore, Baku och Suzuka har redan ställts in och Vietnam är inte heller något alternativ.
– Det enda loppet utanför Europa som är bestämt är surrealistiskt nog det i Kina, säger Red Bulls Helmut Marko till Witschaftskammer Österreich.

Men hur många loppå blir det? Den frågan är inte besvarad, men F1 har  hela tiden sagt mellan 15 och 128 lopp.

– Jag tror att vi får ihop 16 lopp, säger McLarens Zak Brown till Sky Sport.
– 18 blir svårt, men om jag hade flugit till Las Vegas i dag hade jag satsat mina pengar opå 16 lopp. Det är härligt. Det är inte länge sedan en F1-säsong bestod av just 16 lopp.

I veckan fick jag äran att medverka i Indypodden. Det blev ett samtal kring motorsport i allmänhet, IndyCar i synnerhet, men även prat om F1, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och fasaner.
Du kan lyssna på avsnittet här.

Trevlig helg.

Nästa vecka är det äntligen dags!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB