Startsida / Inlägg

F1 fyller 70 år – tider och däck

av Anna Andersson

I helgen firar Formel 1 att F1 fyller 70 år och inför kalaset på Silverstone leder Lewis Hamilton VM. Överlägset.

Men han är inte nöjd.

– Detta var inte alls det VM som jag hade hoppats på, säger han enligt motorsporttotal.

– Ärligt talat, jag är en racerförare. Framförallt  inom go-karten så kör du hjul mot hjul  och det är det som driver mig till att gå upp ur sängen.

F1 fyller 70 år
Hamilton är inte nöjd (TT)

Faktum är att Hamilton efter fyra lopp kan bryta en deltävling och ändå behålla ledningen i VM.  Efter loppet i söndags, på presskonferensen satt han intill Charles Leclerc och Max Verstappen när han sa:

– För egen del hade jag hellre haft en oerhört jämn kamp med de två killarna här, det är det som driver mig. Jag tycker ändå at jag fick till ett par ordentliga varv, men kvalet är verkligen ingen tajt fajt, varken med Max eller Charles. Jag hoppas att det blir jämnare.

Det är han säkerligen inte ensam om.

I helgen kör mästerskapet återigen i Storbritannien, på Silverstone. F1 fyller 70 år  i år och detta är ett jublieumsrace på den bana där mästerskapet en gång startade.

F1 fyller 70 år  – helgens tider

Fredag:

Träning 1 kl 12.00
Träning 2 kl 16.00

Lördag 8.8:

Träning 3 kl 13.00
Kval kl 15.10

Söndag 9.8:
F1 fyller 70 år:   kl 15.10

Det blev ingen comeback för Nico Hülkenberg förra helgen, får han chansen denna? Det kan ingen svara på än. Det beror på om Sergio Perez fortsätter att testa positivt för COVID-19 eller inte.

Mjukare däck – fler depåstopp?

I helgen kör F1 på Silverstone igen, menden gången får vi ett annat däckalternativ än vad Pirelli hade valt till söndagens race. Då annvändes Pirelli de tre hårdaste däckalternativen, C3 till C5. Ändå var det flera förare som hade problem med punktering. Till helgen blir det ett steg mjukare, C2 till C4.

– Vi höljer lufttrycket i däcket, förklarar Pirellis Mario Isola.

– Man måste ha i åtanke att trycket går ner under fasen  med säkerhetsbilen, och i fasen efter säkerhetsbilen ökar det. Efter omstarten kom en snabb kurva och där går det mycket energi in i däcken. Vi brukar ta något sådant i övervägande när vi tar fram våra rekommendationer. Här har telemetrin visat att energinivån var väldigt hög just där, förklarar Isola för motorsporttotal.com

Faktum är att de flesta förarna bytte däck på varv 12, normalt brukar det vara varv 18-20 och han påpekar att det var en anledning till att det var skador på däcken. Till helgen kommer det däcket som var medium förra helgen att vara den hårdaste varianten och enligt Mario Isola ska det inte går att köra mer än 30 varv på den gummiblandningen.

Romain Grosjean körde dock 36 i söndags.

Vi får se om den nya däckstrategin leder till fler depåstopp, det bör den göra.

INGEN INDYCAR

Notera också att IndyCar skulle ha kört två lopp i helgen, men den kalender som presenetrades den 27 juli har reviderats igen och de två tävlingarna i Mid-Ohio har skjutits på framtiden. Enligt IndyCar ska de genomföras i september eller oktober.

Därmed är nästa deltävling Indy 500 som avgörs den 23 augusti. Den tävlingen kommer  för första gången att köras helt utan publik.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB