Startsida / Inlägg

Är Verstappen ett hot mot Mercedes i Spanien?

av Anna Andersson

Är Max Verstappen ett hot mot Mercedes även i Spanien GP i F1 2020?

Spanien GP i F1 2020
Kan han knäcka Mercedes igen? (TT)

Knappast över ett varv, där Mercedes dominerade den första träningsdagen. Valtteri Bottas körde ett varv på 1:16.785  under den första träningen och under den andra var Lewis Hamilton snabbast 1:16.883. Hamilton var 0,821 sekunder före Bottas uner eftermiddagen och 0,821 före Max Verstappen, Red Bull under pass två.

Alla dagens bästa tider hittar du här.

Men när det gäller de längre strinterna är det inte lika självklart att det är Mercedes som styr läget.

– Max longruns ger oss gott mod, framförallt på medium. Det ger oss en bra känsla inför söndag, säger Red Bulls Christian Horner efter träningen, men hans stjärnförare Max Verstappen är inte lika optimistisk.

– Det var en engångsföreteelse, säger han och syftar på förra söndagens seger.

– Jag tror inte att det kommer att hända allt för ofta i år.

Möjlig strategi för Spanien GP i F1 2020

Mercedes å andra sidan har jobbat hårt med att försöka förstå varför deras däck slets så hårt under de två helgerna i Storbritannien.

– Vi testade longruns med alla däckalternativen och vi drabbades inte av några blåsor i alla fall, sa Valtteri Bottas efter träningen.

Däckalternativen är nu de samma som under den första tävlingen på Sivlerstone. Det vill säga den hårdare varianten av de två som användes under de två senaste loppen. Pirelli tror på två stopp, detta eftersom det är oerhört varmt i Sopanien och det väntas vara runt 30 grader varmt i luften  under söndagen också.

– Soft, medium, soft är en möjlig strategi, säger Pirellis Mario Isola enlgit  motorsporttotal.

– Det skiljer ungefär 0,8 sekunder mellan soft och medium, ungefär vad vi har förväntat oss. Mellan medium och hårda däck skiljer det 1,1 sekunder och det kommer att bli ännu jämnare under racet. Det vet vi.

Det blir en spännande helg som vi har fram för oss, men enligt Pirellis chef finns det ingen risk att det blir liknande skador på däcken som vå spg i det första loppet i Storbritannien.

– Nej, det komemr intn att hända. Efter det första loppet tog vi in däcken och analyserade dem. Vi hittade problemet.

Vettel med nytt chassi

Hur mår Sebastian Vettel?

Tja Ferrari har gett honom ett nytt chassi till den här helgen och enligt hans förre mentor, Helmut Marko, kan det betyda en hel del:

– Det kan betyda mycket för huvudet, säger Marko enligt F1 Indiser.

– 2014 hade han stora probnlem med bilen hos oss, mellan tävlingarna i Monaco och Montreal fick han ett nytt chassi och plötsligt var han samme gamle Vettel. Det handlade enbart om huvudet.

Spanien GP i F1 2020
Sergio Perez är tillbaka (TT)

Andra nyheter är att Nico Hülkenberg kliver åt sidan för Sergio Perez, som nu testat negativt för COVID-19. Mer om det och en guide med statistik, tider och även en väderprognos hittar du här.

Är du laddad inför Indy 500?

Missa inte min guide med alla tider här. Artikeln inför kvalet hittar du som motorsida i lördagens tidning. Jag  fick möjligheten att prata med både Marcus och Felix inför helgens kval.

För övrigt påpekar Renault att Fernando Alonso inte kommer att kunna köra Indy 500 de kommande åren. Då är det full fokus på F1 och Renault. Teamet tillåter ingenting annat.

Andra snabba nyheter i punktform

Carlos Sainz har nytt chassi i Spanien.

Haas är intresserade av Nico Hülkenberg, men spelar över bollen tiill tysken. Hulken snackar också med Alfa Romeo inför 2021. Alfa avvaktar dock Kimis belsut om framtiden.

Från och med Belgien GP 2020 är det förbjudet med party-modus på kvalet, det vill säga den motorinställning som ger extra fart under kvalet.

Kvalstart i morgon 15.00.

Vi hörs väl?

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB