Startsida / Inlägg

Mercedes i topp – Vettel villrådig inför Spanien GP i F1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton före Valtteri Bottas. Det är åttonde gången i rad som Mercedes har pole position i Spanien GP i F1. Det är sjunde gången i rad som de har första startled.

– Det första lappet var riktigt bra, det andra inte riktigt lika bra, säger Hamilton efter kvalet.

Spanien GP i F1
Kan Verstappen utmana? (TT)

– Jag var här till efter klockan 10 i går kväll för att försöka hitta lösningar och möjligheter eftersom Red Bull är oerhört snabba här.

Max Verstappen slutade trea i kvalet, det blir intressant att se om han kan ta över initiativert på något sätt. Vi ska ha med oss att 90 procent av loppen i Barcelona har vunnits från första startled.

Senast lyckades Red Bull med en smart däckstrategi, men det lär dock bli svårt eftersom alla förare i topp tio startar på de mjuka däcken. Pirelli sa i går att de förväntar sig två depåstopp.  Mer läser du här.

– Det är så läng väg till första sväng, så jobbet är långtifrån gjort. Det lär bli en tuff kamp i morgon också, säger Lewis Hamilton.

Även Max Verstappen var nöjd efter kvalet och precis som hans chef Christian Horner sa efter fredagens träningar påpekade han att de längre stinterna ser bra ut.

– Våra longruns såg inte allt för illa ut i går, säger Verstappen.

– Jag vet att det är  svårt att köra om här, men vi ska självklart göra allt vi kan för att kunna utmana Mercedes.

Tungt för Vettel inför Spanien GP i F1

Nytt chassi för Sebastian Vettel, men vad hjälper det? Ingenting känns det som. Han åkte återigen ut i Q2, medan hans kollega Charels Leclercl gick vidare till den sista kvalomgången.

– Det var oerhört jämnt mellan plats åtta och plats 14, jag har  försökt hitta balansen i bilen under hela helgen, säger en besviken Vettel efter kvalet.

Spanien GP i F1
Vettel fundersam (TT)

Frågan är vad han ska hitta på.

– Detta kvalet var ett av de bättre i år, men trots det är vi långt efter. Det känns som om jag trycker på knappen för att starta om varje gång och försöker att göra det bästa jag kan av situationen. Mer kan jag inte göra, säger Vettel till Sky.

– Jag tror inte att man kommer att kunna trolla fram något här i Spanien, så som vi gjorde för två veckor sedan. Även de mjuka däcken verkar bra på längre distanser och vi måste fundera över om vi kan testa något annat.

Inte heller Daniel Ricciardo kan vara nöjd. Han körde in på sin sämsta kvalplats för i år.

Hela startlistan till Spanien GP i F1  hittar du här.

Lägger Kimi av?

Kimi Räikkönen tog sig till Q2 för första gången i år och kvalade ut sin teamkollega. Det har inte varit någon självklarhet i år. Men vad händer framöver?

Lägger Kimi Räikkönen av efter säsongen?

Ja. I alla fall om vi får tro Toni Vilander, även han racerförare och en av Räikkönens vänner.

– Flera gånger har han sagt att han inte vill vara kvar i F1 om det inte betyder någonting för honom, säger Vilander till C More.

Enligt Vilander finns motivationen, men situationen är frustrerande. Mer om det läser du här.

Nya banor men inga tester 2020

Det kommer inte att tillåtas några tester på de fyra nya F1-banor som VM avgörs på i höst. Det har teamen och FIA bestämt. För Mugello och Portimao blir det F1-premiär och på Imola har man inter kört sedan 2006 medan Nürburgring arrangerade ett lopp 2013.

Beslutet togs av kostnadsskäl och för att inget team ska ha någon fördel när de nya banorna ska arrangera race under hösten.

På tisdag ska det nya concordeavtalet vara underskrivet. Det gäller för F1 2021 till 2025. Det team som skriver under till dess får 50 miljoner kronor.

Mercedes och teamchef Toto Wolff var tveksamma inför förra helgens race, men har nu ändrat uppfattning.

– Jag tror aldrig att teamen kommer att kunna bilda en gemensam front, alla försöker skaffa sig egna fördelar, och det finns alltid de som ställer sig på tvären. Därför löser vi detta med Liberty själva, säger Wolff enligt motorsporttotal.

– Vi hade ett bra samtal förra veckan och jag tycker att vi har nått till em punkt där vi kan skriva under avtalet.

Är du inte klok Ralf?

Ralf under tiden hos Toyota, i dag är han expert hos tyska Sky, samt stöttar sonen David som arbetar mot en framtid i F1 (TT)

Det är sällan som familjen Schumacher pratar om sitt privatliv, men Ralf Schumacher ger en intervju i tyska tz och berättar om hans pappas reaktion när han berättade att han skulle följa i sin brors fotspår och köra Formel 1.

– Pappa sa jämt och ständigt: ”Är du inte klok? Båda två? Det klarar du aldrig. Var snäll och lär dig ett ordentligt yrke, bli kock eller ta över restaurangen på vår go-kartbana. Det ger dig också ett bra liv. Tro inte att en sådan sak kan inträffa två gånger, det är bara att lägga ner.

Michael Schuamcher debuterade i F1 1992 och vann sju VM-titlar. Lillebror Ralf Schumacher debuterade 1997 och under tio år körde han 180 F1-lopp, vann sex av dem och var fyra i VM vid två tillfällen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB