Startsida / Inlägg

Pierre Gasly från utsorterad till seger i Italien

av Anna Andersson

2008 vann Sebastian Vettel på Monza. I regnet körde han hem sin första GP-seger tillsammans med Toro Rosso. Det var ett kaoslopp utan dess like.

12 år senare var det dags för kaos igen.

Pierre Gasly
PIerre Gasly efter sin första seger (TT)

Den här gången vann Pierre Gasly i AlphaTauri – i det team som för ett år sedan hette Toro Rosso. Det var hans första seger och plötsligt har killen som fick sparken från Red Bull fått kliva högst upp på prispallen.

Det går inte att ta misstag på glädjen hos Pierre Gasly, han har gått igenom så oerhört mycket det senaste ett och ett halvt åren. I ett par korta meningar kan vi sammanfatta det med att han flyttades upp från Toro Rosso till moderteamet Red Bull där han 2019 skulle bli teamkollega med Max Verstappen.

Pierre Gasly tog första segern i F1

Pierre Gasly kopierade Vettel
2008 vann Vettel med Toro Rosso på Monza. Samma team som Gasly vann med i dag (TT)

Det var en uppgift som var allt för stor för den späde fransmannen. Han trivdes inte alls och under sommaruppehållet 2019 blev han ersatt av Alex Albon och flyttades tillbaka ner till Toro Rosso. Under samma helg som mästerskapet startades om, i Belgien, förlorade han sin gode vän Anthoine Hubert. Den unge fransmannen omkom under Formel 2-loppet på Spa-Francorchamps och det var ett oerhört hårt slag för Gasly som därmed förlorade ytterligare en god vän under en GP-helg. Gasley var också kompis med Jules BIanchi som skadades så svårt under Japans GP 2014 att han senare omkom.

Hösten 2019 hittade Gasly dock tillbaka till sig själv, tog en pallplats för Toro Rosso i Brasilien GP och under 2020 har han vuxit sig allt starkare i sin roll hos det team som nu bytt namn till AlphaTauri.

På Monza tog han sitt livs första F1-seger – samtidigt som moderteamet Red Bull misslyckades kapitalt. Max Verstappen bröt loppet och Alex Albon, som ersatte Gasly för ett år sedan, slutade på plats 15.

Om det inte varit tydligt för alla tidigare så är det nu solklart hur tufft det är att vara teamkollega till Max Verstappen hos Red Bull. Vad den pressen gör med en ung förares självförtroende och vad en förare som sorteras ut efter att ha sett usel ut intill Verstappen faktiskt är kapabel till.

Red Bull ställde in sina presskonferenser efter Italien GP. Det är lätt att förstå varför.

Snabba tankar från Monza

För att sammanfatta ett sådant kaoslopp som dagens Italien Grand Prix så tänkte jag bara lägga fram lite korta meningar och snabba tankar. Ni får gärna lägga era funderingar i kommentarerna:

Carlos Sainz kom  inte ens till start i Belgien. På Monza körde han in på plats två. Han lämnar McLaren för Ferrari till nästa säsong. Det kontraktet skrev han på innan årets säsong startade, undrar hur kul det känns just nu?

Valtteri Bottas start var återigen under all kritik. Den sena reaktionen gjorde att han tappade ett antal bilar och satte sig själv i en svår situation och han lyckades inte reda ut den.

Max Verstappen bröt loppet. Red Bulls drömmar om en VM-titel känns allt mer avlägsna.

Ferrari. Vad ska vi säga? Det gör nästan ont att se hur teamet lider och hur Sebastian Vettel tar till galghumorn.

– Jag ska köra simulatorn i veckan. Den bilen kan i alla fall inte gå sönder, sa han till RTL.

Alphine F1. Precis som jag skrev tidigare i veckan så byter Renault F1 namn till 2021.

Clarie Williams fanns på plats på Monza. Det var sista gången som familjen Williams ledde sitt team under en GP-helg. Det är en era som går i graven. Det slutade med plats 11 för Nicholas Latifi.

Seger för Schumacher

Racing Point har nu dragit tillbaka sin överklagan av FIA:s beslut att ge fem 15 poängs avdrag och böter. Nu har även Ferrari meddelat att man drar tillbaka sin överklagan. Därmed står domen fast.

Jag kan inte heller låta bli att notera att Mick Schumacher tog en seger  och en tredjeplats på Monza. Nu är han uppe på plats två i Formel 2, sex poäng bakom sin teamkollega Callum Illott, tre före kollegan Robert Schwarzman och fyra tävlingshelger återstår av säsongen.

Det blir en spännande avslutning och en intressant kamp om vem som flyttas upp till F1 nästa år.

Det pratas om att Alfa Romeo satsar på att byta ut båda förarna till 2021.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Kristoffer Elisson Snygg
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB