Startsida / Inlägg

Han har pole position i Italien GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har pole position i Italien GP. Valtteri Bottas därefter (+ 7 hundradelar). Det var Hamiltons sjunde pole position och det gick undan. Han körde snabbare än någon annan gjort på Monza. Hans nya banrekord lyder 1.18,887 och han hade en snittfart på 264,362 km/timmen.

Det är det snabbaste kvalvarvet om någonsin körts i F1. Carlos Sainz som var trea var hela 0,8 sekunder långsammare. Det säger en hel del över förhållandena mellan teamen i F1 2020.

– Det var en fantastisk prestation  av teamet, tajmingen när vi kom ut på banan. Du ser ju hur jämnt det är och jag fick till ett rent varv. Jag är nöjd med det, säger Hamilton.

Misstag av Ricciardo?

Så mycket för att det skulle bli en stor skillnad när party-mode försvann….men å andra sidan så skedde det ett par förändringar bakom Mercedes. Carlos Sainz tog startplats tre, före Sergio Perez och Max Verstappen i ett oerhört jämnt mittfält.

– Jag kände mig väldigt stark under hela kvalet, säger Sainz efter kvalet.

– Det kändes som att jag verkligen satte försöken i Q1, Q2 och i Q3. I det andra försöket i Q3 behövde jag sätta alla kurvor och det var precis på gränsen. Jag var på väg att tappa bilen i Lessmo 1. Jag skakar fortfarande! Däremot tror jag inte att vi har farten för plats tre i racet, men vi ska göra det vi kan.

En liten undran bara. Gjorde Renaults Daniel Ricciardo ett misstag i utgången av den andra chikanen av Q2? Eller var det en möjlighet att bli av med kollegan Esteban Ocon till Q3? Ricciardo skulle hjälpa fransmannen, men den incidenten gjorde att Ricciardo behöll sin plats i Q3. Ocon försvann ur kvalet….

Hamilton med pole position i Italien GP

1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) C. Sainz, McLaren
4) S. Perez, Racing Point
5) M. Verstappen, Red Bull
6) L. Norris, McLaren
7) D. Ricciardo, Renault
8) L. Stroll, Racing Point
9) A. Albon, Red Bull
10) P. Gasly, AlphaTauri
11) D. Kvyat, AlphaTauri
12) E. Ocon, Renault
13) C. Leclerc, Ferrari
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo
15) K. Magnussen, Haas F1
16) R. Grosjean, Haas F1
17) S. Vettel, Ferrari
18) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
19) G. Russell, Williams
20) N. Latifi, Williams

Ferrari långt från pole position i Italien GP

Ferraris problem fortsätter. Det var kaosartat i det sista försöket i Q1 och förarna blockerade varandra. Domarna noterade situationen, men som det ser ut hittar vi Sebastian Vettel på plats 17 i starten av Italien GP. Charles Leclerc startar från ruta 13.

Och det på hemmabanan…..

Så dåligt har Ferrari inte kvalat på Monza på mer än 35 år.

– Det var ingen bra tajming från vår sida, vi var mitt i smeten och kudne inte göra någonting,  säger Sebastian Vettel till motorsportmagazin.

– Jag väntar ju på att jag ska få ett ok, men man vet ju inte vad som händer, vi visste att det skulle bli stressigt på slutet och det påverkade oss. Jag kunde inte göra mycket. Vi skulle ha kört ut senare.

Teamchef Mattia Binotto berättar nu varför Ferrari är så långsamma 2020. Du läser det här.

En hyllning till Jochen Rindt

pole position i Italien GP
Mästare postumt 1990 (TT)

I dag är det 50 år sedan Jochen Rindt omkom på Monza.  Han kraschade med sin Lotus 72  under träningen till Italien GP den 5 september 1970. Vi skickar  en extra tanke till österrikaren som var den första riktiga popstjärnan i F1.

Vem var han då? Hans föräldrar omkom under ett bombanfall i Hamburg år 1943, då var Jochen Rindt bara ett år och han växte upp hos sina morföräldrar i Graz, Österrike . Där blev han god vän med Helmut Marko, som fortfarande är motorsportkonsulent hos Red Bull och vänskapen förde till motorsporten och hela vägen till F1. Rindt var tysk medborgare men tävlade för Österrike och han är den enda mästare som vunnit titeln postumt.

En kul notis är att hans änka Nina fortfarande lever, hon bor i Gland. Samma ort som familjen Schuamcher i Schweiz.

Därför har är Alex Albon problem

Alex Albon har fått kritik för sin prestation hos Red Bull och stallchefen Christian Horner förklarar nu vad det beror på:

– Bakdelen av bilen är lite problematisk och det finns ibland förare som inte har det förtroende för bilen som krävs och där ställer Alex till problem för sig själv, säger britten och påpekar att det paket med låg downforce gör det extra svårt.

Bland annat kraschade Max Verstappen i det första passet på Monza..

– Bilen är svårkörd just nu, det kan man verkligen säga. Det är ju så att Max inte tappar all sin kunskap. Det är ju bara tur att det inte blev så stora skador, säger Horner.

– Det kommer att bli enklare för Alex när vi förbättrar bilen.

Förare i F1 2021 – team för team

Haas har ingen förare klar för 2021.

Man letar efter två nya – för två år var.

– Den som sitter i bilen 2021 ska också göra det 2022, säger Günther Steiner.

Eftersom det kommer en ny regeländring 2022 anser teamchefen  att det inte finns någon anledning til att byta förare en gång till innan dess.

Vem kör egentligen var  i F1 2021?

Mercedes: Lewis Hamiltons kontrakt går ut. Det gör Valtteri Bottas har förlängt ytterligare ett år.

Ferrari: Charles Leclerc kontrakt till 2024. Carlos Sainz till 2022.

Red Bull: Max Verstappen har kontrakt till 2023. Alex Albons kontrakt går ut, men han tillhör Red Bulls förarafamilj.

McLaren: Daniel Ricciardo har ett kontrakt 2021, det har även Lando Norris.

Renault: Esteban Ocon har kontrakt 2021. Fernando Alonso ett kontrakt över flera år.

Alpha Tauri: Varken Daniil Kvyatt eller Pierre Gasly har kontrakt, men kommer från Red Bulls egna led.

Aston Martin: Lance Stroll vars pappa äger teamet har kontrakt,  Sergio Perez  har kontrakt till 2022. Ändå pratas det om Sebastian Vettel

Förare i F1 2021
Nya förare till Alfa Romeo 2021? (AP)

Alfa Romeo: Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter 2020, Antonio Giovanazzi tillhör Ferraris förarakademi. Den tillhör även Mick Schumacher som kör Formel 2 i år.

Haas: Kontrakten för Romain Grosjean och Kevin Magnussen går ut efter 2020.

Williams: Georg Russel har kontrakt över 2021, även Nicholas Lafiti stannar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB