Startsida / Inlägg

Ryssland Grand Prix 2020 – fördel Verstappen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har pole position inför Ryssland Grand Prix 2020, hans åttonde pole position på tio försök i år.

Men den här gången tror han inte på seger.  Anledningen är intermiezzot i Q2 då Sebastian Vettel kraschade och den röda flaggan kom ut.

Ryssland Grand Prix 2020
Hamilton på pole – med mjuka däck (TT)

– Detta var ett av de värsta kvalen som jag har genomlevt. Det var hemskt, säger Hamilton  när han intervjuvas efter kvalet.

Q2 kunde ha blivit riktigt dyrbart för Lewis Hamilton. Britten hade ingen tid sedan han gjort en miss i kurva 18 och fått varvet struket. När det väl blev tillåtet att avsluta kvalet gjorde han en miss till och hamnade långt bak i kön. Då såg det illa ut för Mercedes stjärna. Men tack vare att han körde om två bilar hann han precis över mållinjen för att få köra det sista varvet. Det handlade om ett par meters marginal, eller 1,25 sekunder.

Sotji – ingen bra bana för pole

Han tog sig till Q3, men på de mjuka däcken. Det kan kosta honom en seger i morgon. Intill honom startar Max Verstappen på mediumdäcken och Valtteri Bottas startar från ruta tre med mediumdäcken han också.

– Visst jag har pole position, men detta är den västa banan att ha pole position på. Jag har de mjuka däcken och det är mycket troligt att någon av mina konkurrenter kan använda ta över ledningen direkt, suckar VM-ledaren.

– De har dessutomn en annan däckstrategi och det blir oerhört svårt för mig att vinna, även om jag naturligtvis ska ge allt.

Däckstrategin kan mycket väl bli avgörande under morgondagen och Verstappen var oerhört nöjd efter kvalet.

Ryssland Grand Prix 2020
Vinstchans i Sotji ? (TT)

Han känns som en het segerkandidat i Ryssland Grand Prix 2020

– Vi hade svårt att hitta rätt balans under träningarna, det är rätt halt här och vi jobbade hårt inför kvalet. Till Q3 kändes det inte allt för illa, men jag hade inte trott att det skulle räcka till andra startruta.  Nu finns det en möjlighet att vinna i morgon. Får jag en bra start, kan ligga i vinddraget bakom och nyttja det, vem vet vad som händer i kurva 2? Dessutom har vi olika däckstrategier, säger Verstappen när han intervjuvas av Stoffel Vandoorne efter kvalet.

Bottas och Verstappen med hårdare däck

Valtteri Bottas som startar från position tre har gjort samma däckval. Han startar nu från samma positon som han startade i från 2017 när han tog sin första seger i F1.

– Det har sett bra ut hela helgen, vi hade bra pace, Q1 och Q2, men  i Q3 hittade de andra mer fart. Här har det oerhört mycket med däcken at göra, och jag hade svårt att få temperatur i dem. Det gör att det finns v issa frågetecken, samtidigt har jag en bra startposiiton och rätt däckval, säger Bottas.

– Jag vet ju vad som hände sist startade trea här, jag ska göra samma sak en gång till och har dessutom fördel genom att starta på den hårdare däckblandningen.

Det känns som om det är upplagt för en spännande start i morgon och kanske kan Ryslands Grand Prix för första gången få en segare som inte kör en Mercedes?

Vad tror du?

Startuppställning Ryssland Grand Prix 2020

1) L. Hamilton, Mercedes
2) M. Verstappen, Red Bull
3) V. Bottas,Mercedes
4) S. Perez, Racing Point
5) D. Ricciardo, Renault
6) C. Sainz, McLaren
7) E. Ocon, Renault
8) L. Norris, McLaren
9) P. Gasly, AlphaTauri
10) A. Albon, Red Bull
11) C. Leclerc, Ferrari
12) D.Kvyatt, AlphaTauri
13) L. Stroll, Racing Point
14) G. Russell, Williams
15) S. Vettel, Ferrari
16) R. Grosjean, Haas F1
17) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
18) K. Magnussen, Haas F1
19) N. Latifi, Williams
20) K. Räikkönen, Alfa Romeo

Snabba nyheter från Ryssland Grand Prix 2020

Sebastian Vettel satsade allt i Q2, smällde i utgången av kurva fyra och kvalet rödflaggades.

Ryssland Grand Prix 2020
Vettel startar från ruta 15 (TT)

– Jag visste att jag behövde ta in mycket tid, men hade inte samma sköna känsla i den första sektorn som vid de tidigare försökken. Då tog jag lite större risker,  jag tror att jag gjorde en miss på konstgräset och tappade bilen, förklarar Vettel för Sky.

Lando Norris har en ny nos, det har inte Carlos Sainz, Det fanns en nos tillgänglig och den går till föraren somn ligger bäst till i mästerskapet och kör för teamet även nästa säsong.

Ändå startar Sainz före Norris i morgondagens race…

Fyra av de fem förarna som lämnade Q1 körde med motorer från Ferrari, det är återigen en tung helg för den italienska motortillverkaren. Anlendnigen till att Kimi Räikkönen inte fick till någon tid i Q1  och startar sist är att han snurrade i kurvan två.

Latifi, Grosjean, Magnussen och Hamilton besökte domarna efter kvalet. Detta eftersom de inte återvände inte till banan på det sätt som man ska i kurva två. Vi får se om det blir en tillsägelse eller något mer från doimarnas sida.

Schumacher eller Hamilton?

Hela helgen har det snackats om, och fortsätter att snackas om Hamilton vs Schumacher.

Vem är egentligen bäst?

En oerhört svår fråga att svara på eftersom de tävlar under olika epoker och med olika förutsättningar. Vad Hamilton och Vettel tycker läser du här.

Toto Wolff gav sin  syn på saken i dag:

– Michael kommer alltid att vara större än oss alla och större än Formel 1. Han satte sin stämpel under tio år och var den mest kompletta racerförare som motorsporten någonsin har upplevt, säger Mercedes teamchef.

Han är som många andra av åsikten att rekord är till för att slås och till motorsporttotal.com säger han:

– År 2037 kommer en liten kille som nu går på förskolan att försöka slå de rekord som Lewis och Michael har i dag.

Följd frågan på pressmötet var då: Ser du din son i den rollen?

– Jag hoppas att han spelar fotboll eller tennis, eller gör något annat som jag tycker är kul att titta på. Jag vill helst inte vara nervös på läktaren eller i garaget, svarar Wolff.

Mick Schumacher har gett sin syn på saken, du läser det här.

Han verkar vara en väldigt ödmjuk kille och efter seger i Ryssland kände han sig lite missförstådd och la till följande:

– Jag ville säga att när det finns ett nytt mål bestämmer sig alla förare för att de ska uppnå det målet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Kristoffer Elisson Snygg
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB