Startsida / Inlägg

Comeback i F1 för Fernando Alonso – första varven med Renault

av Anna Andersson

Nu är det dags för comeback i F1 för Fernando Alonso. För första gången på två år har han återvänt bakom ratten på en F1:a. Han körde en filmdag på Circuit de Catalunya utanför Barcelona, 21 varv och 10 mil, vilket är inom FIA:s regler.

Comeback i F1 för Fernando Alonso
Fernando Alonso gör comeback (Renault)

Han körde samma bil som Daniel Ricciardo körde när han tog den historiska pallplatsen på Nürburgring förra veckan.

– Det känns fantastiskt att få köra de här bilarna igen efter två års frånvaro. Känna farten och hur allt kommer så snabbt, kurva efter kurva. Känslan av att bromsa och allt annat som en F1:s erbjuder. Det kändes fint att få göra det igen, säger han.

– Bilen var en härlig överraskning. Vi visste att bilen är bra, det har vi sett i de senaste loppen och jag kände potentialen i den. Senast som jag körde en motor från Renault var 2018 och jag känner att den här motorn är ett steg framåt. Det är väldigt viktigt. Allt kändes riktigt bra.  Jag kunde dock inte ta ut max i bilen eftersom jag inte är helt i form än, men jag är väldigt nöjd.

Fernando Alonso gör comeback i F1 2021, men då kommer teamet inte att heta Renault F1 utan AlpineF1.

Comeback i F1 för Fernando Alonso- debut för Tsunoda

Även Red Bull är i testtagen, deras juniorförare Yuki Tsunoda kommer att få testa en äldre F1:s på Imola den 4 november. Han kommer att köra STR13, en bil från Toro Rosso, det bekräftar AlphaTauri.

Japanen är en av kandidaterna till Red Bulls systerteam AlphaTauri 2021 och det finns teamchefer som anser att han är en större talang än Mick Schumacher.

– Han är riktigt bra, säger hans nuvarande teamchef Trevor Carlin till Reuters.

– Jag tror att Yuki är den snabbaste föraren. Tyvärr har han brutit för många lopp och varit inblandade i ett par incidenter och det har kostat honom placeringar i mästerskapet.

Tsunoda ligger nu trea i Formel 2, leder gör Mick Schumacher. Tysken skulle ha kört F1 på Nürburgring förra veckan, men samtliga pass under fredagen regnade bort. Därmed får han vänta på sin debut, det får även Callum Illot som skulle ha kört för Haas.

Red Bulls framtid utan Honda

Red Bull har pratat med Mercedes, med Renault och med Ferrari om möjligheterna för ett motorsamarbete. Nu presenterar dock Helmut Marko ett fjärde alternativ.

En egen motor som är byggt på Hondas teknologi.

– Om samtalen med Honda är positiva skulle vi ta över de rättigheter som är nödvändiga och sedan ta över arbetet till vår fabrik i Milton Keys, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till tyska Sport1.

Han är dock tydlig med att en förutsättning för det är att FIA fryser motorreglementet senast till det första loppet år 2022.

– Vi klarar inte av att vidareutveckla motorerna, varken tekniskt eller finansiellt, förklarar han.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB