Startsida / Inlägg

Honda lämnar F1 – Red Bull utan motorleverantör

av Anna Andersson

Tillsammans med Honda har Red Bull blivit en vinnare igen. Men Honda lämnar F1.

Efter 2021, det betyder att Red Bull måste hitta en ny motorleverantör.

Honda lämnar F1
Honda lämnar F1, vilken motor har Verstappen då? (TT)

– Samtidigt som vi är besvikna över att Honda lämnar vårt samarbete är vi oerhört stolta över den gemensamma framgång som vi har nått under åren, fem segrar och 15 pallpllatser, säger Christian Horner i en kommentar.

– Som team förstår vi hur svårt det har varit för Honda att komma fram till beslutet att lämna F1 efter säsongen 2021. Fordonsindustrin har ändrat fokus och tvingat Honda att göra en omfördelning av sina resurser, vi förstår och respekterar bakgrunden till beslutet. Deras beslut är en utmaning för oss, men vi har gått igenom denna situation tidigare och vi har den styrka och kunskap som krävs för att hitta en lösning, på samma sätt som vi har visat tidigare.

Honda lämnar F1 och två team

Deta betyder att både Red Bull och systerteamet AlphaTauri står utan motorleverantör till 2022, då reglementet ändras. Frågan är hur de påverkas av detta och vad som händer nu?

– Det är synd att Honda lämnar, det blir inte lätt att ersätta dem, säger AlphaTauris teamchef Franz Tost.

Detta är inte första gången Honda lämnar F1, senast var 2009 då man sålde teamet till Ross Brawn, för en pund sägs det. Teamet (Brawn GP) vann sedan VM det året och Brawn sålde det vidare till Mercedes. Resten är historia….

Kan någon ny motorleverantör vara på väg in? Får vi se en återgång till det forna samarbetet mellan Red Bull och Renault?

Vilka tankar har ni kring detta?

Mick Schumacher mot F1

Mick Schuamcher får köra F1 på Nürburgring. hans debut under en tävlingshelg. Efter en mycket bra höst ska han få köra första tröningen för Alfa Romeo. Mer läser du här.

Även Callum Illott, från Ferrari Driver Academy, får  chansen, han ska köra för Haas under samma pass. Robert Schwartzman kommer också att få chansen under helgen. I onsdags fick alla tre testa en F1:a på Fiorano, de delade på en bil från 2018 och varje förare hade tre timmar bakom ratten.

– Det var väldigt givande att få gå igenom alla procedurer igen, de är rätt komplexa och det var också nyttigt att få se hur ett team på den högsta nivpån inom motorsport arbetar, säger Schumacher i en kommentar.

 

Indycar – näst sista helgen

Det är dags för den näst sista tävlingshelgen i IndyCar, på Indianapolis GP-slinga.

– Vi har två racehelger kvar och jag känner att vi har goda chanser att slåss i toppen i alla race som återstår, säger Felix Rosenqvist.

Road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway har redan stått värd för IndyCar under 2020.

Helgens två race i Indianapolis körs på fredag (85 varv) respektive lördag (75 varv). Träningarna inleds redan på torsdag, då också kvalet till det första loppet äger rum. Ett separat andra tidskval kommer sedan att genomföras på lördag för att formera gridden till Race 2.
TIDSSCHEMAHarvest GP
Alla angivelser avser svensk tid

Torsdag 1 oktober
Fri träning: 20.25-21.40
Kval 1: 00.20-00.50

Fredag 2 oktober
Race 1 (85 varv): 21.30-23.30

Lördag 3 oktober
Kval 2: 16.20-16.50
Race 2 (75 varv): 20.30-22.30

TV: V Sport Motor/Viaplay sänder alla pass LIVE
LIVE TIMING: IndyCar-appen och racecontrol.indycar.com

Felix Rosenqvist ligger elva i mästerskapet, Marcus Ericsson på plats 13, men med samma antal poäng som Alexander Rossi på platsen framför. Teamkollegan Scott Dixon leder när nu tre lopp återstår, två i Indianapolis och ett i St Petersburg.

BANAN
Indianapolis Motor Speedway road course
TYP: Traditionell bana
LÄNGD: 2.43 miles / 3.92 km
POLE JULI: Will Power
VINNARE JULI: Scott Dixon
FRO JULI: 15:e
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB