Startsida / Inlägg

Brand, krasch och rykten inför Portugal Grand Prix

av Anna Andersson

Är Sergio Perez på väg till Williams? Det är den senaste stora snackisen inför Portugal Grad Prix.

Ryktet har snurrat i ett par dagar, vem som medvetet satt det i rullning är lite oklart – men det dementeras inte av Williams.

Och det är den detaljen som slänger in ny ved i brasan.

Portugal Grand Prix
Till Williams? (TT)

– Jag säger ingenting om våra förare. De gör ett utomordentligt arbete, men det finns många spekulationer och jag vill inte strö på ännu mer, säger teamchef Simon Roberts när han möter media inför Portugal Grand Prix.

– Någon kommer att skapa någonting av det jag säger. Vi är nöjda, låt oss se vad som händer på marknaden. Jag vill inte prata om det.

Han fick frågan om han inte skulle ta död på ryktena med en tydlig dementi och svarar:

– Troligen, men vi vill inte säga något. Inte någon riktning. Vi vill fokusera på tävlingshelgen. Vi har inga nyheter.

Både Nicholas Latifi och Georg Russel bekräftades av Williams tidigare i år, men sedan dess har teamet en ny ägare i Dorilton Capital och en ny ledning.

Vad säger Perez då? När han pratade med Sky sa han att läget ser ”bra ut” inför 2021.

Förare till 2021

När vi ändå är inne på förare för 2021 så påminner jag om att Haas inte förlänger avtalen med någon av  sina förare. Där sägs det att ryssen Nikita Mazepin  har en plats klar och han har en mycket stark ekonomisk backningen av sin far.

Portugal Grand Prix
Kevin i IndyCar? (TT)

AlphaTauri lär med största sannorlikhet avsluta samarbetet med Daniil Kvyat och testa Yuki Tsonoda till nästa år. Även hos Alfa Romeo är det diskussion om förarna och Mick Schumacher nämns både i samband med Alfa Romeo  och med Haas. Han tillhör Ferraris förarakademi och leder dessutom GP2.

I detta sammanhang kan jag också nämna att FIA har planer på att göra vissa undantag sänka det antal poäng som krävs för en superlicens till nästa år. Det gör att 30 poäng kan räcka för att ta sig till F1 om föraren visar ”outstanding driving ability in single-seater cars to be able to apply under this new regulation”.

Tidigare har det krävts 40 poäng.

Portugal Grand Prix – träningarna i korthet

Vi kan konstatera att Mercedes vet hur man ställer in en bil, även om teamet inte har kört på banan tidigare. Info om banan hittar du här.

På den första träningen var det Valtteri Bottas som toppade, före Lewis Hamilton. Intressant att notera att Mercedes körde utan sitt DAS-system för att testa inför 2021, Ferrari testade ett nytt golv till 2021 och Red Bull arbetade med den främre hjulupphängningen. McLaren fortsatte att arbeta med sina uppdateringar, men beskrev det som två steg bakåt och ett framåt.

Under det andra passet var det två röda flaggor och även om Bottas återigen hade den snabbaste tiden  var det bara sju förare som klarade 107-procentstiden. Därför är det inte  mycket att lägga på minnet.

Passet avbröts efter det brann det ur Pierre Gaslys bil. Tufft arbete för AlphaTauri för återstår inför morgondagen. Kan motorn och växellådan ha klarat den eldsvådan?

Det finns en risk för att Gasly behöver ny delar till kval och race och det skulle även göra att han flyttas tillbaka i startuppställningen.

När passet startade igen körde Max Verstappen och Lance Stroll in i varandra.

– Är karln blind? Vad i helvete är det för fel på honom? Vilken idiot, dundrade Verstappen.

Strolls chef, Ottmar Szafbauer är däremot av en annan åsikt och säger till Sky att Verstappen inte såg att Stroll komma eftersom denne var på ett snabbt varv och att holländaren missuppfattade situationen.

Vi får se om domarna säger något om det senare.

Missade du träningarna, men vill ha lite koll inför helgen?

Kolla Mercedes video från simulatorn:

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB