Startsida / Inlägg

Corona, kollisioner och Turkiet GP i Formel 1 2020

av Anna Andersson

En teamkollision och en häftig kurva. De tankarna har jag inför Turkiet GP i Formel 1 2020. Teamkollisionen är givetvis den från 2010 mellan Mark Webber och Sebastian Vettel.

Turkiet GP i Formel 1 2020
Innan smällen 2010 (TT)

I korta drag gick det till så att Webber  var i ledningen före sin kollega, men i kurva elva körde bilarna ihop. Vettel bröt, Webber tappade ledningen och McLaren körde till sig en dubbelledning med Lewis Hamilton och Jenson Button. Efteråt var det en massa pajkastning inom teamet. Detta var en historia som följde med under hela säsongen 2010, ett år när Vettel vann sin första VM-titel.

Det ledde också till att förarna hade svårt att lita på varanra under de kommande åren. Vill du påminnas om incidenten kan du kika här.

Kurva åtta minns vi eftersom det var den mest omtalade kurvan under den tidsperioden, i dag har jag svårt att se att den ska vara lika krävande för förarna som den var då. Bilarna har förändrats så mycket att det numera går att köra fullt i kurvan under både på kval och i race, men jag är ändå spänd på att se den. Det var trots allt nio år sedan sist.

Teamchefer saknas i Turkiet GP i Formel 1 2020

Inför Turkiet GP i Formel 1 2020 finns det lite annat att prata om också. Exempelvis följer Mattia Binotto, teamchef hos Ferrari, inte med till Istanbul.

– Han kommer ändå att vara närvarande, hans röst kommer att höras och hans åsikter också, säger teamctes sportdirektör Laurent Mekies enligt motorsporttotal.

Mattia Binotto kommer att vara kvar på fabriken i Italien och följa racet på distans.

Turkiet GP i Formel 1 2020
Inte på plats (TT)

Han sa för ett par veckor sedan att han inte kommer att vara på varje race framöver utan vill testa hur det går att vara närvarande från Maranello och detta är ett sådant test. Det ska sedan utvärderas inför framtiden.

Även hos Williams kommer personer i ledningen att saknas. Där handlar det dock inte om ett test utan opm att stora delar av teamet har drabbats av corona och därför inte får närvara.  Bland annat saknas teamchef Simon Roberts. Det bekräftar teamet i ett pressmeddelande.

Han har int ehaft någon närmare kontakt med raceteamet och kommer nu att isolera  sig i tio dagar.

Väderprognos inför Turkiet GP i Formel 1 2020

Bli inte förvånad om det regnar i helgen. Under fredagen väntas det vara molningt, kring 17 grader och eventuellt någon regnskur mitt på dagen. Möjligen i samband med det andra träningspasset. Under lördagen väntas det rejält med regn. Enligt prognosen väntas det regnskurar under det tredje träningspasset och under kvalet finns risk för ihållande regn. Det ska inte bli varmare än 12 grader.

Under söndagen ökar vinden, temperaturen går upp till 15 grader och solen bör titta fram. Enligt den nuvarande prognosen ska det vara uppehåll under loppet på söndag.

Det är lite märkliga tider denna helg. Du hittar dem här.

Guide till Turkiet GP

Istanbul Park Circuit
Tävlingen körs motsols.
Tider och däckval finns i gårdagens blogg.
Längd: 5338 m/58 varv
Däckslitage: Högt
Bromsslitage: Lågt
Antal kurvor: 8 vänster/6 höger
Maxhastighet utan DRS: 315 km/timmen
Längsta sträcka med full gas: 1200 m, 16 sek.
Debut: 2005
Antal GP: 7
Första vinnare: Kimi Räikkönen, McLaren från pole position.

Statistik Turkiet GP i Formel 1

Turkiet GP i F1 2020
Inte bästa vänner (TT)

Topp 8 i kvalet 2011:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Mark Webber, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Lewis Hamilton, McLaren
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Jenson Button, McLaren
7. Vitali Petrov, Renault
8. Michael Schumacher, Mercedes

Snabbaste kvalvarven:
Absolut: 1:25.049 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2011: 1:25.049 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:26.295 (Mark Webber, Red Bull)
2009: 1:28.316 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:27.617 (Felipe Massa, Ferrari)
2007: 1:27.329 (Felipe Massa, Ferrari)

Förare med flest pole position:
Felipe Massa (3)
Sebastian Vettel (2)
Kimi Räikkönen (1)
Mark Webber (1)

Topp 8 i Turkiet GP 2011:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Mark Webber, Red Bull
3. Fernando Alonso, Ferrari
4. Lewis Hamilton, McLaren
5. Nico Rosberg, Mercedes
6. Jenson Button, McLaren
7. Nick Heidfeld, Renault
8. Vitali Petrov, Renault

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:24.770 (Juan-Pablo Montoya, McLaren, 2005)
2011: 1:29.703 (Mark Webber, Red Bull)
2010: 1:29.165 (Witali Petrow, Renault)
2009: 1:27.579 (Jenson Button, Brawn)
2008: 1:26.506 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2007: 1:27.295 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:
2011 Sebastian Vettel Red Bull
2010 Lewis Hamilton McLaren
2009 Jenson Button Brawn
2008 Felipe Massa Ferrari
2007 Felipe Massa Ferrari

Förare med flest segrar:
Felipe Massa (3)
Kimi Räikkönen (1)
Sebastian Vettel (1)
Jenson Button (1)
Lewis Hamilton (1)

 

Tjejer mot F1

Under 2021 ska W-series, den högsta formelbilsserien för kvinnor köra åta deltävlignar i samband med F1. Formel 2 och Formel 3 kommer nästa år inte att köras samtidigt och därför finns det möjlighet att köra ett par av loppen i W-Series i samband med F1. De mindre klasserna ska köra tre lopp per tävlingshelg för att inte tappa race, för Formel 2 handlar det om åtta tävlingshelger, Formel 3 sju.

Den åtgärden ska minska kostnaderna för teamen, de team som tävlar i båda klasserna kan ha samma medarbetare vid båda tillfällena. DEssutom ska bilarna i Formel 2 vara de samma fram till 2023. Även Formel 3 behåller bilarna nästa år och även kostnaderna för motorer ska minskas.

 

För övrigt sa Brasiliens president  förra året att landets F1-lopp skulle flyttas till Rio, men nu verkar det som om det stannar i Sao Paolo till och med 2025. Det skriver Reuters.

Kalendern för F1 2021 hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB