Startsida / Inlägg

Vilken motor väljer Red Bull?

av Anna Andersson

Vilken motor väljer Red Bull? Hur hanterar Red Bull det faktum att Honda lämnar F1? Den 21 februari kan vi få ett svar. Då kommer ett besked kring om motorreglementet ska frysas efter 2022 eller inte.

Bakgrunden är ju att Red Bull och Alpha Tauri blir av med sin  motorleverantör efter den kommande säsongen. Därför vill  teamet ta över Hondas motor, producera den men inte vidareutveckla den.

motor väljer Red Bull?
Vem levererar hans motorer? (TT)

Det gör att teamet vill flytta tillbaka det stopp för motorutveckling som i dag ligger år 2023 till år 2022. De första samtalen hölls i januari, en omröstning skulle ske den 11 februari men har skjutits till den 21 februari.

– Vi behöver ha sex av de tio rösterna från teamen för att vårt förslag ska få majoritet, säger Red Bulls Helmut Marko till F1-Insider.

– Jag utgår i från att Red Bull, Alpha Tauri, men även de teamen från Ferrari, Ferrari, Haas och Alfa Romeo, samt Renault, kommer att rösta med oss.

Vilken motor väljer Red Bull?

Mercedes med kundteam har officiellt visat sitt stöd för förslaget, men Red Bull behöver inte deras röster ( Mercedes, Aston Martin, Williams och McLaren) om de andra röstar för deras förslag. Då spelar det ingen roll vad världsmästarna och deras kundteam tycker.

Även FIA och Liberty Media har varit positiva till förslaget. Faktum är ju att om motorutvecklingen fryser inne så sparar teamen oerhört mycket pengar och i dagsläget är det en extra viktig faktor. Pandemin har varit enormt kostsam för många, däribland F1.

Presentation av teamen i F1 2021

Den här tiden på året är det mycket snack om nya bilar. Så även i år. Alpine var först ut den 14 februari. Nu har ytterligare ett par av teamen har meddelat vilka tider de ska visa upp sina bilar och du får dem här:

15 februari: McLaren (Woking)
22 februari: Alfa Romeo (Warzawa)
2 mars: Mercedes (online)
Mars: Aston Martin  (Gaydon/Storbritannien enbart färg och design)
Mars: Ferrari i Barcelona/Spanien

Testerna körs i år i Bahrain i samband med premiären i slutet av mars. Kalendern har du här.

Korta nyheter

Romain Grosjean är klar för InndyCar. Han ska köra road- och streetcourse för Dale Coyne Racing with Rick Ware Racing vid 13 tillfällen 2021.

Lewis Hamilton har inget kontrakt, men pratar redan om den åttonde titeln. Han lär finnas med i år igen…

Albert Park får ny asfalt och ska även renoveras. Detta ska ger ännu mer action när F1 kommer till Australien i november.

Juan Mauel Correra är tillbaka. Racerföraren som skadades så illa  när var inblandad i den otävka dödsolyckan under F2-loppet på Spa 2019, har bestämt sig för att göra comeback. Han gör den med ART i Formel 3.

Bloggen lever just nu en undanskymd tillvaro och jakten på en sponsor fortsätter. Vill du ha mer koll på motorsport F1 och IndyCar kan du hänga med mig här eller göra mig, Jacob, Ronnie och Gergei sällskap i Indypodden.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB