Startsida / Inlägg

Mercedes teori: Ändrade reglerna för att stoppa oss!

av Anna Andersson

I Bahrain 2020 ersatte George Russell Lewis Hamilton i Mercedes. Han gjorde det vid ett tillfälle.

George Russell Lewis Hamilton
Hamilton pratar inte med Russell (AP Photo)

Sedan dess råder det iskyla mellan de båda britterna.

– Vi har inte pratat med varandra, säger Russell till AP.

Den regerande mästaren sedan han tog över Russells bil vid ett tillfälle förra året då Hamilton drabbats av Covid-19 och på presskonferensen i samband med premiären i Bahrian fick han frågan om de har pratat med varandra.

– Nej, inte överhuvudtaget, svarade George Russell.

Han utvecklade sitt svar till AP:

– Vi har inte pratat sedan dess, men mitt förhållande med Lewis är okej, det är inget problem. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, om jag hade förväntat mig att han skulle säga någonting efter loppet. Samtidigt vet jag inte hur jag själv skulle reagera om någon tog min plats hos Willams.

Trassel sedan George Russell ersatte Lewis Hamilton?

Sedan George Russell ersatte Lewis Hamilton har det pratats mycket om Mercedes framtida förarpar. Varken Hamilton eller kollegan Valtteri Bottas har något avtal för 2021 och teamchef Toto Wolff är tydlig med vad han vill se.

Han vill ha ett team som fungerar. Inte någonting som ens är i närheten av Hamilton och Nico Rosberg och den situation som under många år var stjärnornas krig, mitt i Formel 1.

– Jag har alltid varit tydlig  med att om någonting sådant händer regelbundet, om jag ser ett mönster så kommer jag inte tveka utan ställa över en förare under ett lopp, säger Wolff i High Performance Podcast.

– Det är ju inte så enkelt när det är två förare i ett team. Det är inte  heller enkelt att hitta en förare som ligger på samma nivå, men jag är absolut beredd att offra ett race eller två för att klargöra för alla i den kommande generationen att vi kör för Mercedes och att vi inte accepterar någonting annat.

Okända detaljer

Rosberg körde för Mercedes 2010 till och med 2016, Hamilton kom in i teamet 2013 då han ersatte Michael Schumacher. Trots att Rosberg och Hamilton var gamla vänner, att de kört tillsammans som tonåringar så fungerade aldrig samarbetet.

– När  två förare inte tål varandra och skapar en negativ stämning i debref så påverkar det hela rummet. Jag kommer aldrig mer att accepterra det, säger Wolff.

– Men jag kunde inte ändra det. Förarna var signade innan jag kom till temaet och ingen hade tänkt på dynamiken mellan dem, på deras historia. Det fanns så mycket i bagaget som ingen visste om och troligen aldrig kommer att få veta. Det var svårt eftersom jag var något av en nykomling, medan Lewis och Nico hade varit med länge. Trots det behövde jag skapa en omgivning där de respekterade teamet. Ibland med järnhand. Men de förstod att de inte kunde lämna Mercedesi sticket.

Han påtalar att situationen med Bottas är annorlunda:

– Vi vet att vi kan lita på varandra, ingen lämnar någon annan i sticket. Visst kan vi ha häftiga diskussioner, visst bråkar vi, men vi vill inte separera.

Trots det ryktas det om att det är Max Verstappen och George Russell som kör för Mercedes nästa år.

Nya regler – problem för Merca och Aston Martin?

Det har skett regeländringar inför årets säsong. Framförallt berör de golvet och det är två team som har drabbats hårdare av förändringen än andra. Det är Mercedes och Aston Martin.

Varken Toto Wolff eller Aston Martins teamchef Otmar Szafnauer tror att det är en tillfällighet…

– Jag är övertygad om att man ändrade reglerna för att förändra hackordningen i startfältet, säger Wolff till Sky.

Faktum är att Mercedes och Aston Martin använder sig av ett ”low-rake-koncept”, enkelt förklarat är en bil med high-rake mjukare baktill än en med low-rake. Den har en högre tyngdpunkt bak än en low-rake som hjälper till att rulla bilen genom kurvan, men ökar risken  för att oönskad luft sugs in under golvet  på bilen vilket i sin tur leder till att bilen tappar downforce. Det går att kompenser en low-rake med hjälp av framvingen, som vanligt handlar det om att hitta rätt aerobalans.

”Vi hade rätt”

Efter premiären visade det sig att den nya regeländringen påverkat de två teamen som kör med low-rake mer än de som kör med high-rake.

– Jag sysslar inte med konspirationsteorier, säger Szafnauer enligt motorspor-total.

– Men redan i fjol sade vi som körde med low-rake att regeländringen skulle ha en större påverkan på dem än de som kör med high-rake. Vi hade rätt.

Sett till kvaltiderna för Bahrain 2020 och Bahrain 2021 så har både Mercedes och Aston Martin tappat över två sekunder, Ferrari däremot bara 0,5 sekunder och Red Bull 1,3 sekudner på ett varv.

– Pratar vi med de andra teamen så verkar de som om de redan har hämtat in den tid som de tappade efter fjolåret. Vi har inte gjort det. Det beror på att vi har en annan tanke när de gäller aewrodynamiken, men vi har inte gett upp än, sägher Aston Martins teamchef.

– Vi har hittat saker i vindtunneln och vi kommer snart att ha på plats på bilen.

Nästa reace avgörs om ungefär två veckor på Imola.

För övrigt vann Johan Kristoffersson helgens premiär i Extreme E. Mer om den serien  läser du här.

Här är alla F1-lopp för 2021.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB