Startsida / Inlägg

Guiden till Indianapolis 500 – världens största idrottsevenemang

av Anna Andersson

I dag låter vi F1-bloggen lämna plats för en guide inför Indianapolis 500. Den mest klassiska av alla klassiska racingtävlingar och världens enskilt största idrottsevenemang.

I år är det dags för den 105:e  upplagan av Indianapolis 500 som har genomförts årligen sedan 1911, men gjorde uppehåll ett par år i samband med de båda världskrigen. Mellan 1950 och 1960 var Indy 500 en del av VM i Formel 1. I dag är det en del av IndyCar, det amerikanska formelbilsmästerskapet, där två svenska  förare finns med.

Indianapolis 500
Felix Rosenqvist (INDYCAR)

Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing, med startruta nio och Felix Rosenqvist, Arrow McLaren SP med startruta 14.

– Mitt mål är att vinna världens största racingstävling, säger Marcus Ericsson.

I Indy 500 är det tre bilar per startled, vilket ger Ericsson en plats i tredje led. Totalt tävlar 33 bilar och på  läktarna finns det en begränsad publik. Så här i pandemitider släpper arrrangören in 135 000 åskådare, det är mindre än hälften av vad det brukar vara.

Att ligga på gränsen

Loppet är bara en deltävling i IndyCar Series, men det är också en av motorsportens tre stora klassiker tillsammans med LeMans 24-timmars lopp och Monaco GP i F1. Tävlingen pågår i tio dagar med träningar för rookies, tester och en kvaltävling som avgörs helgen innan racet.

– Mer än hälften av all träning under en säsong gör vi inför Indy 500, jag har nog suttit mer än 20 timmar i bilen dessa veckorna, säger Felix Rosenqvist.

– Det är kul att det är mycket körning, men i bakhuvudet har man hela tiden tanken att inte riskera för mycket. Det är hela tiden en riskbedömning och du är alltid snabbare när du riskerara mer och då kommer riskerna. Då och då är det nära, man tänker att nu jävlar kunde det ha gått åt skogen. Det är en del av Indy. Man får bara lära sig att hantera det.

Han råkade ut för en rejäl krasch under trängarna inför sin debut 2019, men erkänner att det är nära vid nästan varje träning.

– Nästan varje pass känner man någon gång att nu var det nära att man drog in i muren, att något hände med balansen i bilen. Vill man vara snabb måste man ligga på gränsen och ha de tillfällena, för så blir det hela tiden i racet.

Indianapolis 500

Fyra förare från Chipp Ganassi Racing i de tre första startleden. En av dem är Marcus Ericsson (TT)

Fakta Indianapolis 500 2021

Banan: Indianapolis Motor Speedway är en superspeedway. Banan byggdes redan 1909 och invigdes samma år. Den är ungefär 4 km lång och har två längre rakor.

Tävlingen: Den ingår i IndyCar series och ger dubbla mästerskapspoäng.

Kvinnor: I år tävlar Simona de Silvestro, hon är en av elva tjejer som kört tävlingen.

Först var Janet Guthrie 1977, Sara Fischer har nio starter, medan Danica Patrick var trea år 2009, hon har också en fjärdeplats och en sjätteplats.

Förare att hålla koll på:

Takuma Sato, tidigare F1-förare som vann 2020.  Japanen som har fyllt 44 år har tagit två vinster i Indy 500.

Scott Dixon, 40, han har sex mästartitlar, har kört IndyCar i 20 år och var tvåa i fjol. Nu har han pole position och leder mästerskapet.

Juan Pablo Montoya, 45, den tidigare F1-föraren gör comeback. Han har fem starter i IndyCar, den första år 2000, och han har tagit två vinster.

Tony Kanaan, 47. Under 20 år har han kört  292 lopp i IndyCar. Han kommer från Brasilien och har kört 20 Indy 500 och vunnit ett.

Helio Castronneves, 46, Brasilien, gör sin 21 start i rad. Han debuterade 2001 och har tagit tre segrar.

Colton Herta, 21-åringen är amerikansk racings framtid och exmästaren Mario Andretti vill se honom i Forrmel 1. Herta är den yngsta föraren att vinna ett lopp i IndyCar och har även tagit en seger i år.

Ed Carpenter, 40, kör sedan 2014 enbart ovaler. Amerikanen har sitt eget team i mästerskapet och han har ofta varit snabb i Indianapolis.

Startlistan hittar du här.

Ett samtal med Scott Dixon hittar du här.

Mjölken i Indy 500

Den enda svensken som vunnit tävlingen är Kenny Bräck, han gjorde det 1999 och notera att vinnaren inte sprutar champagne – utan firar med mjölk.

Historien går tillbaka till 1936 då Louis Meyer drack kärnmjölk eftersom hans mamma tyckte att det skulle vara uppfriskande under en varm dag. Numera kan förarna välja tre olika sorters mjölk till firandet, vanlig mjölk, 2 % fet eller lättmjölk. Mjölken som förs till banan med poliseskort, står i kylen under loppet och därefter plockas den önskade sorten fram till vinnaren. Både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson har beställt 2% mjölk om de vinner, så som 12 andra förare. Juan Pablo Montoya vill gärna ha chokladmjölk…

Förare som vunnit VM i Formel 1 och Indy 500:

Jim Clark (1965 / 1963, 1965)
Graham Hill (1966 / 1962, 1968)
Mario Andretti (1969 / 1978)
Emerson Fittipaldi (1989, 1993 / 1972, 1974)
Jacques Villeneuve (1995 / 1997)

Flest segrar: fyra gånger – AJ Foyt, Al Unser Sr och Rick Mears. Samtliga från USA.

Snabbaste varvet: 382.2 km/h , Arie Luyendyk, Reynard-Ford, 1996

Snabbaste loppet: 2:40:03, Tony Kanaan, Dallara-Chevrolet, 2013

Tävlingen sänds på Viaplay  söndag den 30 maj med sändningsstart klockan 17.00.

Vill du ha ännu mer uppladdning?

Lyssna på Indypodden och läs Sportbladet under helgen.

Ett stort tack för alla glad tillrop också. Jag ser fram emot att fortsätta hänga med er.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB